اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

مراقب سرخوردگی سالمندان باشیم

24 تا 30 مهر ماه هرساله به عنوان هفته سلامت روان شناخته می‌شود که بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی علمی در هر سال به یکی از مسائل و مشکلات مرتبط با سلامت روان پرداخته می‌شود.

مراقب سرخوردگی سالمندان باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، امسال نیز هفته سلامت روان با عنوان سلامت روان و سالمندی نامگذاری شده است که به همین بهانه سطوری در خصوص سالمندی نگاشته می‌شود.

سالمندی هشتمین و آخرین مرحله رشدی انسان از دیدگاه اریکسون است که در واقع وی‍‍ژگی این مرحله از دیدگاه وی ارزیابی گذشته و بازبینی مراحل قبلی زندگی توسط خود فرد است.

هر چند برخی این مرحله را مترادف با ضعف و سستی و برخی دیگر آن را همراه با کمال و پختگی تلقی می‌کنند، اریکسون معتقد است که فقط در این مرحله است که انسان به پختگی و کمال مورد نظر می‌رسد در این دوره مهارت‌های ذهنی، شخصیت و روابط اجتماعی تغییر شکل می‌یابد و مسائل و مشکلات خاص خود را دارد.

در این دوره اگر فرد گذشته خود را مثبت، ثمر بخش و موفقیت‌آمیز ببیند احساس سرزندگی و شادابی به وی دست خواهد داد و اگر گذشته خود را منفی، ناامیدکننده و ناموفق احساس کند دچار سرخوردگی می‌شود.

افراد در مرحله سالمندی همچنین با تغییرات در شیوه و شکل زندگی خود مواجه می‌شوند که از آن جمله می‌توان به بازنشستگی، از دست دادن زوج، ترک منزل توسط فرزندان، یائسگی، ابتلاء به بیماری‌های جسمی مثل آلزایمر و پارکینسون و از دست دادن بعضی توانمندی‌ها اشاره کرد.

آنچه در اینجا از اهمیت زیادی برخوردار است چگونگی کنار آمدن و سازگاری افراد با این مرحله از زندگی است اگر سالمند بتواند با مشکلات خاص این دوره سنی خویش هماهنگ شود و با این شرایط به گونه‌ای مثبت برخورد کند، اصطلاحاً گفته می‌شود با مسائل سالمندی سازگاری دارد.

اگر فرد آمادگی لازم را نداشته باشد احتمال دارد در برخورد با این وضعیت سلامت روانی خود را از دست بدهد و در واقع خود را با این شرایط سازگار نکرده است.

در امر سازگاری سالمندان دو عامل تاثیرگذار هستند اول خود سالمند و دوم اطرافیان وی هستند.

راهکارهای بهبود سلامت روان سالمندان

تغذیه مناسب برای سالمند می‌تواند هم از بروز و شدت یافتن بعضی بیماری‌های جسمی جلوگیری کند و در بروز و شدت یافت اختلالات و بیماری‌های روانی موثر باشد. یکی از فاکتورهای مورد نیاز در دوران مختلف رشدی انسان ورزش است، البته ورزش مناسب در مرحله سالمندی می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در سلامت جسمی و نشاط روانی سالمند ایفا کند.

 سالمند باید تا آنجایی که امکان دارد کارها و امور جاری روزانه خودش را انجام دهد و این امر نباید بر اساس دلسوزی و حساسیت اطرافیان منجر به انجام همه امور سالمند توسط اطرافیان شود. سالمندان برحسب توانمندی موجودشان باید روابط اجتماعی و حضور در گروه‌های و اماکن مختلف را حفظ کنند و در این راستا نقش اطرافیان می‌تواند بسیار کلیدی باشد.           

صادق شریفی – دیلم

انتهای پیام/66006/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول