اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/توافقات افغانستان و پاکستان در نشست لندن/

شورای عالی صلح افغانستان به زودی با «ملابرادر» دیدار می‌کند

در نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و انگلیس در لندن توافق شد تا هیئتی از شورای عالی صلح افغانستان در آینده نزدیک به پاکستان سفر کرده و با ملا برادر دیدار و گفت‌وگو کند.

شورای عالی صلح افغانستان به زودی با «ملابرادر» دیدار می‌کند

به گزارش فارس و به نقل از «اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان» در دیدار سه ‌جانبه‌ای که بین افغانستان و پاکستان و انگلیس در لندن برگزار شد، کرزی و نواز شریف توافق کردند که هیئتی از شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان سفر نموده و با ملابرادر ملاقات کنند.

در این نشست که چهارمین نشست سه‌جانبه کابل، لندن و اسلام‌آباد بود، طرفین در مورد مسائل مختلفی از جمله صلح در منطقه، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و همکاری‌های اقتصادی بین افغانستان و پاکستان صحبت کردند.

در این اطلاعیه آمده است، سران 3 کشور در رابطه با نقش پاکستان در روند صلح افغانستان صحبت کردند و توافق به عمل آمد تا هیئت شورای عالی صلح در آینده نزدیک به پاکستان سفر کرده و با ملا برادر دیدار کند.

کرزی با تشکر از همراهی پاکستان برای کمک به افغانستان، سیاست نواز شریف نسبت به این کشور را قابل تقدیر دانست.

در این نشست تصمیم‌گرفته شد که وزرای کشور افغانستان و پاکستان در بخش تأمین امنیت مناطق عبور و مرور مرزی بین 2 کشور در اولین فرصت و به زودی با یکدیگر دیدار کنند.

همچنین 2 طرف توافق کردند که در از بین بردن پناهگاه‌های تروریست‌ها با یکدیگر همکاری کنند.

منبع افزوده است که کابل و اسلام‌آباد در این نشست بر گسترش روابط تجاری و ترانزیتی بین افغانستان و پاکستان تأکید کردند و بر آغاز کار پروژه احداث سد برقی مشترک بر رود کنر، اجرای پروژه «کاسا 1000» یا تمدید خط انتقال برق از کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان از طریق افغانستان به پاکستان و اجرای پروژه انتقال گاز ترکمنستان(تاپی) از طریق افغانستان به پاکستان و هند موافقت کردند.

طرف پاکستانی در این نشست حمایت خود را از دولت افغانستان در راستای تأمین امنیت انتخابات ابراز داشت.

نواز شریف به کابل می‌رود

در این نشست، نواز شریف دعوت رئیس جمهوری افغانستان را جهت انجام یک سفر رسمی به کابل پذیرفت و خاطرنشان کرد که در هفته‌های آینده به افغانستان سفر خواهد کرد.

در این نشست «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، نیز با تأیید نظر پاکستان مبنی بر شرکت تمام گروه‌های افغان برای برقراری امنیت پایدار در این کشور، افزود: انگلیس و پاکستان به حمایت خود از کابل حتی پس از خروج ناتو از افغانستان ادامه می‌دهند.

بعد از اتمام این اجلاس هیچ یک از مسئولین سه کشور در گفت‌و‌گوی خبری با رسانه‌ها شرکت نکرده و به اعلامیه سخنگوی نخست وزیر انگلیس اکتفا کردند.

بر اساس این بیانیه تبادل اطلاعات بین افغانستان و پاکستان و تلاش برای مذاکره با طالبان افغانستان و پاکستان نیز بخشی از توافقات صورت گرفته در اجلاس سه‌جانبه بود.

در حال حاضر ملا برادر کجاست؟

با اینکه رئیس جمهور افغانستان طی ملاقات با نواز شریف در لندن خواهان آزادی ملا برادر به معنای واقعی شد، اما نخست وزیر پاکستان حاضر نشد هیچ پاسخ قطعی در این زمینه بدهد.

پیش از این مقامات افغان اعلام کرده بودند که رئیس جمهور افغانستان در این نشست از پاکستان در مورد آزادی ملا برادر توضیح می‌خواهد.

ایمل فیضی پیش از سفر رئیس جمهور افغانستان به انگلیس در کنفرانسی خبری در خصوص اهداف سفر کرزی به لندن اعلام کرد که رئیس جمهور افغانستان در نشست سه‌جانبه لندن در خصوص سرنوشت ملا برادر و مکان نگهداری وی با نواز شریف صحبت خواهد کرد.

طالبان پیش از این با انتشار اطلاعیه‌ای ادعا کرد که ملا برادر آزاد نشده و همچنان با شرایط بد جسمانی در زندان‌های پاکستان به سر می‌برد.

«ملاعبدالغنى» مشهور به ملابرادر که معاونت «ملا محمدعمر» رهبر گروه طالبان را بر عهده داشت، 3 سال پیش بعد از دستگیرى توسط پاکستان زندانى شد.

پاکستان 2 ماه پیش اعلام کرد که بر اساس درخواست‌ها و تلاش‌هاى شوراى عالى صلح افغانستان ملا برادر را در تاریخ ٣٠ شهریور آزاد کرده است.

در این بین دولت افغانستان بارها از پاکستان درخواست کرده که ملا برادر را به دولت افغانستان تحویل دهد اما دولت پاکستان در مقابل علاوه بر خوددارى از سپردن ملا برادر به مقامات افغان اعلام کرده که وى را به منظور پیشرفت روند صلح، آزاد کرده‌ است.

پس از اعلام خبر آزادی ملا برادر توسط پاکستان، رسانه‌هاى پاکستانى خبر دادند که ملا برادر، از شهر «پیشاور» به «کراچی» منتقل شده است.

منابع پاکستانی مدعی شدند ملا برادر با یک هواپیما از پیشاور به کراچى منتقل شده و آنجا در یک محل امن نگهدارى می‌شود.

در این میان برخی منابع نیز ادعا می‌کنند ملا برادر به منزل خود در شهر کراچى که در سال ٢٠١٠ میلادى از همان مکان توسط نیروهاى ویژه آمریکایى و پاکستانى طى عملیات ویژه‌ای دستگیر شده بود، منتقل شده است.

برخی رسانه‌های پاکستانی نیز ادعا کرده‌اند ملا برادر به منظور گفت‌وگو با طالبان افغانى، دوباره از کراچى به پیشاور منتقل شده و در منطقه وزیرستان نیز گفت‌وگوهایی با طالبان پاکستانی داشته است.

حامد کرزى چندی پیش در اظهاراتی ادعا کرد که دولت افغانستان تاکنون نه با ملا برادر تماس داشته و نه از آدرس وی اطلاع دارد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول