اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رکود در بازار برنج مازندران/ دلالان سلاطین تجارت برنج در کشور

با پایان فصل برداشت برنج در مازندران رکود سنگین بر بازار فروش این محصول حاکم شده است اما نگاهی به روش‌های کاسب‌کارانه دلالان نشان می‌دهد که فعالیت اقتصادی این گروه به صورت خوشبینانه با منفعت کمتر از 40 درصد بیگانه است.

رکود در بازار برنج مازندران/ دلالان سلاطین تجارت برنج در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، بی‌شک نقش برنج به عنوان مهم‌ترین محصول مزارع مازندران مردم در بسیاری از نقاط ایران قابل کتمان نیست اما این محصول در سال‌های اخیر علاوه بر پر کردن سفره میلیون‌ها ایرانی همواره وسیله پر کردن جیب دلالان نیز بوده است.

در چهارمین هفته از مهرماه اگر از برداشت برنج در برخی مزارع کشت دوم و رتون استان صرف نظر کنیم باید گفت که فصل کشت برنج این روزها به پایان رسیده است.

اما بسیاری از انبارهای کشاورزان و کارخانه‌های شالیکوبی از برنج درجه یک مازندران و ارقام پرمحصول انباشته شده است و این یعنی وضعیت فروش محصول اختصاصی مازندران خیلی مناسب نیست.

برنج طارم به عنوان پرفروش‌ترین و رقم مورد وثوق خانواده‌های مازندرانی به همراه ارقام پرمحصول در حالی در دستان کشاورزان باقی مانده است که بدهی و خستگی زمان کشت هنوز بر دوش برنج‌کاران سنگینی می‌کند.

رکود فروش برنج در حالی وارد پنجمین هفته خود می‌شود که در ابتدای برداشت این محصول وضعیت به مراتب بهتر بود حال باید دید چرا این وضعیت به وجود آمده است.

*دلالان سلاطین تجارت برنج در کشور

این یک مثل معروف در بین ما ایرانیان به ویژه کشاورزان مازندرانی است که دلالان همیشه بیش از کشاورزان و آسوده‌تر از آنان سود می‌برند حال این محصول، برنج با رنج چند ماهه کشاورزان در آب سرد فصل بهار یا هوای گرم تابستان باشد یا پرتقال با زحمت 12ماهه در هرس کردن و سمپاشی یا آبیاری کردن درختان.

نگاهی با فروش‌های کاسب کارانه دلالان یا همان واسطه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که فعالیت اقتصادی آنان به صورت خوشبینانه با منفعت کمتر از 40درصد بیگانه است.

حال اگر این روزها سری به کارخانه‌های شالیکوبی در مازندران بزنیم می‌بینیم که قیمت‌ها برای برنج طارم بوجاری بین 6 تا 7هزار تومان سیر می‌کند و اگر این قیمت را به علاوه آن سود حداقلی دلالان یعنی 40درصد کنیم نمایشگر ماشین حساب عدد 9هزار تومان را نشان می‌دهد.

دلالان این برنج‌ها را به استان‌های دیگر کشور ارسال می‌کنند حال به شرایط اقتصادی امروز خانوارها نگاهی می‌اندازیم تا به وضوح متوجه ناتوانی مردم در خرید برنج با قیمت بالا شویم.

 

*امید به بهبود بازار و اقتصاد

اما باید به این سئوال هم پاسخ داد که مگر می‌شود برنج از سفره مردم حذف شود.

پاسخ اینجا است در این شرایط که کشاورزان با مخارج بالا برنج را تولید کردند، دلالان به سود کمتر قانع نیستند و مردم توان خرید برنج گران قیمت را ندارند، امید به بهتر شدن وضعیت بازار و اقتصاد و در نتیجه کاهش قیمت‌ها مردم را به این نتیجه رسانده است که از خرید این ماده غذایی منصرف شوند.

عدم توانایی شالیکاران در رساندن برنج به مصرف کنندگان واقعی در نقاط مختلف کشور و بالاتر بودن نرخ بازار نسبت به قیمت خرید تضمینی دولت در حقیقت معنایی جز اختصاصی بودن بازار برنج کشور در دست دلالان ندارد که این نشان از یک چرخه معیوب در اقتصادی‌ترین محصول غذایی مازندران دارد.

انتهای پیام/86021/ح40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول