اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار اصفهان مطرح کرد

برنامه‌ریزی برای مدیریت مخاطرات راهکار تضمین ایمنی شهرها

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: ضمانت ایمنی شهرها در گرو برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران‌ها و مخاطرات است.

برنامه‌ریزی برای مدیریت مخاطرات راهکار تضمین ایمنی شهرها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان مهدی جمالی‌نژاد شامگاه پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از چند ایستگاه آتش‌نشانی اظهار کرد: امروزه شهرها در ایران تأثیر بسزایی در برنامه‌ریزی منطقه‌ای و ملی کشور ایفا می‌کنند، ولی متأسفانه در تدوین برنامه‌ریزی‌های شهری، دیدگاه‌های منطقه‌ای و ملی به ویژه در حوزه‌های تأمین ایمنی نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که در برخی موارد در برنامه‌ریزی توسعه شهرها، اهداف و منافع ملی فراموش‌شده و برنامه‌های شهری و منطقه‌ای با یکدیگر هماهنگ نیستند.

معاون امور عمرانی استاندار یکی از مهم‌ترین سوءبرنامه‌ریزی‌ها و بخشی‌نگری‌ها در نظام شهری کشور را رشد تمرکزگرا در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها دانست که موجب تهدیدات جدی برای ایمنی آنها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این تمرکزگرایی هزینه‌ها و چالش‌هایی را به کشور تحمیل می‌نماید، گفت: چند چالش اساسی در این موضوع متصور است که باید به طور جدی به آنها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه رشد تمرکزگرا و متراکم جمعیتی یکی از دلایل اصلی بالا بودن نرخ حوادث و تلفات در شهرهای متراکم است افزود: تقسیم متناسب جمعیت، پیش‌بینی اماکن امن و طراحی راه‌های دسترسی آسان و سریع در تمام نقاط یکی از مواردی است که لازم است در طراحی‌های شهری مدنظر قرارداد.

وی با اشاره به لزوم ارتقاء آگاهی‌های عمومی نسبت به مخاطرات طبیعی در بین شهروندان گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش اثرات بلایای طبیعی ارتقای سطح دانش عمومی شهروندان در چگونگی مواجهه با این بحران‌های طبیعی است که باید توسط نهادهای مسئول از جمله شهرداری‌ها این آگاهی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها به شهروندان ارائه گردد.

وی با اشاره به شعار امسال "انسجام ملی، نگاه پیشگیرانه، مدیریت جامع مخاطرات" گفت: در راستای سیاست‌های اساسی نظام در مقابله با حوادث به منظور تحقق اهداف از پیش تعیین‌شده در کاهش آسیب‌پذیری، افزایش ضریب ایمنی و آمادگی جامعه در مقابل اثرات حوادث بایستی نسبت به طراحی و اجرای برنامه‌های اثرگذار و متناسب با سطح دانش عمومی جامعه اقدام کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های ویژه برای مدیریت مخاطرات به ویژه در کلان‌شهرها و شهرهای متراکم بتوان نسبت به تضمین ایمنی شهرها اقدام کرد.

انتهای پیام/2301/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول