اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر سازمان نظام مهندسی کردستان عنوان کرد

ارتقاء توان فنی کارگران ساختمانی/ عدم نظارت کافی بر مصالح

دبیر سازمان نظام مهندسی کردستان بر ارتقا توان فنی کارگران ساختمانی تاکید کرد و گفت: افزایش سهم استان در زمینه بیمه کارگران ساختمانی نقش مهمی در تحقق این مهم دارد.

ارتقاء توان فنی کارگران ساختمانی/ عدم نظارت کافی بر مصالح

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزام فاروقی بعدازظهر امروز در نشست با خبرنگاران ‌‌در سنندج اظهار کرد: طراحی، نظارت و اجرا در ساختمان‌سازی از وظایف سازمان نظام مهندسی است.

وی افزود: طی چند سال اخیر کیفیت ساخت و ساز در استان کردستان بالا رفته است و مردم به رشد فکری و فرهنگی در این حوزه رسیده‌اند.

دبیر سازمان نظام مهندسی کردستان تصریح کرد: امروزه مردم دو اصل مهم شامل استفاده از مصالح پرکیفیت و بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص و مجرب در امر ساخت و ساز را در اولویت قرار داده‌اند.

فاروقی با بیان اینکه استفاده از مصالح کیفی و نظارت افراد مجرب دو اصل مهم در ساخت و ساز مناسب است، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر ارتباط و همبستگی کاملی بین این شاخص‌های مهم در امر ساخت و ساز در استان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ارتقاء سطح توانمندی و تخصص مهندسین اقدامات قابل‌توجهی در استان انجام شده ولی در بحث مصالح باکیفیت ضعف‌ها و موانعی وجود دارد.

به گفته دبیر سازمان نظام مهندسی کردستان، مصالحی که امروز در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد از کیفیت بالایی برخوردار نیست. 

عدم نظارت کافی بر روند ورود مصالح

فاروقی به عدم نظارت کافی بر روند ورود مصالح اشاره کرد و گفت: کنترل کیفیت مصالح و جلوگیری از ورود مصالح غیراستاندارد و نامرغوب به پروژه‌های عمرانی نیازمند نظارت بیش از پیش متولیان امر دارد.

وی توجه به ارتقاء توان فنی کارگران ساختمانی را ضروری خواند و افزود: استان کردستان به دلیل کمبود صنعت و معادن، بیشترین حجم کارگران ساختمانی را به خود اختصاص داده است که باید بسترهای لازم برای تشویق آنها به کسب توانایی‌های فنی را فراهم کرد.

به گفته دبیر سازمان نظام مهندسی کردستان، بحث اجرای بیمه کارگران ساختمانی با اولویت دارا بودن مدرک حرفه‌ای گام ارزشمندی در راستای سوق دادن جامعه کارگری به کسب مهارت‌های حرفه‌ای بوده است.

 افزایش سهم استان در بحث بیمه کارگران ساختمانی

فاروقی خواستار افزایش سهم استان در بحث بیمه کارگران ساختمانی شد و افزود: کردستان با این میزان کارگر باید سهم بیشتری را در این حوزه داشته باشد تا کارگران با دلگرمی بیشتری کار کنند.

وی در ادامه بر نظارت بیش از پیش برای جلوگیری از روند رو به رشد ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح استان تاکید کرد و گفت: حضور نمایندگان نظام مهندسی در کمیسیون ماده 100 و افزایش نظارت‌ها نقش بسزایی در رفع این مشکل دارد.

دبیر سازمان نظام مهندسی کردستان افزود: بهره‌گیری شوراهای جدید از توان و ظرفیت سازمان نظام مهندسی و هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز تاثیر مهمی در تحقق اهداف حوزه شهری خواهد داشت.

فاروقی استفاده شوراهای شهر از ظرفیت افرادی که در مدیریت شهری توانایی و تخصص دارند را ضروری خواند و گفت: قبول مشکلات موجود و ارائه راهکار مناسب برای حل آنها از دیگر نیازهای مهم در این حوزه است.

به گفته وی، متاسفانه ظرفیت انتقادپذیری در حال حاضر در جامعه پایین است و باید ظرفیت‌سازی مناسب با توجه به نیاز هر استانی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید با قبول مشکلات زمینه رفع آنها را فراهم کنیم، گفت: افزایش ظرفیت انتقادپذیری از دیگر نیازهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر سازمان نظام مهندسی کردستان افزود: خودداری از کلی‌گویی و پرداختن به مسائل بدون ریشه در انتقادها از دیگر مسائل و نیازهای مهم در این حوزه است.

فاروقی تصریح کرد: مدیران باید به این ظرفیت برسند که از انتقادهای سازنده و منطقی استقبال کنند نه صداها را خفه کنند.

وی از ترافیک نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات موجود در شهر نام برد و بیان داشت: ترافیک یک روزه و یک هفته‌ای ایجاد نشده است و رفع آن نیز یک شبه ممکن نیست.

وی با بیان اینکه ترافیک پروسه‌ای است که در یک مدت زمان اتفاق افتاده است، اظهار کرد: تغییر کاربری‌ها و صدور مجوزها طی 15 تا 30 سال گذشته این شرایط را به وجود آورده است.

 ساخت پارکینگ‌های طبقاتی

دبیر سازمان نظام مهندسی کردستان ساخت پارکینگ‌های طبقاتی را مهم‌ترین راهکار برای رفع این مشکل عنوان کرد و بیان داشت: هزینه بابت کسری پارکینگ به شهرداری داده شد که متاسفانه کاری انجام نشده است.

فاروقی افزود: استفاده از ظرفیت نظام مهندسی، اساتید دانشگاه و تدوین سند در راستای رفع مشکلات موجود در هر شهرستان و حرکت بر اساس آن از مهم‌ترین نیازها در این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان معتقدیم که عاری از اشتباه و خطا نیستیم و آمادگی کامل را برای استقبال از پیشنهادها و انتقادات کتبی شهروندان داریم.

 ایجاد درآمدهای پایدار در شهرداری‌ها

دبیر سازمان نظام مهندسی کردستان بر حرکت شهرداری‌ها به سمت درآمدهای پایدار تاکید کرد و گفت: واحد مطالعات شهرداری باید کارهای پژوهشی به وسیله اساتید و دانشجویان را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته فاروقی، حمایت از پژوهش‌ها در زمینه مدیریت شهری از سوی شوراها و شهرداری اقدامی ارزشمندی در راستای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری است.

وی در پایان برگزاری سمینارها و کارگاه‌های تخصصی در این راستا را ضروری خواند و گفت: انجام مطالعات مختلف در این حوزه نیز باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

انتهای پیام/79002/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول