اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

یک روزنامه پاکستانی خبر داد

تلاش سازمان‌های بزرگ اطلاعاتی دنیا برای ترور «ملابرادر»

یک روزنامه پاکستانی از تلاش ۳ سازمان اطلاعاتی دنیا برای ترور ملابرادر مرد شماره ۲ طالبان افغانستان و اخلال در روند صلح خبر داد.

تلاش سازمان‌های بزرگ اطلاعاتی دنیا برای ترور «ملابرادر»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، یک روزنامه پاکستانی با اشاره وضع امنیتی حساس ملا برادر مرد شماره 2 طالبان افغانستان که چندی پیش از زندان پاکستان آزاد شد، گزارش داد که 3 سازمان اطلاعاتی دنیا به دنبال ترور وی هستند.

روزنامه اردو زبان «امت» پاکستان در گزارشی نوشت: ملا برادر از فرماندهان ارشد طالبان افغانستان که در گذشته به عنوان معاون ملا عمر فعالیت می‌کرد بعد از آزادی مشکلات زیادی پیش رو دارد.

تردد وی بدون تدابیر امنیتی لازم و داشتن محافظ جانش را به خطر می‌اندازد و نه تنها خودش بلکه دولت پاکستان نیز از این موضوع آگاه است.

در حال حاضر، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و هند به دنبال یافتن مخفی‌گاه ملا برادر و ترور وی با هدف بر هم زدن ارتباط پاکستان با طالبان هستند.

ملا برادر که نقش مهمی در بهبود روابط پاکستان با طالبان افغانستان دارد و در تلاش است مقدمات صلح دولت با طالبان پاکستان را نیز فراهم کند خواهان سکونت در منطقه قبایلی «وزیرستان» پاکستان بود اما طبق گزارش سازمان اطلاعات پاکستان پهپادهای آمریکایی قصد داشتند ملا برادر را هدف قرار دهند بنابراین مقامات اسلام‌آباد به سرعت وی را از وزیرستان خارج کرد.

این در حالی است که عوامل جاسوسی هند و اسرائیل نیز تهدیدی برای ملا برادر به حساب می‌آمدند.

گفته می‌شود ملا برادر به علت خطرهایی که وی را تهدید می‌کرد مجبور شد پس از آزادی از زندان بار دیگر به پیشاور برگردد.

وی یکی از خانه‌های منطقه «یونیورسیتی تاون» شهر پیشاور را برای سکونت خود انتخاب کرده و ترجیح داده خانواده‌اش در کنارش نباشند. خانواده ملا برادر همچنان مقیم کراچی هستند.

گزارشات حاکی از آن است که پنجشنبه هفته گذشته، چند افغان به محل زندگی ملا بردار در پیشاور رفته و یک گفت‌وگوی چند ساعته با وی داشتند.

منابع آگاه تأیید کردند که یکی از کسانی که با ملابرادر ملاقات کرد برادر یکی از فرماندهان جهادی افغانستان بود که روابط بسیار نزدیک با پاکستان دارد.

به نظر می‌رسد این خانه یک مکان امنیتی سری مربوط به سازمان اطلاعات پاکستان باشد که از هر جهت برای نگهداری افراد مهم و در معرض خطر طراحی شده است با این وجود رهبران طالبان افغانستان حاضر نشدند برای ملاقات با ملا برادر به این مکان سفر کنند.

طالبان افغانستان عنوان کردند که در صورت سفر به پیشاور نه تنها زیر نظر سازمان اطلاعات پاکستان هستند بلکه سازمان اطلاعات آمریکا نیز به تعقیب آنان می‌پردازد بنابراین نمی‌توانند در این زمینه ریسک کنند.

با این حال، برخی منابع درباره این گفته‌های طالبان تردید دارند و عنوان می‌کنند صحبت‌های طالبان یک بیان سیاسی است زیرا ملا برادر از طریق «ملا جلیل» با طالبان افغانستان در ارتباط است و از همین طریق نیز به تبادل نظر با ملا عمر می‌پردازد.

علت اینکه ملا برادر به افغانستان نمی‌رود این است که وی یک فرد شناخته شده است به همین سبب سفر او به افغانستان مشکلات زیادی برای طالبان به وجود می‌آورد و تهدیدات زیادی برای این گروه به دنبال دارد. ملا برادر نمی‌خواهد برای طالبان افغانستان ایجاد دردسر کند و طالبان هم نمی‌خواهد ملا برادر ترور شود.

به هر حال، اینکه طالبان افغانستان در پاکستان با ملابرادر ملاقات نمی‌کند به نفع اسلام‌آباد است زیرا در صورتی که این ملاقات صورت گیرد آمریکا به پاکستان فشار خواهد آورد که طالبان را وادار به مذاکره کند که این کار برای پاکستان میسر نیست. بنابراین چاره‌ای جز این نبود که وی را به پیشاور بازگردانند.

ملا برادر از طریق «سراج الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی و نیز به‌طور مستقیم با طالبان پاکستان ارتباط برقرار کرده است و در حال حاضر نیز مشغول گسترش روابط خود با طالبان افغانستان است.

در همین حال، دولت عربستان نیز هم در کراچی و هم در پیشاور تلاش کرده با وی ارتباط برقرار کند و امکان دارد ملا برادر 6 یا 7 ذی الحجه برای شرکت در مراسم حج به مکه برود

این در حالی است که اعضای شورای هیئت مرکزی طالبان افغانستان نیز در همین زمان به مکه می‌روند و انتظار می‌رود این شورای ملاقات مفصلی با ملا برادر داشته باشد. با اینکه دولت عربستان نیز در تلاش است به ایفای نقش در زمینه برقراری امنیت در افغانستان بپردازد اما بعید است در این زمینه موفق شود.

دولت کرزی بارها از پاکستان درخواست کرده است که مقدمات مذاکره دولت افغانستان با طالبان را فراهم کند اما طالبان معتقدند که کرزی فقط یک مهره است بنابراین فقط مذاکره با آمریکا سودمند می‌باشد.

یک مقام پاکستانی معتقد است شاید آمریکایی‌ها تمام شرایط طالبان از جمله آزادی زندانیان طالبان و رفع تحریم‌های سازمان ملل بر ضد رهبران این گروه را بپذیرد.

با این حال، آمریکا نمی‌تواند این شرط را بپذیرد که قوانین افغانستان تغییر کرده و نظام «شریعت» بر این کشور حاکم شود. اما طالبان اصرار دارند اگر این شرط پذیرفته شود حاضرند از خود انعطاف نشان داده و به عضویت دولت افغانستان درآیند.

این در حالی است که ملا برادر هم در این باره هیچ انعطافی از خود نشان نمی‌دهد و حتی حاضر نیست در این زمینه مذاکره کند.

ملا برادر با طالبان پاکستان ارتباط برقرار کرده و به این نتیجه رسیده است که دولت پاکستان به جای اصرار برای مذاکره با تمام گروه‌های وابسته به طالبان، فقط با گروه‌هایی که حاضر به مذاکره هستند مذاکره کند.

ملا برادر معتقد است شورای مرکزی طالبان با مذاکره موافق است بنابراین گروه‌هایی که مخالف این امر باشند چندان موفقیتی کسب نخواهند کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول