اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افغانستان خواستار توضیح پاکستان درباره سرنوشت ملابرادر شد

سخنگوی حامد کرزی با اشاره به سرنوشت نامعلوم ملابرادر پس از آزادی از زندان‌ پاکستان گفت: رئیس جمهور در نشست سه ‌جانبه افغانستان، پاکستان و انگلیس در این زمینه از نوازشریف توضیح می‌خواهد.

افغانستان خواستار توضیح پاکستان درباره سرنوشت ملابرادر شد

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «هشت صبح» افغانستان، «ایمل فیضی» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت: رئیس‌جمهور افغانستان در نشست سه‌جانبه لندن، از «نوازشریف» نخست‌وزیر پاکستان درباره سرنوشت ملابرادر توضیح می‌خواهد.

فیضی افزود: هر چند اطلاعات ما نشان می‌دهد که ملا عبدالغنی برادر از زندان آزاد شده و در یک محل مصون به‌سر می‌برد، اما این‌ که وی در کجا حضور دارد و با چه سرنوشتی مواجه است، اطلاعاتی در دست نیست.

این مقام افغان تصریح کرد: محور اصلی گفت‌وگوها در این نشست روند صلح افغانستان خواهد بود که به یقین موضوع ملابرادر و یا ایجاد فرصتی که شورای عالی صلح افغانستان بتواند با وی دیدار کند نیز از موارد مورد مذاکره است.

سخنگوی کرزی در ادامه تأکید کرد که شورای عالی صلح با برخی از رهبران ارشد طالبان در ارتباط است.

فیضی در مورد هویت رهبرانی که با شورای عالی صلح در تماس هستند، جزئیات بیشتری ارائه نکرد و گفت: آنان «همواره» با دولت در تماس و در ارتباط هستند.

ایمل فیضی در ادامه گفت: از زمانی‌ که دولت جدید پاکستان روی کار آمده است، اقداماتی را برای تأمین صلح در افغانستان صورت داده، اما نیاز است تا پاکستان صادقانه همکاری داشته باشد.

به‌گفته وی دولت جدید پاکستان که از بحران اقتصادی رنج می‌برد در تلاش است تا از طریق گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشد.

سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان اظهار داشت: پاکستان تلاش دارد تا روابط خود را با افغانستان بهبود بخشد و این موضوع می‌تواند به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کند.

وی گفت:  نوازشریف به وضوح گفته که خواهان گسترش روابط در بخش‌های مختلف به ‌خصوص روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان است تا پاکستان بتواند از طریق افغانستان با کشورهای آسیای میانه روابط اقتصادی خود را گسترش دهد پس درک همین ضرورتی که در دولت پاکستان وجود دارد، باعث می‌شود که دولت پاکستان همکاری صادقانه خود را در بخش مبارزه با تروریسم آغاز کند.

مقامات پاکستانی سی‌ام شهریور (حدود یک ماه پیش) اعلام کردند که ملا عبدالغنی برادر را از زندان آزاد کرده‌اند اما هفدهم مهرماه طالبان کرد که ملابرادر توسط دولت پاکستان آزاد نشده و هنوز هم در آن کشور در زندان به‌سر می‌برد. همچنین طالبان گزارش‌های منتشر شده در مورد آزادی ملابرادر را شایعه توصیف کرده بود.

ملابرادر به عنوان یکی از افراد کلیدی طالبان، به اعتقاد دولت افغانستان خواهان آغاز گفت‌وگوهای صلح است و به همین منظور دولت افغانستان بارها از مقامات پاکستانی خواسته‌ تا ملابرادر را آزاد کنند، با آن ‌که مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند ملابرادر آزاد شده، اما تاکنون دولت افغانستان موفق نشده با وی تماس بگیرد.

دهمین نشست سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و انگلیس در حالی در لندن برگزار می‌شود که دولت‌های افغانستان و پاکستان در آخرین نشست خود در بهمن‌ماه سال گذشته در لندن، در مورد توافق دوجانبه برای صلح تأکید کرده بودند.

حامد کرزی و آصف‌علی زرداری رئیس‌جمهور پیشین پاکستان، در این نشست در مورد دست یافتن به توافق صلح طی شش ماه توافق کردند، اما با گذشت 9 ماه از این نشست، این هدف محقق نشده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول