اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وال استریت ژورنال: اروپا در برنامه جاسوسی آمریکا شریک بوده است

«وال استریت‌ ژورنال» در گزارشی تأکید کرد که اطلاعات میلیون‌ها تماس تلفنی مقامات و شهروندان اروپایی توسط سرویس‌های اطلاعاتی اروپا در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داده شده است و اروپا نیز در این برنامه جاسوسی شریک است.

وال استریت ژورنال: اروپا در برنامه جاسوسی آمریکا شریک بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، میلیون‌ها تماس تلفنی که در اروپا مورد شنود قرار گرفته است به طور محرمانه توسط سرویس‌های اطلاعاتی اروپا در اختیار آمریکا قرار گرفته است و توسط آژانس امنیت ملی آمریکا جمع‌آوری نشده است.

افشای این مسئله نمایانگر سطح گسترده‌تر مشارکت اروپا با آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از جامعه جهانی بوده است و همچنین این افشاگری موجب می‌شود رهبران اروپایی که به شدت این روزها از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از تلفن‌هایشان خشمگین هستند، در وضعیت دشواری قرار گیرند زیرا آژانس‌های جاسوسی این کشورها نیز به آمریکا در برنامه جاسوسی کمک کرده است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که اطلاعات تماس‌های تلفنی جمع‌آوری شده توسط اروپا -در منطقه جنگی و دیگر مناطق خارج از مرزهایشان- بعنوان بخشی از تلاش برای کمک به محافظت از نظامیان آمریکایی و همپیمانان این کشور و همچنین غیرنظامیان در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داده شده است.

این در حالی است که اخیراً افشای اخبار جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از تماس تلفنی رهبران کشورهای همپیمان آمریکا در اروپا موجب شده است که خشم مقامات کشورهای اروپایی از این اقدام آمریکا برانگیخته شود اما افشاگری‌های جدید نشان می‌دهد که خود اروپایی‌ها نیز در این برنامه جاسوسی شریک بوده‌اند.

«جیمز لوئیس» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا که هم‌اکنون کارشناس فناوری-سیاست در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل می‌باشد، تصریح کرد: اینکه آژانس بدطینت امنیت ملی آمریکا و آمریکای شرور تنها عاملانی بودند که در این نقض استانداردهای بین‌المللی مشارکت داشتند، یک داستان خیالی است. این هرگز درست نیست. رفتار آمریکا خارج از هنجار نبوده است. این یک هنجار است.

گزارشات پی در پی در روزنامه‌های فرانسه، اسپانیا، ایتالیا در هفته گذشته در واقع انگشت اشاره به سوی سیاستمداران اروپایی برده بود. این گزارشات بر اساس اسناد فاش شده توسط «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بود که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا از سران کشورهای اروپایی جاسوسی کرده است.

مقامات آمریکایی در ابتدا تأکید داشتند که این گزارشات دقیق نیست اما روز سه‌شنبه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش کرد که این داده‌ها که در گزارشات خبری اروپا به آن اشاره شده است توسط آژانس امنیت ملی آمریکا جمع‌آوری نشده است بلکه توسط شرکای اروپایی آنها جمع‌‌آوری شده است.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که این داده‌ها طبق ترتیبات به اشتراک گذاری طولانی‌مدت اطلاعات محرمانه در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داده شده است.

در یک جلسه استماع کنگره، «کیت الکساندر» مدیر آژانس امنیت ملی روز سه‌شنبه مطالب گزارش وال استریت ژورنال را تأیید کرد و گفت که اسناد خاص منتشر شده توسط اسنودن نشان نداده است که این داده‌ها توسط آژانس امنیت ملی آمریکا یا هر سازمان دیگری جمع‌آوری شده است.

آمریکا تاکنون درباره نقش شرکای اروپایی خود در این تلاش‌های جاسوسی سکوت پیشه کرده است تا بتواند روابط خود با همپیمانان اروپایی‌اش را حفظ کند.

مقامات فرانسه تاکنون اظهار نظری در اینباره نکردند. یکی از مقامات اسپانیا اعلام کرد که همکار اطلاعاتی اسپانیا با آژانس امنیت ملی آمریکا محدود به تهدیدات عملیات‌ها در مالی، افغانستان و برخی عملیات‌های بین‌المللی خاص علیه گروه‌های جهادی بوده است. اطلاعاتی که در روزنامه «ال موندو» به آن اشاره شده است در حین این عملیات‌ها و نه در اسپانیا جمع‌آوری شده است.

سفارت ایتالیا در واشنگتن نیز درباره گزارش وال استریت ژورنال اظهارنظری نکرد.

بر اساس این گزارش، افشای اینکه اطلاعات تلفنی در اروپا توسط سرویس‌های اطلاعاتی اروپا و نه آژانس امنیت ملی آمریکا جمع‌آوری شده است می‌تواند واکنش شدیدی علیه همان سیاستمداران اروپایی به همراه داشته باشد که انگشت اشاره خود را به سمت آمریکا نشانه برده بودند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول