اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آبادان:

عمده‌ترین مشکل بخش گردشگری آبادان کمبود سرمایه است

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آبادان گفت: مشکل اصلی در سرمایه‌گذاری‌های بخش گردشگری، کمبود سرمایه است.

عمده‌ترین مشکل بخش گردشگری آبادان کمبود سرمایه است

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، با توجه به اینکه استان خوزستان هم به دریا راه دارد و هم اکثر آب‌های جاری و دائمی به خوزستان ختم می‌شوند می‌تواند قابلیت جذب گردشگر را داشته باشد. یکی از جاذبه‌های گردشگری که در استان خوزستان وجود دارد و همه مسافرانی که به این استان می‌آیند از آن تعریف می‌کنند مسئله آب‌های جاری‌ است.

در میان شهرهای استان، مناطقی هستند که نسبت به سایر، از ظرفیت‌های بیشتری برای استفاده از طرح‌های گردشگری برخوردار هستند و یکی از این مناطق، آبادان شهر ظرفیت‌های پنهان است که این امر را در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری و اجتماعی آن می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

این خطه با برخورداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر آبی، زمینی و دریایی می‌تواند درآمدهای هنگفتی را کسب کرده و تقدیم به منطقه کند اما از آنجایی که تنها در ایام نوروز مسئولان به فکر رنگ و لعاب بخشیدن به آن می‌افتند در دیگر فصول سال نمی‌توان شاهد جذب توریست و مسافر به این منطقه بود.

روندی که در صورت توجه ویژه از سوی مسئولان ملی می‌توان به بخش نخست درآمدزایی استان مبدل شود و زمینه‌های مطلوبی برای مناطق کوچک و بزرگ خوزستان باشد.

پتانسیل ساحل‌های خوزستان توسط ارگان‌هایی مثل میراث فرهنگی و شهرداری باید شناسایی و تبدیل به طرح‌های سرمایه‌گذاری شود‌ و تا حدودی معرفی شده‌اند اما مشکل اصلی سرمایه و تزریق اعتبار است، در واقع کسی وارد این قضیه نمی‌شود و دلیلش به ارگان‌هایی مثل شهرداری برمی‌گردد چرا که ارگان‌هایی که مجوزهای لازم را برای تأسیس این گونه اماکن می‌دهند باید کارها را برای ورود سرمایه‌گذار تسهیل کنند.

این موضوع را از ابعاد مختلف، با رصدی اجمالی در گفت‌وگو با شمس‌الدین نوربخش رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آبادان بررسی می‌کنیم.

*فارس: چه اقداماتی تاکنون برای ارتقای وضعیت گردشگری شهرستان آبادان اندیشیده و اجرایی کرده‌اید؟

*نوربخش: فصل پائیز فصل گردشگری این شهرستان است و این یک مزیت برای آبادان محسوب می‌شود. یکی از برنامه‌هایی که اخیرا و دو هفته پیش به مناسبت هفته گردشگری انجام دادیم برگزاری جشنواره غذاهای سنتی بود. در این جشنواره بخش‌هایی چون بازی‌های کودکانه، صنایع دستی، اجرای موسیقی زنده، پذیرایی نوشیدنی‌های عربی و اینگونه برنامه‌ها بود که با استقبال بسیار زیادی نیز مواجه شد. همچنین در نظر داریم در آینده‌ای نزدیک کمپ‌های گردشگری سادات را در سطح روستای سادات راه‌اندازی کنیم و البته اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است. با توجه به آب و هوای مطلوب پائیز و بهار در این منطقه می‌توان بهترین استفاده از ظرفیت‌های گردشگری را در شهرستان داشت. شکی نیست که به لحاظ آب و هوایی، آبادان در فصول ذکر شده بی‌نظیر است زیرا درست در همین زمان سایر مناطق شمالی و مرکزی سرد می‌شوند.

*فارس: در خصوص سرمایه گذاری در بخش گردشگری شهرستان توضیح دهید...

*نوربخش: الان فصلی است که سرمایه‌گذاران به سوی منطقه جذب می‌شوند تا طرح‌ها و پروژه‌های گردشگری‌شان را اجرا کنند. این سرمایه‌گذاران به اداره میراث فرهنگی مراجعه می‌کنند و در خصوص طرح‌های پیشنهادی بحث و مشاوره می‌گیرند. البته در راستای جذب این افراد باید از همین فصل، تقویم طرح‌های گردشگری شهرستان را آماده کنیم که سرمایه‌گذار با مطالعه آن بتواند به راحتی تصمیم بگیرد و در روند کار دچار چالش نشود.

*فارس: طرح‌های پیشنهادی دارای چه کمیت و کیفیت‌هایی هستند؟

*نوربخش: طرح‌های گردشگری سرمایه‌گذاران عمدتا زودبازده هستند زیرا طرح‌های دیربازده زمان زیادی را می‌طلبد که سرمایه‌گذار سود حاصل از پروژه‌اش را دریافت کند. این پروژه‌های کوتاه مدت معمولا در ایام نوروز اجرایی می‌شوند نظیر استفاده از ظرفیت‌های آبی و فعال‌سازی قایقرانی. با توجه به اینکه پائیز فصل جنب و جوش است باید در این خصوص برنامه‌ریزی منظم و جامع‌تری صورت پذیرد تا بتوان از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را برد. پررنگی پائیز همچنین با توجه به بازگشایی فصل مدارس و دانشگاه‌ها نیز هست که در این خصوص نیز می‌توان تبلیغات گسترده‌ای برای اجرای طرح‌های گردشگری داشت.

*فارس: از مشکلات پیش روی در زمینه گردشگری و جذب توریست و مسافر در شهرستان بگوئید.

*نوربخش: طبعا در کنار مزایا، معایبی نیز در اجرای طرح‌های گردشگری وجود دارد و آن جذب سرمایه‌گذاران در چند ماه آخر سال است. باید زمینه را پیشتر برای جذب این افراد فراهم کرد تا در ایام نوروز به آسانی بتوان جوابگوی مسافران و میهمانان بود. در همین راستا باید بسته‌های حمایتی گردشگری را به موقع آماده کرد که البته طی چند سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اقدامات صورت گرفته در این زمینه روی غلتک قرار گرفته‌ایم. نکته دیگر این است که ادارات شهرستان باید از موازنه‌کاری دست بکشند و با طرح‌های گردشگری اداره میراث فرهنگی هماهنگ باشند. اجرای این طرح‌ها بدون مطالعه زمان و مکانی آنها می‌توان منجر به شکست سنگینی شود که البته بسیار نیز اتفاق افتاده است.

*فارس: در این زمینه تعامل ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان چگونه است؟

*نوربخش: تعامل‌ها خوب و مطلوب است زیرا در اصل اقدامات این ارگان‌ها برای اجرای طرح‌های گردشگری قابل تحسین است اما اگر طرح‌ها با اداره میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگ نشوند مشابه کاری صورت می‌گیرد و همین امر منجر به دلسردی مسافران و میهمانان می‌شود.

*فارس: پیشنهاد شما برای انجام موفق‌تر طرح‌های گردشگری در این شهرستان چیست و از طرح‌های زودبازده و دیربازده کدامیک را مناسب‌تر و موثرتر در وضعیت گردشگری می‌دانید؟

*نوربخش: سرمایه‌گذاران بهتر است طرح‌های بلندمدت را دنبال کنند و سازه‌های سنگین را برای ارتقای وضعیت گردشگری شهرستان اجرایی کنند. اما نکته مهم‌تر پروژه‌های گردشگری نیمه تمام است که باید هرچه سریع‌تر به مرحله تکمیل برسند تا بتوان این ظرفیت‌ها را بیش از پیش توسعه بخشید. پروژه‌ای چون نگین تاج که بسیار بزرگ است اما به دلایلی چون مشکلات مالی نیمه تمام رها شده است. البته در سالیان اخیر با توجه به تورم موجود به مشکلات مالی برخورده‌ایم که البته در راستای تزریق اعتبارات به این پروژه با جذب سرمایه‌گذار در تلاش بوده‌ایم اما همچنان نتیجه لازم را کسب نکرده‌ایم. در طرح‌های نیمه تمام سرمایه‌های زیادی اعمال شده است و باید در راستای حمایت از آنها تلاش کرد.

*فارس: روند پیشنهاد و اجرای طرح‌های گردشگری چگونه است؟

*نوربخش: کسی که به عنوان متقاضی برای اجرای طرح‌ها نزد ما می‌آید باید یک سری مراحل اداری را طی کند و استعلامات لازم را از ادارات مختلف و همچنین مشاوره با کارشناس‌های مربوطه بگیرد. این سرمایه‌گذاری سرمایه پیشنهادی خود را نیز اعلام می‌کند. اگر فرد مراجعه‌کننده برای اجرای طرح ملک داشته باشد که با توجه به قابلیت و کاربرد زمین سرمایه‌گذار، دیگر مراحل طی می‌شود و نیازسنجی برای اجرای طرح صورت می‌گیرد اما اگر سرمایه‌گذار نیاز به تامین زمین برای پروژه گردشگری خود داشت وی را به بنیاد مسکن ارجاع می‌دهیم تا مکان مورد نظر برای اقدامات اولیه انجام شود. مهمترین نکته در این میان انتخاب طرح‌های گردشگری مطلوب است که با توجه به نیاز منطقه و طبق شاخصه‌های اصلی مربوطه محقق شوند.

*فارس: در کنار سرمایه گذار مشاوره و کارشناس برای اجرای پروژه نیز قرار دارد؟

*نوربخش: اگر سرمایه‌گذار خود کارشناس و یا مشاوره داشته باشد که نیازی به حمایت اداره میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه ندارد در غیر اینصورت ما به آنها مشاوره خبره و کارآمدی معرفی خواهیم کرد.

*فارس: با توجه به اقدامات صورت گرفته آیا در زمینه گردشگری همه نیازهای شهرستان تامین شده است؟

*نوربخش: طبعا نمی‌توان گفت در این زمینه کامل کار صورت گرفته است. جای کار بسیار است و هر چقدر توسعه گردشگری انجام شود بازار اشتغال داغ‌تر و رونق و آبادانی مضاعف‌تر وارد منطقه خواهد شد. شکوفایی در این زمینه تاثیر بسیار مثبتی برای مناطق هدف دارد و البته مهمترین بخش در این خصوص تکمیل زیرساخت‌های گردشگری است. به جرات می‌توان گفت ظرفیت گردشگری و توریستی استان خوزستان بی‌نظیر و فوق‌العاده است و با توجه به این شرایط آب و هوایی مطلوب می‌توان تلاش‌های بیشتری را به ثمر نشاند. باید طرح‌هایی را در استان به اجرا درآورد که با وضعیت اقتصادی مردم تطبیق داشته باشد زیرا بسیاری از طرح‌های مرتبط به دلیل نامناسب بودن در ابتدای راه شکست می‌خورند. خوزستان ظرفیت اجرای طرح‌های گردشگری را در سه بخش هوایی، زمینی و آبی دارد اما از هیچ یک از این بخش‌ها آن چنان که باید بهره‌برداری نشده است.

*فارس: به نظر شما در کدام یکی از سه بخش عنوان شده بهتر کار شده است؟

*نوربخش: از ظرفیت هوایی نظیر هواپیماهای تک نفره و بالن در حد صفر هم بهره نبرده‌ایم. البته این بخش نیاز به اخذ مجوزهای لازم نیز دارد که البته سرمایه‌گذار تاکنون از آن استقبال نکرده است. ظرفیت آبی نیز که از اولویت‌های بحث گردشگری شهرستان آبادان است به دلیل هم مرز بودن با کشور عراق تابع شرایط ویژه‌ای‌ست که کار را قدری پیچیده می‌کند. البته در رودخانه بهمنشیر که در ایام نوروز قایقرانی به خوبی فعال می‌شود اما در مجموع نیز خود ما آن را در خور شان حمیت نکرده‌ایم. در بخش ظرفیت‌های آبی نیز سرمایه‌گذاران با چالش‌هایی نظیر دریافت مجوزهای لازم، رعایت مسائل ایمنی، استانداردها و ... روبه رو هستند که در نیمه‌های راه آنها را دلسرد می‌کند.

*فارس: مشکل اصلی در سرمایه‌گذاری‌های بخش گردشگری چیست؟

*نوربخش: بسیاری از سرمایه‌گذاران فقط سرمایه ابتدای راه را دارند و برای تداوم بخشی به اجرای پروژه‌ها به مشکل برمی‌خورند و برخی دیگر نیز با شوق و ذوق و بدون کار پژوهشی و تحقیقی اقدام به جذب پروژه می‌کنند که با حضور در بطن کار به سختی آن پی می‌برند و از ادامه راه باز می‌مانند. البته مشکل عمده در این میان کمبود سرمایه است و تجربه، مطالعه، پختگی و همچنین به‌کارگیری مشاور و متخصص از ملزومات اجرای پروژه‌های گردشگری موفق به شمار می‌آیند. برخی از سرمایه‌گذاران نیز با اخذ طرح‌های گردشگری بسیار بزرگ با شکست‌های سنگینی روبه رو می‌شوند.

*فارس: راهکار برای تعالی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان آبادان و راه برون رفت از مشکلات این بخش؟

*نوربخش: به گمان باید ظرفیت پذیرش گردشگری را در شهرستان تقویت کرد. باید علاوه بر گردشگران داخلی و شهرستانی، از سایر مناطق نیز مسافر جذب کنیم. رونق گردشگری باید همزمان با توسعه زیرساخت‌ها صورت پذیرد زیرا امکانات کنونی نمی‌تواند جوابگوی گردشگران داخلی و خارجی باشد. همچنین باید جاذبه‌های منحصر به فردی برای گردشگران ایجاد کرد و آبادان را به خوبی شناسانید. هر ساله افزون بر 5 میلیون و نیم گردشگر و مسافر در ایام نوروز به این شهرستان مراجعه می‌کنند. اگر بتوانیم با تکیه بر توانایی‌های موجود این ظرفیت را در تمام طول سال به گردش درآوریم و بر این آمار بیفزاییم مطمئنا در اجرای طرح‌های بلندمدت نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست خواهیم یافت.

*فارس: تاثیرگذارترین ارگان و یا سازمانی که در پیشبرد اهداف گردشگری شهرستان وجود دارد کدام است؟

*نوربخش: فکر نمی‌کنم ارگانی در این خصوص تاثیرگذار نباشد زیرا ارتباط همه ادارات با یکدیگر زنجیره‌وار و تنگاتنگ است. اما در اولویت می‌توان به میراث فرهنگی، شهرداری و سازمان منطقه آزاد اروند در شهرستان اشاره داشت. در بحث گردشگری هر چقدر زیباسازی و فضاسازی شود می‌توان گردشگران زیادتری را به منطقه جذب کرد و به اقتصاد موجود رونق بخشید.

*فارس: گردشگری امروز آبادان را نسبت به چند سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

*نوربخش: رونق بیشتری داشته است. گردشگری شهرستان نسبت به چهار یا پنج سال گذشته ارتقا یافته است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هر سال بر افزایش این سطح افزوده می‌شود. پیشتر از این از موزه شهرستان بازدید ضعیفی صورت می‌گرفت اما امروز موزه کاملا شناخته شده است و میهمانان و مسافران بسیاری از اقصی نقاط استان و کشور برای بازدید از این مکان مراجعه می‌کنند. اما باز هم باید ظرفیت‌های موجود را ارتقا داد و ما اعتقادمان بر این است که در این زمینه‌ها باید کار بیشتری صورت گیرد.

*فارس: اعتبارات اختصاص یافته به اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جوابگوی نیازهای شهرستان و پروژه‌های در دستور کار است؟

*نوربخش: پرداخت اعتبارات امسال در چند بخش تفاوت خوبی داشت. در بخش صنایع دستی اعتبارات قابل قبولی دریافت کردیم. در همین راستا برگزاری بازارچه صنایع دستی را در دستور کار قرار دادیم و از صنعتگران به دلیل همکاری و تعامل بسیار خوبشان در راه‌اندازی بازارچه تقدیر و تشکر می‌کنیم. در بخش موزه نیز اعتبار بیشتری دریافت کردیم که این امر موجب تقویت این مکان فرهنگی شده است. در بخش‌های مرمتی نیز جداگانه اعتبارات لازم را جذب خواهیم کرد.

*فارس: نقش رسانه‌ها را در ارتقای اهداف پیش روی اداره میراث فرهنگی تا چه اندازه موثر می‌دانید؟

*نوربخش: همین مصاحبه بیان دغدغه‌های ما در بخش گردشگری است که اگر به اطلاع مسئولان رسانده شود می‌تواند به بخشی از مشکلات ما پایان دهد. باید با تعامل در راستای ایجاد راهکارهای مقابله با مشکلات برآمد و هماهنگی بیشتری در دستور کار قرار داد. البته رسانه‌ها باید با انتقادهای سازنده برای رفع مشکلات گام بردارند و از نقد منفی دوری کنند.

=======

مریم خبازی

=======

انتهای پیام/72001/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول