اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد و معلم اخلاق اردبیل:

نفس طغیانگر با تقوای الهی رام می‌شود

استاد و معلم اخلاق اردبیل گفت:‌ نفس طغیانگر و سرکش انسان تنها با تقوای الهی و رعایت حدود خداوند متعال رام و آرام می‌شود.

نفس طغیانگر با تقوای الهی رام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام احمد رمضانی ظهر امروز در جلسه اخلاق حوزه علمیه ثامن‌الحجج پارس‌آباد که با موضوع تقوا برگزار شد، اظهار داشت:‌ خداوند عالم بهترین ذخیره برای انسان را تقوا قرار داده است تقوایی که به معنای ترس از خدا، پرهیز از محرمات و عمل به واجبات است.

وی تصریح کرد: خداوند وعده داده است اگر انسان تقوا را رعایت کند برای آن شخص جای مفری هست و برای شخص متقی روزی عنایت می‌کند که هیچ وقت به فکرش نمی‌رسید که آن روزی نصیبش شود.

استاد و معلم اخلاق اردبیل با اشاره به فرمایش نبی مکرم اسلام (ص) در خصوص تقوای الهی و وعده بهشتی که خداوند به متقیان داده است، یادآور شد: این یعنی هر چیزی که خدا امر کرده اطاعت کنند و از هر چیزی که نهی کرده پرهیز کنند.

رمضانی گفت: ممکن است شخصی با خود بگوید که انجام گناهانی که کوچک است اشکالی ندارد و پیامبر به ابوذر می‌فرماید: «وقتی گناه می‌کنی نگو کوچک است چه بسا خشم و غضب خدا در آن گناه کوچک باشد».

وی فرمایش امام صادق (ع) را در محتاج بودن مومن به چند عنصر یادآور شد و تاکید کرد: توفیق الهی از جمله این نیازمندی‌هاست به طوری که اگر توفیق نباشد انسان نمی‌تواند عاقبت به خیر شود هر چند که تمام عبادت‌ها را انجام دهد.

استاد و معلم اخلاق اردبیل ابراز داشت: نظیر آن شیطان است که بیش از شش هزار سال خدا را عبادت کرده ولی چون توفیق نداشته که یک امر الهی را اطاعت کند همیشه مورد لعن خدا قرار می‌گیرد و با توفیق که خدا به انسان عنایت می‌کند هیچ لغزشی در ایمان و یقینش ایجاد نمی‌شود.

رمضانی دومین رکن را توجه به موعظه نفس اعلام کرد و افزود: این حاصل نمی‌شود مگر این که دنیا برایش عبرت باشد مانند سرگذشت انسان‌های ظالم و خوبی‌های کسانی که خوب قدم برداشتند و جهاد کردند و عاقبت به خیر شدند.

وی نمونه این عاقبت‌ به خیری را حر بن ریاحی توصیف کرد که به قصد شهادت به کربلا نیامده بود بلکه به عنوان فرمانده یزید وارد میدان نبرد شده بود و در چند جا نیز از دادن آب به امام حسین (ع) خودداری کرده بود و با این حال در نهایت امر توفیق آن را پیدا کرد که اولین شهید در نبرد حق با ظلم باشد.

استاد و معلم اخلاق اردبیل خاطرنشان کرد: بر اساس فرمایش امام صادق (ع) خوش به حال عالمانی که عالم به عمل باشند و خوانده‌هایشان را به فعلیت برسانند و وای بر آن علمایی که فقط عالم زبانی هستند.

رمضانی در پایان سخنان خود توفیق طلاب و عمل کردن به دانسته‌هایشان را از خداوند منان خواستار شدند.

انتهای پیام/62007/ق30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول