اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

واشنگتن کمک‌ نظامی و اقتصادی خود به پاکستان را از سر‌می‌گیرد

آمریکا تصمیم گرفته تا پرداخت کمک 1.6میلیارد دلاری خود به پاکستان را که بعد از کشته شدن «اسامه بن لادن» رهبر القاعده و تیرگی روابط 2 کشور متوقف شده بود بار دیگر از سرگیرد.

واشنگتن کمک‌ نظامی و اقتصادی خود به پاکستان را از سر‌می‌گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، آمریکا تصمیم گرفته است تا پرداخت کمک 6/1 میلیارد دلاری خود به پاکستان را که بعد از کشته شدن «اسامه بن لادن» رهبر القاعده و تیرگی رابطه 2 کشور متوقف شده بود بار دیگر از سرگیرد.

این خبر همزمان با سفر نخست وزیر پاکستان به آمریکا که قرار است امروز انجام شود منتشر شد.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقامات و اعضای کنگره آمریکا در این باره نوشتند: از آنجا که روابط واشنگتن- اسلام‌آباد بهبود یافته است لذا بودجه‌ای برای کمک به پاکستان در نظر گرفته شده و رقم آن تصویب شده است که این کمک‌ها از سال آینده میلادی به این کشور پرداخت خواهد شد.

البته اعضای سفارت پاکستان در آمریکا تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

در چند ماه گذشته، وزارت خارجه و «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» (USAID) به کنگره این کشور اعلام کردند که خواهان ارسال دوباره کمک‌های خود به پاکستان با هدف کمک به این کشور برای مبارزه با تروریسم هستند.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که قرار است نیروهای نظامی آمریکا تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج شوند و برای این کار نیازمند کمک و همراهی پاکستان هستند.

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، اگرچه واشنگتن در 2 سال گذشته تقریبا کمک قابل توجهی به پاکستان نکرده است اما حالا زمان آن است که توانایی‌های ضد ترور این کشور تقویت شود.

گزارشات حاکی از آن است که آمریکا درصدد است تا توانایی مقابله با ترور پاکستان را از طریق تجهیز قوای نظامی این کشور، دادن تجهیزات دید در شب، تأمین امنیت دریایی و واگذاری جنگنده‌های اف- 16 به این کشور افزایش دهد.

به گفته یکی از اعضای کنگره آمریکا، رقم مربوط به مبارزه با تروریسم جداگانه محاسبه می‌شود زیرا این کمک‌ها تضمین کننده ثبات در پاکستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است که بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: حل بحران کمبود انرژی و سرمایه‌گذاری در بخش سد سازی و آموزش و پرورش نیز از دیگر برنامه‌های کمکی آمریکا به پاکستان می‌باشد.

این در حالی است که آمریکا و پاکستان به‌تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند «مذاکرات استراتژیک» خود را پس از یک وقفه طولانی بار دیگر از سر گیرند.

علاوه بر این، روز گذشته و در آستانه سفر «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان به آمریکا، واشنگتن مبلغ 320 میلیون دلار از محل «صندوق حمایت از نیروهای ائتلافی» به پاکستان پرداخت کرد.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که کمک‌های آمریکا به پاکستان مقطعی بوده و تا زمان خروج نیروهای این کشور از افغانستان ادامه دارد بنابراین اسلام‌آباد تلاش می‌کند تا ظرف این مدت کوتاه تا حد ممکن از این کمک‌ها استفاده کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول