اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

گرمای کلافه‎کننده گلستانی‎ها را غافلگیر کرده / احتمال بارش برف از یکشنبه

در این روزها که برگ‌های زرد خزان در گلستان خودنمایی می‎کنند و بر حسب ذات و تجربه، این فصل در این اوقات باید تداعی‎کننده سوز سرما باشد، گرمایی کلافه‎کننده گلستانی‎ها را غافلگیر کرده است.

گرمای کلافه‎کننده گلستانی‎ها را غافلگیر کرده / احتمال بارش برف از یکشنبه

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، به نظر می‎رسد، دمای بالای 40 درجه آن هم در این اوقات از فصل پاییز، شهروندان گرگانی را ناچار کرده تا کمتر در خیابان تردد کنند، اما به ‎هر حال زندگی در این شهر با وجود این گرمای آزاردهنده همچنان جریان دارد و مانع از کسب و کار نیست.   

یک شهروند گرگانی با اشاره به گرمای بالای امروز گرگان گفت: این شدت گرما آن‎ هم در این فصل، سابقه نداشته و تصور می‎کنم نمی‎تواند یک پدیده طبیعی و عادی باشد.

احتمال بروز تغییرات جوی در استان بعد از گرمای شدید گلستان

یوسف‎علی مسعودی اظهار داشت: هرساله این موقع آب و هوای گلستان خودش را با بارش باران و سرمای پرسوز نشان می‎داد، اما حالا گرمایی را حس می‎کنیم که در تابستان به این شدت نبوده است.

وی ادامه داد: این تغییرات جوی احتمالا اوضاع جوی دیگری را به دنبال خواهد داشت ولی امیدوارم زلزله نباشد.

یک شهروند کلاله‌ای نیز با بی‎نظیر خواندن گرمای استان در این ایام اذعان داشت: به نظر می‎رسد زمان این گرمای طاقت‎فرسا طولانی نباشد.

محمد بکی‎زاده تصریح کرد: امیدوارم پیامد این دمای بالا، رویدادی چون بارندگی رگباری نباشد، چرا که ممکن است خساراتی را متوجه استان و به ویژه این شهرستان کند.

وی یادآور شد: تجربه می‎گوید، دمای غیرمتعارفی همچون این افزایش دما، ممکن است حادثه‎ای را در پی داشته باشد، هرچند امیدوارم این‎بار خلاف بارهای گذشته، شاهد چنین حادثه‎ای نباشیم.

از مغازه‎داری که در حوالی بازار سنتی نعلبندان مغازه دارد، از وضعیت آب و هوا پرسیده می‎شود، محمد ابری با بی‎سابقه خواندن دمای گرگان اظهار داشت: سال‌ها است که در گرگان زندگی می‎کنم اما چنین گرمایی را آن هم در این فصل، مشاهده نکرده‎ام.

وی ادامه داد: این گرما تاثیر چندانی در بازار نداشته ولی امیدوارم که به درازا نکشد، چرا که ممکن است این گرما موجب فساد زودتر محصولاتی شود که عرضه می‎کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اخطاریه‎های این اداره کل طی روزهای اخیر گفت: طبق این گزارش‎ها، چنین گرمایی در استان پیش‎بینی می‎شد و البته زودگذر خواهد بود.

قاسم سمیعی خاطرنشان کرد: براساس همین گزارش از صبح فردا، هوای استان با وزش شدید باد گرم دوباره دچار تغییر می‌شود و از عصر با افزایش ابر، بارندگی و سرمای محسوسی، استان را تحت‎تاثیر خود قرار می‎دهد.

دمای 42 درجه‎ای در کلاله

وی با اشاره به این موضوع که اکنون دمای گرگان حدود 40 درجه سانتی‎گراد است، تصریح کرد: براساس پیش‎بینی هواشناسی، به نظر می‎رسد برخی نقاط استان از جمله شهرستان کلاله، دمای 42 درجه یا حتی بالاتر از آن را تجربه کنند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اضافه کرد: در این شرایط تنها نگرانی ما وضعیت جنگل‎های استان است که امیدوارم این گرمای کم‎سابقه در این فصل، منجر به آتش‎سوزی در این عرصه‎ها نشود.

آماده‎باش نیروهای منابع طبیعی در سطح جنگل‎های گلستان

سمیعی ادامه داد: اکنون نیروهای منابع طبیعی استان آماده‎باش هستند و دایم عرصه‎های ‎طبیعی استان، به ویژه جنگل‎ها را رصد می‎کنند.

وی با اشاره به رطوبت 30 درصدی استان افزود: این رطوبت پایین بر خلاف تابستان تا حدودی تحمل گرما را آسان ساخته است.

کاهش 20 درجه‎ای دمای گلستان از روز یکشنبه هفته جاری

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین وضعیت آب و هوایی استان یادآور شد: براساس گزارش هواشناسی استان و سازمان مدیریت بحران کشور از فردا یکشنبه دمای هوای استان بین 15 تا 20 درجه سانتی‎گراد کاهش خواهد یافت.

قاسم سمیعی اظهار داشت: این تغییرات جوی به دلیل نفوذ یک توده هوای سرد و بارش باران در گلستان روی خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: برآیند این تغییرات جوی علاوه بر کاهش دما، افزایش ابر، بارندگی توام با رگبار و رعد و برق خواهد بود.

سمیعی تصریح کرد: این سامانه ناپایدار تا اواخر روز دوشنبه 29 مهر ماه در استان گلستان فعال خواهد بود و سپس استان به تدریج، آسمانی صاف تا قسمتی ابری را تجربه خواهد کرد.

وی یادآور شد: طی این مدت به علت ریزش برف در ارتفاعات و وقوع یخبندان و مه، اختلال در تردد جاده‎ای معابر کوهستانی استان، دور از انتظار نیست.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان اضافه کرد: انتظار می‎رود با خروج سامانه بارشی از اواخر روز سه شنبه هفته آینده، وضعیت جوی استان به شرایط عادی و ثابت ماندن دما بازگردد. 

وی توصیه کرد: با توجه به تغییرات جوی و کاهش دما، کشاورزان، محصولات خود را در مناطق مرتفع سردسیر برداشت کنند.

وی متذکر شد: کندوداران گلستانی نیز بهتر است که کندوهای زنبور عسل را از مناطق کوهپایه‎ای به مناطق گرم‎تر انتقال دهند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان برای مواجهه با حوادث احتمالی متذکر شد: در اخطاریه و اطلاعیه‌های ارسالی بر آمادگی تمامی دستگاه‌های عملیاتی، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها برای آمادگی لازم و مواجهه با حوادث احتمالی تأکید می‌شود.

سمیعی تصریح کرد: هماهنگی و تعامل مناسبی بین دستگاه‌های اجرایی و امدادی استان جریان دارد و انتظار می‌رود با وجود این تعامل، مشکلی در این شرایط حادث نشود.

هوای گرگان هم‌اکنون صاف و دمای هوا نیز بین 38 تا40 درجه سانتی‎گراد با 30 درجه رطوبت متغیر است.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هرساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی از جمله زلزله، سیل و آتش‎سوزی جنگل‎ها است.

انتهای پیام/83002/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول