اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکایی‌هایی که در جاسوسی‌ها «دست ‌پیش» می‌گیرند

افشای پیاپی جاسوسی‌های آمریکا از اروپایی‌ها نه ‌تنها باعث نشده سیاستمداران ایالات متحده در تلاش برای توضیح و عذرخواهی برآیند بلکه می‌کوشند آنچه صورت گرفته است را توجیه کنند.

آمریکایی‌هایی که در جاسوسی‌ها «دست ‌پیش» می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس  در ادامه انتشار زنجیروار اخباری درباره جاسوسی‌های آمریکا در نقاط مختلف جهان به ویژه اروپا، هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» و روزنامه «نیویورک‌تایمز» به این مطلب پرداختند که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی این کشور از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان خبر نداشته است.

در این زمینه گزارش اشپیگل قابل توجه است که به افشای جاسوسی‌های آمریکا فقط چند هفته پس از سفر اوباما به آلمان در ژوئن 2013 اشاره کرد.

نیویورک‌تایمز نیز  در مطلبی اشاره‌ای کنایه‌آمیز داشت و نوشت که تا اوایل سال 2009 که «جرج‌بوش» رئیس‌جمهور آمریکا بود، جاسوسی‌های آمریکایی‌ها پیگیری می‌شد و مشخص نیست که چرا دولت اوباما 5 سال پس از جانشینی می‌گوید که از این اقدامات خبر نداشته است.

این در شرایطی است که مرکل در سال 2005 صدراعظم شد و آخرین افشاگری اشپیگل حاکی از آغاز جاسوسی‌ها از وی سال 2002 دارد.

آمریکایی‌ها رفتار متناقض را آغاز می‌کنند

اوباما به صورت غیرمستقیم اتهام جاسوسی‌ها را رد می‌کند و در تماس تلفنی با مرکل گفت که اگر از این جاسوسی‌ها خبر داشت دستور توقف آنها را می‌داد و از صدراعظم آلمان عذرخواهی کرد.

همه اینها را اگر در کنار گزارش روزنامه آلمانی «بیلد» قرار دهیم، موضوع جالبتر می‌شود.

بنابر گزارش این روزنامه رئیس‌جمهور آمریکا شخصا در سال 2010 از «کیت الکساندر» رئیس وقت آژانس امنیت ملی آمریکا درباره اقدامات محرمانه درخواست اطلاع کرده بود و با وجود اطلاع از جاسوسی‌ها نه‌تنها آنها را متوقف نکرده بود بلکه این روند را ادامه داده بود.

این اطلاعات را یک منبع آگاه آمریکایی در اختیار بیلد گذاشته و گفته است که دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا در همین راستا پرونده‌ای جامع را درباره مرکل تهیه کرده است چرا که اوباما به مرکل اعتماد نداشت و می‌خواست همه‌چیز را درباره وی بداند.

با این حال «سوزان رایس» مشاور امنیتی اوباما به همتایان آلمانی خود تضمین می‌دهد که اوباما از این جاسوسی‌ها چیزی نمی‌دانست. تاکنون کاخ‌سفید در بیانیه‌ای توضیح داده است: «رئیس جمهور به صدراعظم تضمین می‌دهد که مکالمات وی را شنود نکرده است.»

در واقع آنچه آمریکا از خود به نمایش می‌گذارد، با افشاگری‌های گاه‌وبیگاه در تضاد کامل قرار دارد.

مردان حامی جاسوسی

اما به رغم همه افشاگری‌ها برخی سیاستمداران آمریکایی پا را فراتر گذاشته و ضمن تائید ضمنی جاسوسی‌های همکاران، چنین اقداماتی را به نفع اروپایی‌ها دانسته‌اند.

 «مایک راجرز» رئیس کمیسیون دائمی سرویس امنیتی در مجلس نمایندگان یکی از این افراد است.

وی به صراحت گفت: «اگر فرانسوی‌ها واقعا می‌دانستند که ما چه خدمتی به آنها کرده‌ایم، شامپاینی باز می‌کردند و جشن می‌گرفتند.»

راجرز در گفت‌وگویی با شبکه خبری CNN گفت که این اقدامات به نفع ایالات متحده، فرانسه و متحدان اروپایی است. 

راجرز حتی پا را فراتر گذاشته و مدعی شده که گسترش فاشیسم در نیمه اول قرن بیستم در اروپا تا حدی به این دلیل بود که در آن زمان ایالات متحده عملیات وسیع جاسوسی را پیگیری نمی‌کرد. وی با اعلام این موضوع که گاهی وقتها دوستان با دشمنان رابطه دارند گفت: «ما در آن زمان گفتیم که به هیچ اقدام غیراصولی دست نمی‌زنیم و نتیجه این رویکرد رشد فاشیسم و کمونیسم و امپریالیسم بود. ما نتوانستیم رشد این جریان‌‌ها را پیش‌بینی کنیم که به قیمت جان میلیونها انسان تمام شد.»

«پتر کینگ» دیگر سیاستمدار جمهوریخواه آمریکایی است که در گفت‌وگو با شبکه خبری NBC دیدگاه مشابهی را ابراز می‌کند. کینگ حتی از عذرخواهی اوباما از دولتمردان اروپایی به خاطر عملیات شنود انتقاد کرد.

وی نیز مدعی است که با اقدامات سرویس‌های امنیتی جان هزاران نفر نه تنها در آمریکا، بلکه همچنین در فرانسه و آلمان و سراسر اروپا در امان مانده است و فرانسوی‌ها را متهم می‌کند که این آنها هستند که باید پاسخگو باشند چرا که اول آنها بودند که از آمریکایی‌ها جاسوسی می‌کردند.

کینگ سپس انگشت اتهام را متوجه آلمانی‌ها می‌کند: «در آلمان بود که شبکه توطئه هامبورگ شکل گرفت که در فاجعه یازدهم سپتامبر مسئولیت اصلی را داشت. به علاوه این آلمان است که امروز با کشورهایی مانند ایران و عراق و کره شمالی رابطه دارد.فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها و سایر کشورهای اروپایی مقصر هستند و سرویس امنیتی ما این عملیات را به خاطر لذت و سرگرمی انجام نداده، بلکه هدف اصلی گردآوری اطلاعات ارزشمندی بوده است که نه تنها برای ما بلکه برای اروپایی‌ها هم مفید است.»

آمریکایی‌ها به زودی باید پذیرای هیئتی از آلمان باشند که می‌خواهد  درباره جاسوسی‌ها با آنها رایزنی کند و با توجه به واکنش اخیر جمهوریخواهان به نظر می‌رسد در حالی که تمامی شواهد حاکی از گناهکار بودن آنها در جاسوسی‌ها دارد، حالا سعی می‌کنند شرایط بازی را که اسنودن آغاز کرده است را طوری تغییر دهند که در نهایت به نفع خودشان منجر شود.

انتهای‌پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول