اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول کمیته معدن اتاق اصفهان:

بخش معدن در اقتصاد ایران جایگاه شایسته‌ای ندارد

مسئول کمیته معدن اتاق اصفهان گفت: بخش معدن در اقتصاد ایران جایگاه شایسته‌ای ندارد.

بخش معدن در اقتصاد ایران جایگاه شایسته‌ای ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان، عباس تاج‌بخش در جمع اعضای کمیته معدن اتاق اصفهان اظهار کرد: کانادا با حدود 29 میلیون جمعیت که 11 درصد صادرات آن را محصولات معدنی تشکیل می‌دهد، نه تنها به دلیل وجود ذخایر معدنی قابل‌توجه، بلکه همچنین به دلیل‌ استفاده از دستاوردهای علمی، چنان پیشرفتی کرده که سهم معدن در تولید ناخالص ملی آن کشور چهار درصد است و این در حالی است که این رقم در ایران کمتر از یک درصد است.

وی اضافه کرد: رویکرد اغلب تصمیم‌گیران کشور به بخش معدن، مبنی بر آگاهی‌های علمی کارشناسانه نبوده و ماهیت‌ مؤلفه‌های اساسی این بخش در هیچ یک از ابعاد آن به درستی مورد تحقیق و شناسایی قرار نگرفته‌ است، به همین دلیل معدن در ایران همواره در مفاهیم و عملکردهایی همچون سرمایه‌گذاری، صادرات، واردات، قیمت تمام‌شده، مدیریت زیست‌محیطی، استانداردها و تحقیق و پژوهش با چالش روبرو بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان به مشکلات بخش معدن اشاره کرد و گفت: کمبود امکانات زیربنایی مناسب در نواحی معدن کاری دوردست و هزینه بالای ایجاد آنها  موجب افزایش شدید قیمت‌ تمام‌شده مواد معدنی می‌شود.

وی نبود سرمایه‌گذاری متناسب با ظرفیت‌های معدنی کشور به‌ویژه در بخش تحقیق و توسعه را یکی دیگر از چالش‌های این بخش برشمرد و گفت: عدم به‌کارگیری فن‌آوری پیشرفته و مناسب در جهت اصلاح فرآیندهای تولید و وابستگی به خارج از کشور به‌ویژه در زمینه دانش فنی و ماشین‌آلات قابل توجه است.

تاج‌بخش نبود توجه کافی و جدی به استانداردهای تولید و مصرف مواد معدنی در صنایع مختلف و در نتیجه، پایین بودن کیفیت محصولات‌ ساخته‌شده را از دیگر مسایل پیش روی بخش معدن کشور برشمرد و گفت: کیفیت پایین آموزش و کمبود شدید نیروهای کیفی تخصصی که با دستاوردهای علمی و فنی روز آشنا باشند و عقب‌ماندگی علمی و فنی در ابزار کار و تجهیزات ضروری و نیز روش‌های اجرایی نیازمند بازنگری است.

مسئول کمیته معدن اتاق اصفهان نبود نظام جامع آمار و اطلاعات معدنی‌ روزآمد و کارآمد و در نتیجه نبود امکان کنترل، سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی را از دیگر چالش‌های بخش معدن کشور عنوان کرد و گفت: عدم استفاده از استعدادهای ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن از راه فرآوری در داخل در عوض صادر کردن مواد خام و انتقال‌ ارزش افزوده به خارج از کشور بایستی در دستور کار مسئولین این بخش قرار گیرد.

تاج‌بخش نبود امکان به وثیقه گرفتن پروانه‌های بهره‌برداری معادن از سوی‌ سیستم بانکی و نبود تناسب زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی با شرایط دیرباده بودن طرح‌های معدنی را از مسایل پیش روی معدن‌کاران برشمرد و گفت: چون دوره اجرای‌ طرح‌های معدنی معمولاً طولانی است، لذا سود تسهیلات در دوره اجرای‌ طرح افزایش می‌یابد و از سوی دیگر این تسهیلات و سودهای متعلقه باید در مدت مشابه طرح‌های غیرمعدنی بازپرداخت شود.

احمدرضا بصیری عضو کمیته معدن در این جلسه گفت: متأسفانه دانشگاه با بخش معدن همکاری نزدیکی ندارد و دانشگاه در چرخه بسته به تولیدات مقالات علمی می‌پردازد  و مشکلات بخش معدن و صنعت همچنان باقی است.

رسول فروغی فعال بخش معدن استان اصفهان در این بخش گفت: بخشی‌نگری به معدن آسیب جدی وارد کرده است، زیرا هر بخش به صورت مجزا برای خود اکتشاف می‌کند و با هیچ ساختار مشخصی در بخش معدن روبرو نیستیم.

وی تشکیل ستادهای یک شبه را آفت بخش صنعت و معدن کشور دانست و گفت: تشکیلاتی عمل نکردن باعث تشکیل ستادهای یک‌بار مصرف است.

وی از اتاق بازرگانی خواست که با همکاری سازمان صنعت،معدن و تجارت استان در بخش معادن استان یک ساختار مدون با حضور سرمایه‌گذاران و نیروی انسانی متخصص ایجاد کند تا بخش معدن استان متحول شود.

وی از ظرفیت استان اصفهان در تولید ماشین‌آلات مورد نیاز بخش معدن خبر داد و گفت: همکاری بخش صنعتی و معدنی در استان باید تنگاتنگ باشد.

انتهای پیام/2301/غ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول