اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علیه بیماری آبله

90 درصد دام‌های آشتیان واکسینه شدند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آشتیان از واکسیناسیون 90 درصد دام‌های این شهرستان علیه بیماری آبله خبر داد.

90 درصد دام‌های آشتیان واکسینه شدند

حبیب اسحقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: بیماری‌های مسری خطرناک در بین دام‌ها از چالش‌های عمده در صنعت دامداری است که علاوه بر خسارت‌های بهداشتی در بین گله‌ها باعث ایجاد خسارت اقتصادی فراوان در کشور می‌شوند که از آن جمله می‌توان به بیماری آبله اشاره کرد که به عنوان یک بیماری مسری خطرناک سالانه باعث ایجاد تلفات در بین دام‌های سبک از جمله گوسفند و بز می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر هزینه‌های درمانی سقط جنین، کاهش تولید گوشت، افزایش ضریب تبدیل و انتشار سریع بیماری در یک منطقه از نکات مهم بیماری آبله است که عامل آن ویروسی به نام پاکس ویروس است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آشتیان ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان آشتیان به علت واقع شدن در مسیر تردد استان‌های قم، تهران، همدان و لرستان قرار دارد از نظر قرنطینه‌ای حایز اهمیت بوده و احتمال انتشار این بیماری توسط دام‌های ترانزیت شده در مسیر را دارا است و همین دلیل اهمیت مبارزه با این بیماری را دو چندان می‌کند.

اسحقی افزود: در این راستا دامپزشکی آشتیان از ابتدای سال‌ جاری در اجرای طرح واکسیناسیون آبله در تمامی روستاها و دامداری‌های شهرستان از تعداد کل 60 هزار راس دام سبک شهرستان، تعداد 52 هزار و 689 راس را زیر پوشش قرار داده که شامل 42 هزار و 374 راس گوسفند و بره و 10 هزار و 315 راس بز و بزغاله است.

به گفته وی در این طرح شش اکیپ فعال مشتمل بر چهار اکیپ بخش خصوصی و دو اکیپ بخش دولتی همکاری کرده و تمامی هزینه‌های اجرایی طرح توسط دولت و از محل طرح‌های توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق روستایی و عشایری بوده و کاملا رایگان اجرا شده است.

انتهای پیام/87001/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول