اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان هشدار داد

سیر نزولی رشد جمعیت در اصفهان / اصفهان رتبه دوم ثبت ولادت را داراست

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه در اصفهان رشد جمعیت سیر نزولی پیدا کرده است، گفت: اصفهان در واقعه ثبت ازدواج در کشور رتبه 37 را دارد.

سیر نزولی رشد جمعیت در اصفهان / اصفهان رتبه دوم ثبت ولادت را داراست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تورج حاجی‌رحیمیان پیش از ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان اصفهان ضمن ابراز خرسندی از اینکه پس از دو سال این جلسه در استانداری برگزار می‌شود، اظهار کرد: این نشست از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که مهم‌ترین تصمیمات استان در این شورا و در راستای تصمیم‌های نظام و پیشبرد اهداف کشور در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در راستای اتقان اسناد هویتی مردم ایران افزود: طی دو سال گذشته با توجه به اهمیت انتخابات و ثبت وقایع حیاتی، تحول بزرگی در راستای شناسنامه الکترونیکی و ثبت اسناد هویتی در کشور رخ داده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان به بحث آماری و جمعیتی از دید مسئولان ارشد نظام تاکید و تصریح کرد: ثبت‌ احوال براساس سند راهبردی ثبت وقایع حیاتی، اتقان اسناد هویتی و تابعیت ایرانی بودن فرد بسیار مورد توجه بوده، در صورتی یک سری از راهبردها را برای افق سال 1404 پیش‌بینی کرده است.

*لزوم برگزاری جلسات شورای هماهنگی در اصفهان

وی با اشاره به اهداف کلان ثبت احوال برای رسیدن به افق 20 ساله  و چشم‌انداز‌های پیش‌رو اضافه کرد: براساس بند 13 و تبصره دو ماده پنج قانون ثبت احوال این جلسه باید در تمام استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل شود.

حاجی‌رحیمیان به طرح دو موضوع مهم ثبت ولادت و وفات به عنوان دو مقوله مهم حیاتی در کشور اشاره تاکید کرد: برای ثبت دقیق اطلاعات شبکه‌های اعلام روستایی ثبت وقایع حیاتی در اصفهان ایجاد شده است.

وی در ادامه این نشست به مقایسه رتبه‌های کشور در خصوص ثبت وقایع حیاتی پرداخت و گفت: در استان اصفهان، شهر اصفهان بیشترین میزان جمعیت و شهرستان سمیرم کمترین میزان جمعیت را در استان داشته است.

*نرخ رشد طلاق در اصفهان سیر صعودی دارد

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان به تفکیک نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان براساس آخرین اطلاعات پرداخت و اظهار کرد: نرخ رشد جمعیت در سن بین صفر تا 14 سال 21 درصد، سن 15 تا24 سال 18.7 درصد، سن 15 تا 29 سال 30.7 درصد و بین سن 15 تا 64 سال بین 72.5 درصد به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر این نکته که نرخ رشد طلاق در اصفهان سیر صعودی دارد، ادامه داد: 6.5 درصد از جمعیت استان اصفهان سن بالای 65 سال به بالا دارند.

حاجی‌رحیمیان در بخشی از صحبت‌های خود به وضعیت ثبت وقایع ولادت در سه بیمارستان صدوقی، سعدی و عسکری پرداخت و تصریح کرد: نماینده‌ای از سوی ثبت احوال استان اصفهان در این سه بیمارستان مستقر شده است که وقایع حیاتی ولادت را به ثبت برساند.

وی همچنین اضافه کرد: با هماهنگی سازمان آرامستان باغ رضوان اصفهان وقایع مرگ و میر به صورت  آنلاین انجام و ثبت می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان همچنین در این نشست از استاندار اصفهان درخواست کرد، در بیمارستان‌هایی که بیش از 15 زایمان روزانه انجام می‌شود، امکان ثبت ولادت در بیمارستان و صدور شناسنامه انجام شود.

*سیر نزولی جمعیت در اصفهان/کاهش رشد جمیعت در اصفهان نگران‌کننده است

وی به سیر نزولی رشد جمعیت در اصفهان طی چند ساله اخیر اشاره و تاکید کرد: دغدغه اصلی استان کاهش رشد جمعیت نسبت به باروری و رشد متوسط جمعیت در کشور است.

حاجی‌رحیمیان افزود: در نسبت جمعیتی کشور، استان گیلان بیشترین فرد مسن با 8.1 درصد و استان سیستان و بلوچستان با 37.6  درصد جوان‌ترین جمعیت را در کشور دارد.

وی همچنین به نرخ ازدواج در استان اصفهان پرداخت و گفت: نرخ ازدواج اصفهان در سال گذشته 9.41 درصد بوده است و اصفهان در راستای ثبت ازدواج رتبه 37 را در کشور داشته که جای بسی نگرانی دارد.

*‌ میانگین سن ازدواج در اصفهان بین 25 تا 29 سال است

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان اظهار کرد: میانگین سن ازدواج در استان اصفهان بین سن 25 تا 29 سال و بالا‌تر است.

وی با اشاره به واقعه حیاتی طلاق ادامه داد: در هر یک ساعت یک واقعه طلاق در اصفهان به ثبت می‌رسد و از هر پنج ازدواج در اصفهان یک مورد به طلاق منجر می‌شود که این میزان بیشتر از میانگین کشوری است، در صورتی که در استان سیستان و بلوچستان کمترین میزان طلاق و استان البرز بیشترین طلاق را ثبت کرده است.

حاجی‌رحیمیان در بخشی از صحبت‌های خود به فعال کردن دفاتر ICT در ثبت احوال استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: در ثبت احوال استان اصفهان آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی تکمیل شده است.

* اصفهان رتبه دوم ثبت ولادت و رتبه چهارم ثبت فوت را در کشور دارد

وی همچنین با اشاره به صدور شناسنامه‌های مکانیزه اضافه کرد: در سال 90 حدود 60 هزار شناسنامه، در سال گذشته حدود  118 هزار شناسنامه و در شش ماهه امسال تاکنون 67 هزار شناسنامه مکانیزه شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در بخش پایانی صحبت‌های خود به کسب رتبه کشوری استان اصفهان در ثبت ولادت و کسب رتبه چهارم ثبت فوت اشاره و تاکید کرد: البته در این راستا یک‌هزار و  129 نفر ثبت‌یار که 460 نفر آنها خواهر و 732 نفر آنها برادران بوده‌اند، به ثبت احوال کمک کرده‌اند.

وی از استاندار اصفهان در خواست کرد، چندین مصوبه از جمله ثبت واقع ولادت در سایر بیمارستان‌های غیر‌تخصصی، همکاری آموزش و پرورش در راستای عکس‌دار کردن شناسنامه دانش‌آموزان و کاهش حجم جمعیتی به ویژه در شهریور ماه اقدام شود.

انتهای پیام/63012/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول