اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جای خالی کتابخانه در روستاهای همدان

ایجاد کتابخانه‌ در روستاهای همدان مقوله‌ای است که تحقق آن همتی والا از سوی تمام نهادها را می‌طلبد.

جای خالی کتابخانه در روستاهای همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مدتی است که در زمینه کتاب و کتابخوانی تحولاتی در حال شکل‌گیری است که هدف از آن‌ها، بالا بردن سرانه مطالعه و علاقه‌مند کردن مردم به کتاب و کتابخوانی است.

نهاد کتابخانه‌ها برای رسیدن به هدف خود راه‌های مختلفی را دارد که زمینه را برای این بستر مهیا می‌کنند.

این تحولات، بیشتر در سطح مرکز شهرستان‌ها رخ می‌دهد در صورتی که در روستاها یا وجود ندارد و از دید مسئولان پنهان مانده است، یا اینکه روند بسیار کندی دارد. هرچند ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور سرعت خوبی به خود می‌گیرد.

از طرفی دیگر می‌بینیم که مسئولان ذیربط این موضوع را به عنوان دغدغه‌ای برای خود قرار داده‌اند و با ایجاد کتابخانه‌های مختلف و امضای تفاهمنامه‌هایی دغدغه رفع این مشکل را دارند.

اما سئوالی که پیش می‌آید این است که آیا نباید این موضوع دغدغه خود مردم نیز باشد؟!.

سرانه مطالعه در کشور 75 دقیقه در روز است که این میزان، از مردم کشوری که پایه علمی و فرهنگ قوی برخوردار هستند بعید است.

پس علاوه بر مسئولان، مردم خود نیز باید در این زمینه مشارکت‌هایی را داشته باشند تا سرانه مطالعه و البته میزان آگاهی آنها با خواندن کتاب بالا رود.

از جمله‌ این مشارکت‌ها می‌توان به کتابخانه‌های مشارکتی، کتابخانه‌های خیرساز و امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف با نهادها نام برد.

در این راستا با چند از مسئولان گفت‌وگویی انجام دادم تا جویای ماجراها و سئوالات پیش آمده شوم.

ابتدا در رابطه با تفاهم‌نامه‌هایی که در سطح استان با نهادهای مختلف امضا می‌شود از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان سئوالاتی پرسیدیم.

هدف از تفاهم‌نامه‌ها، هم‌افزایی است

ارشاد استعدادی اظهار داشت: اصل موضوع تفاهمنامه به دنبال بحث هم‌افزایی است چرا که بحث ارتقای سرانه مطالعه تنها از دست ما بر نمی‌آید و نیاز به هم‌افزایی دارد.

وی افزود: هر نهادی و سازمانی از جمله کمیته امداد، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش و هلال احمر هر یک اهدافی دارند که در راستای تحقق اهداف آن‌ها، باید با هم هم‌پوشانی داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان خاطرنشان کرد: مجموعه کتابخانه‌ها فضایی دارد که می‌تواند در اختیار سایر نهادها بگذارید تا از امکانات و داشته‌های موجود در راستای تحقق اهداف خود استفاده کنند، به همین دلیل بهترین کار هم‌افزایی و مشارکت کردن است.

وی با تاکید بر این موضوع که این تفاهمنامه‌ها ابتدا در کشور، بعد در استان و بعد هم در شهرستان‌ها منعقد می‌شوند تصریح کرد: فعلاً این تفاهمنامه در استان همدان با صدا و سیما منعقد شده است.

استعدادی ابراز داشت: تفاهمنامه‌ای نیز با آموزش و پرورش منعقد خواهیم کرد و در شهرستان‌ها نیز با سازمان تبلیغات، هلال احمر و سازمان بهزیستی تفاهمنامه منعقد کرده‌ایم و به دنبال اجرایی کردن آن‌ها هستیم.

100 درصد رشد در زمینه کتابخانه مشارکتی در یک سال گذشته

وی گفت: بر اساس فرهنگسازی بسیار خوبی که در زمینه مشارکت مردم برای بالا بردن سطح سرانه مطالعه به کار رفته کتابخانه‌ه‍ای مشارکتی و کتابخانه‌های خیرساز در استان روند به رشدی یافته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان عنوان داشت: در طول یک سال اخیر در زمینه ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی 100 درصد رشد داشته‌ایم.

وی گفت: تعداد کتابخانه‌های مشارکتی از چهار کتابخانه به هشت کتابخانه رسیده که سعی داریم تا پایان سال آن را به 12 کتابخانه مشارکتی برسانیم.

استعدادی در زمینه کتابخانه خیرین‌ساز چنین عنوان کرد: در استان یک کتابخانه خیرین‌ساز در منطقه لالجین و در روستای دستجرد داریم.

وی با بیان اینکه در بعضی از روستاها اهدای زمین برای احداث کتابخانه داشتیم، افزود: یک خیر در فامنین اعلام آمادگی کرده تا با در اختیار گذاشتن زمین، تمام کارهای ساخت و ساز کتابخانه را انجام دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان ادامه داد: در شهرستان نهاوند نیز کتابخانه «امیدصبا» مستقل است یعنی از ساخت و ساز آن گرفته تا مدیریت این کتابخانه به صورت خیری است.

وی ابراز داشت: در این کتابخانه به افراد نیازمند در زمینه کتاب، کمک ویژه‌ای می‌شود.

کتابخانه روستاها نیازمند همتی والا

مباحث نشان از آن دارد که تمام آمارهای موجود و سیر صعودی آن مربوط به مراکز شهرستان‌ها و مرکز استان است، آیا مردم روستاها و مناطق محروم جزو افراد این مرز و بوم نیستند و نباید از نعمت کتاب برخوردار شود؟

آیا باید همانند امکاناتی که از آن محروم هستند از کتاب و مطالعه نیز محروم بمانند؟

اگر امکان ساخت کتابخانه در روستاها به دلیل نبود جمعیت کافی، نیست، آیا نمی‌توان بحث کتابخانه‌های سیار را راه‌اندازی کرد؟

با چند نفر از افراد روستاهای اطراف همدان در زمینه کتابخانه صحبت کردم. یکی از این افراد دختر 19 ساله‌ای بود که به تازگی وارد دانشگاه شده است.

وی گفت: برای قبولی در دانشگاه نیاز به کتاب‌های مختلف داشتم که مجبور بودم مسیری طولانی را به مرکز شهرستان طی کنم تا کتاب مد نظر را به دست آورم یا اینکه به مرکز استان بیایم و کتاب را امانت بگیرم.

در این رابطه آماری از کتابخانه‌های روستاها و یا کتابخانه‌های سیار را از معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان پرسیدیم.

حسن عرفانی‌مقدم با بیان اینکه تعداد کتابخانه روستایی استان بسیار کم است و در این زمینه مشکل داریم، ابراز داشت: باید در زمینه کتابخانه روستایی کارهای بسیاری انجام دهیم که تحقق این امر نیازمند همت ویژه‌ای از سوی سازمان‌ها و مردم است.

وی خاطرنشان کرد: تنها در روستاهای ملایر هشت کتابخانه وجود دارد و مابقی روستاها در سطح استان یا کتابخانه ندارند و یا دارای یک کتابخانه هستند.

معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در طی یک سال اخیر متقاضی در بحث کتاب در روستاها بسیار زیاد شده، ابراز کرد: برای فعال کردن کتابخانه‌های روستایی نیاز است اولاً کتابخانه مشارکتی داشته باشیم و بعد ساخت کتابخانه و در نهایت کتابخانه سیار را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در سطح استان کتابخانه سیار نداریم، ابراز کرد: بارها در انجمن‌‌های کتابخانه‌های عمومی اعلام کرده‌ایم و مصوب شده تا اتوبوسی در اختیار ما قرار دهند اما این اتفاق نیفتاده است.

با وجودی که کارهای خوبی در راستای ارتقای سرانه مطالعه در استان صورت گرفته اما با وضعیت موجود، راهی طولانی داریم تا بتوانیم به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با کتاب و کتابخوانی جامه عمل بپوشانیم.

==========

مرضیه خلیلی

==========

انتهای پیام/89029/س40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول