اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان خاستگاه مردمی دارد

فارس از وضعیت ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان گزارش می‌دهد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان خاستگاه مردمی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، شهرستان رودبار جنوب به دلیل اینکه در مسیر ترانزیت مسافر و کالا از بندر چابهار و ایستگاه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان به مرکز، غرب و جنوب کشور قرار دارد از جایگاه ویژه اقتصادی برخوردار است.

شغل اصلی مردم منطقه جنوب کرمان و شهرستان رودبار کشاورزی و دامپروری است که جمعیت یک میلیون نفری آن ظرفیت استثنایی برای یک اشتغال دائم با ایجاد منطقه اقتصادی دارد.

طرح منطقه ویژه که از سالیان گذشته کلید خورده است و در این رهگذر اسیر دست سیاست‌زدگی شده و غیر کارشناسی تلقی می‌شود، اما خواسته مردم نشان از وجود یک ظرفیت بالقوه دارد که باید دوباره بررسی شود.

اختصاص یک هزار و 360 میلیارد ریال تسهیلات طرح توسعه کشاورزی در جنوب کرمان قدم بزرگی بوده که اسماعیل نجار استاندار کرمان بر آن صحه گذاشت، اما آیا این ظرفیت نباید توسط یک بنگاه بزرگ و ویژه اقتصادی حمایت شود.

وقتی تولیدات خیارسبز، گوجه‌فرنگی و سایر محصولات جالیزی با خلوص بالا و ارگانیک بودن، مشتریان خاص خود را در کشورهای شرق دور و اروپا به دست می‌آورد و جایگاه ویژه‌ای برای صادرات غیر نفتی آماده شده است، هنوز آمادگی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی را ندارد.

وجود معادن کروم، متال و مس با عیار بالا در جنوب کرمان و از همه مهمتر مرتع عظیم و خدادادی جازموریان عرصه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی آماده کرده، اما نبود یک ساز و کار مناسب برای صادرات و ارزآوری نگرانی خاصی را برای این قشر به وجود می‌آورد که باید دولت ضمانت قابل قبولی را به آنها دهد و این با ایجاد منطقه ویژه سهل‌الوصول‌تر می‌شود.

هر چند این روزها بازار شایعات سیاسی داغ است، اما فرماندار رودبار همچنان دلسوزانه به فکر توسعه جنوب است، حسن مرادی که همیشه در حال رایزنی برای توسعه و پیشرفت رودبار است با او راجع به منطقه ویژه اقتصادی به گفت‌وگو نشستیم.

چرا این منطقه به عنوان یک منطقه ویژه معرفی شده است؟

در سال 82 این طرح در هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفت و مطالعات آن انجام شد، با توجه به حجم عظیم تولیدات کشاورزی در آن زمان و با همین توجیه کار اجرای زیرساخت‌های طرح آغاز شد و با مصوبات بعدی تا سال 88 این اقدامات ادامه پیدا کرد.

منطقه جنوب کرمان به لحاظ شرایط منحصر به فرد به یک گلخانه طبیعی مشهور است و روند تولید افزایش یافته است، چرا طرح منطقه ویژه ادامه پیدا نکرد؟

رئیس سازمان سهام عدالت استان کرمان خود را جنوب استانی می‌داند با اعتبارات تخصیص یافته به این طرح از سهام عدالت مردم در زنجان و بر روی تجارت سیب درختی سرمایه‌گذاری کرده است.

چرا سیب درختی زنجان؟

در آن زمان اراده جدی برای اجرای منطقه ویژه نبوده است و همه اعتباراتی تخصیص یافته با ابراز تأسف صرف سرمایه‌گذاری و اجاره باغات سیب در شهر زنجان می‌شود که به لحاظ سود مقطعی و موقت یک طرح بزرگ و ویژه بعد از سالیان هنوز در نقطه صفر قرار دارد.

این منطقه چه کمکی به جنوب کرمان می‌کند؟

اگر در جنوب کرمان زیر ساخت‌ها آماده باشند، صادرات با ارزش افزوده فراوانی انجام می‌شود، ایجاد صنایع وابسته به کشاروزی رونق می‌یابد و اگر ایجاد نشود، کشاورزی جنوب کرمان محکوم به فنا است، تحول در جنوب کرمان منوط به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان است.

راهکارهای شما برای ایجاد این زیر ساخت‌ها و منطقه ویژه چیست؟

در سال گذشته در نخستین گام بعد از تصدی خدمتگزاری در این شهرستان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری با حضور مسئولان و مدیران، اداره‌های جنوب کرمان و بازرگانان داخلی و خارجی در رودبار جنوب برگزار شد، دستاوردهای خوب این همایش در سطح جنوب هویدا است، اما نکته بارز این منطقه تولید محصولات ارگانیک بود که از سال گذشته حجم صادرات به کشورهای اروپایی و خاورمیانه بسیار افزایش یافت.

در سال جاری نیز بازرگانان خارجی در سطح منطقه حضور یافته‌اند و از کاشت تا برداشت، را مدیریت می‌کنند که این امر این حائز اهمیت است.

افتتاح فرودگاه جیرفت نیز که با پیگیری نمایندهای مردم شهرستان‌های جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی به زودی اتفاق می‌افتد، یکی دیگر از مزیت‌های منطقه است.

مشکلی در کشاورزی منطقه وجود ندارد؟

هنوز مشکلاتی وجود دارد، عدم مدیریت در مصرف آب در سال‌های آینده این سرزمین را با خطرهایی مواجه می‌کند، در نخستین گام در سال جاری همایش مدیریت آب طی یک ماه آینده در شهرستان رودبار برگزار و راهکارهای کارشناسی شده بر اساس آب و هوای خاص جنوب کرمان اتخاذ می‌شود.

نبود صنایع تبدیلی وابسته و فرآوری محصولات نیز بسیار مهم است که با بخش خصوصی مذاکراتی انجام گرفته است، امیدواریم با ایجاد صنایع کوچک تبدیلی و افزایش مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی و خارج از آن استقبال سرمایه گذاران افزایش یابد.

حسن مرادی فرماندار شهرستان رودبار در پایان از کشاورزان و مدیران جهاد کشاورزی جنوب کرمان خواست تا با همکاری و تعامل بیشتر به سمت کشاورزی گام برداریم و توسعه شتابنده در رأس امور قرار گیرد.

انتهای پیام/80004/ی40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول