اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آبشاری سرسبز اما سرشار از لجن‌زار در لنده+ تصاویر

سیل‌بند شهر لنده به علت‌های گوناگون به یک آبشار پر از لجن تبدیل شده که موجبات نارضایتی مردم را به وجود آورده است.

آبشاری سرسبز اما سرشار از لجن‌زار در لنده+ تصاویر

به‌ گزارش خبرگزاری فارس از لنده، از زمان قدیم برای جلوگیری از نفوذ آب‌های فصلی و جاری شدن سیل به درون شهرها کانال‌ها و یا سد بند‌هایی احداث می‌شد که از آن به عنوان سیل‌بند یا سیل‌شکن هم نام‌ برده می‌شود.

شهر لنده به واسطه نزدیکی با کوه و گود بودن سطح شهر با کوچکترین بارشی جوی ها و کانال‌های انتقال آب سرشار از آب و در برخی از موارد باعث آب‌گرفتگی منازل و خیابان‌های شهر می‌شود.

چندین سال است که به همت ستاد بحران و حوادث غیرمترقبه و شهرداری لنده کانالی بزرگ یا سیل بند و بند انحرافی انتقال دهنده سیلاب‌ها از محل چاه‌های اداره آب و فاضلاب شهری تا جنب اداره جهاد کشاورزی به طول یک و نیم الی دو کیلومتر و با ارتفاع سه الی چهار متر کشیده شده که بیشترین هدف ایجاد این سیل بند جلوگیری از نفوذ سیل به درون شهر بوده است.

متاسفانه سرازیر شدن آب کانال‌های منتهی به این سیل بند و تجمیع این آب‌ها باعث ایجاد لجن‌زار شده،  به طوری که در بخشی از نقاط این سیل بند پارکی سرسبز از لجن زارها تشکیل شده است.

این مسئله از دو حالت خارج نیست یا اینکه لایه‌روبی سیل بند سالانه صورت می‌گیرد و یا اینکه عده‌ای که به طبیعت اهمیت می‌دهند تخم چمن در سیل بند ریخته‌اند تا از بوی تعفن لجن زار ایجاد شده بکاهند که قضاوت با خود مردم است.

همسایگان نزدیک به سیل بند از بوی تعفن و آزار دهنده این کانال عظیم نیز شکایت داشته و خارج از بوی تعفن این سیل بند به نبود نرده حفاظتی نیز گلایه دارند.

در برخی از نقاط این سیل بند آبشار لجنی از تجمیع چندین جوی انتقال آب و پسماند منازل مسکونی ایجاد شده که ارتفاعی بالغ بر سه متر دارد و پائین این آبشار دل نگیر تجمع آشغال‌های شهروندان بر زیبایی این آبشار لجنی را دوچندان کرده است.

در کنار این آبشار لجنی زندگی جانوران و حشرات گوناگون نیز جاری و ساری است و از این فرصت ایجاد شده برای زندگی نهایت استفاده را می برند و در سایه‌سار این آبشار در حال زندگی هستند.

نبود نرده یا دیوار محافظتی در دو طرف این سیل بند یکی از مهمترین بحث‌های حادثه خیز بودن این سیل بند پس از مسائل بهداشتی بوده که جز در بخشی از آن ، مابقی کاملا باز و مخاطرات خاص خود را در پی خواهد داشت که نیازمند تلاش و همت مسئولان شهرداری و شورای محترم شهر است.

امیدواریم شهرداری و اعضای محترم شورای اسلامی شهر لنده تدبیر ویژه ای نسبت به حل این مسئله مهم بیاندیشند و با ایجاد نرده‌های حفاظتی و لایه‌روبی کف این سیل بند تا قبل از وقوع هرگونه حادثه‌ای اقدام جدی و اساسی انجام دهند تا فردا شرمنده شهروندان نشوند.

انتهای پیام/82013/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول