اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آغاز جشنواره محلی کلیا در قائمشهر /کلیا 2 روزه شد

جشنواره کلیا عنوان جشنواره شیرینی است که همراه با پخت نیشکر کام مردم قائمشهر را شیرین‌ می‌کند.

آغاز جشنواره محلی کلیا در قائمشهر /کلیا 2 روزه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، جشنواره «کلیا» یا پخت نیشکر از شامگاه سه‌شنبه با حضور مردم فرهنگ دوست قائمشهر در پارک ولیعصر این شهر برگزار شد.

در آیین افتتاح جشنواره که از در ورودی پارک و با حضور مسئولان اجرا شد موسیقی گوشنواز مازندرانی‌ها که با دف و قره نی و نقاره همراه بود لبخند شعف و رضایت را بر لبان مردم نشاند و همگام با مسئولان به سمت محل جشنواره گسیل شدند.

بندبازی،اجرای لحظه به لحظه موسیقی مازندرانی،حرکت دسته جمعی مردم به سوی غرفه‌های جشنواره بسیار دیدنی بود.

به گزارش فارس، 10غرفه شامل سه غرفه نیشکر، کرچال و بافتنی‌ها،نیز غرفه‌های آهنگری، جارو بافی، ماکت کلیاسر، خانه سرای مازندرانی،عکس، آشپزی بومی با تنور محلی و دیگ نیشکرپزی در محل جشنواره مستقر هستند.

از دیگر برنامه‌های جشنواره می‌توان به برگزاری موسیقی زنده گروه کایر اشاره کرد.

بهنام طیبی نایب رئیس شورای شهر قائمشهر از جمله سخنرانان جشنواره بود.

وی که رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قائمشهر است تحقق حقوق شهروندی را در گرو مطالبه به حق شهروندان و تلاش منتخبان مردم دانست و افزود: طبق نظریه دانشمندان راه رسیدن به توسعه جامعه شهری فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

نایب رئیس شورای شهر قائمشهر این شهر را مملو از جوانانی دانست که در عرصه‌های ورزشی،علمی و فرهنگی سرآمد هستند.

طیبی در مورد برگزاری جشنواره کلیا به زحمات سه ماهه همه عوامل و دست‌اندرکاران اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال قابل تقدیر مردم جشنواره تا عصر پنج‌شنبه ادامه می‌یابد.

وی کلیا را جشنواره بومی اعلام کرد که در راستای فرهنگ، رسوم و آداب هنر بر مبنای سنت‌ها و رسوم این مرزو بوم شکل گرفت و امروز به صورت نمادین به اجرا در آمد.

شهردار جدید قائمشهر از جمله برنامه‌های شورا و شهرداری قائمشهر را در چهار سال آینده حضور فعال در عرصه ‌های فرهنگی و از جمله فرهنگ بومی اعلام کرد و افزود: جشنواره کلیا مصداقی از معرفی فرهنگ بومی و آیین‌های سنتی مازندران است.

به گفته سید جعفر حسینی «کلیا» دستگاهی است که در آن نیشکر آبگیری می‌شود تا با پخت در دیگ‌های ویژه کف و شکر قرمز با سرپنجه هنرمندان نیشکرپز قائمشهر به عمل آید.

انتهای پیام/86008/ح30/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول