اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هنرمند ارزشی شهرری تاکید کرد

آرامش، بهترین ارمغان خوشنویسی

هنرمند ارزشی شهرستان ری که با تمام وجود به هنر خوشنویسی عضق می‌ورزد، گفت: آرامش، بهترین ارمغان خوشنویسی است.

آرامش، بهترین ارمغان خوشنویسی

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، سال‌هاست که عمر خود را در عرصه فرهنگ و هنر گذرانده است و در بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی و آموزشی مشارکت داشته است. اما وی در کنار تمام مسئولیت‌های فرهنگی که بر دوش داشته به هنر خوشنویسی با تمام وجود عشق می‌ورزد. ابوالقاسم کاظمی‌پور خطاطی و ادبیات را نیک می‌شناسد و دستانش با قلم و قطرات جوهر سال‌هاست که آشناست. حرف‌هایش همچون خطوط شکسته‌اش بر دل می‌نشیند. او در زمره افرادی است که با احترام به پیشینه تاریخی فرهنگ ایرانی از آزمون نهراسیده است و آثارش حاصل تلاش و عرق‌ریزان روح مردی است که فقط قلم توانسته است اشتیاقش را پاسخگو باشد. کاظمی‌پور در سن 49 سالگی موفق به دریافت گواهینامه ممتازی از انجمن خوشنویسان شده است و در حال حاضر خود را برای دوره فوق ممتازی آماده می‌کند. وی متولد 1343 و از ساکنان منطقه است. وی در حال حاضر در سرای محله جوانمرد قصاب به علاقمندان به خوشنویسی آموزش می‌دهد. گفت‌و‌گوی ما با این هنرمند خوشنویس شهرری را در ادامه می‌خوانید.

فارس: علاقه شما به هنر خطاطی از چه زمانی در وجود شما شکل گرفت؟

از سال 1361 علاقه به هنر خوشنویسی را در خودم یافتم. آن زمان من در مقطع دبیرستان تحصیل می کردم و عشق به این هنر سبب شد که با استاد امیر حسین محمدی که از پیشکسوتان و عضو انجمن خوشنویسان منطقه بود آشنا شوم و زیر نظر ایشان فعالیت هنری خود را شروع کنم. از آن زمان به بعد ب دلایلی کار را رها کردم اما در خلوت خودم خوشنویسی را دنبال می‌کردم. پس از مدتی با استاد غلامحسین امیرخانی در انجمن خوشنویسان مرکزی کار را ادامه دادم و در حال حاضر در انجمن خوشنویسان استان تهران زیر نظر استاد «خسرو روشن» هنر خوشنویسی را با جدیت ادامه می‌دهم.

فارس: هنر خوشنویسی چه بهره‌ای برایتان داشته است؟

احساس آرامش نخستین بهره‌ای است که خوشنویسی برایم به ارمغان آورده است. خط همدم خوبی است و حالت روحی خوبی در من ایجاد می‌کند. آن چیزی که هنرمند را ارضاء می‌کند در درجه اول یادگیری و شاگردی کردن و در درجه بعد آموزش دادن است.

فارس: نظر شما درباره متون و ادبیاتی که در خوشنویسی استفاده می‌شود چیست و چرا بیشتر خوشنویسان فقط از شعر حافظ و آیات قرآن استفاده می‌کنند؟

خوشنویس‌ها معمولاً افرادی سنتی هستند و به ادبیات فاخر گذشته مانند حافظ و مولوی و ... علاقمندند. انگار حافظ شعرهایش را به‌منظور خوشنویسی سروده است زیرا بسیار آهنگین و خوش ترکیب هستند و این مورد در متون و اشعار معاصر کمتر صدق می‌کند. اما من در کنار کارهای شاعران بزرگ کارهای قرآنی نیز انجام می‌دهم که بسیار کارهای متفاوت و جدیدی است که در مخاطبان اثرگذار است.

فارس: آیا کسانی که چپ دست هستند تراش قلمشان با افراد راست دست متفاوت است و آیا چپ دست بودن یا راست دست بودن تاثیری در کیفیت کار خوشنویسی دارد؟

تجربه نشان داده که در کیفیت خطاطی افراد چپ دست هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. در انجمن خوشنویسان هنرجویانی هستند که با دست چپ بسیار عالی می‌نویسند. تنها برای افراد چپ دست و راست دست نوع تراش قلمشان مهم است.

فارس: در خوشنویسی چند نوع خط تعریف شده است و شما در چه خطوطی فعالیت می‌کنید؟

در سیستم انجمن خوشنویسی چهار خط نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث داریم. تخصص اصلی من خط نستعلیق است که عروس خطوط است و در کنار آن خط ثلث و شکسته نستعلیق هم کار می‌کنم.

فارس: آموزش خوشنویسی چه مراحلی دارد؟

در ابتدا باید با هنرجویان مرحله زیبانویسی کار شود و در این مرحله از خودکار استفاده می‌شود. در این مرحله با توجه به شرایط و استعداد هنرجو با توجه به علاقه اولیه هنرجو خط کتابی ساده و یا خط تحریری نستعلیق را به وی آموزش می‌دهیم. پس از گذراندن مرحله زیبانویسی وارد خوشنویسی می‌شویم. در مرحله خوشنویسی باید به هنرجو با استفاده از قلم و برمبنای اصول و ضوابط انجمن خوشنویسان آموزش داده شود.

فارس: نظر شما درباره هنر نقاشی ـ خط چیست؟

بسیار عالی است. هر گلی یک بویی دارد و نقاشی خط هم تلفیقی از خط و رنگ است. افرادی در این زمینه هنری موفق می‌شوند که بر خط نستعلیق تسلط نسبی داشته باشند و در کنارش رنگ و بوم را بشناسند و قوی بنویسند. هرچه در نقاشی ـ خط خلاقیت بیشتری وجود داشته باشد آثار بهتری خلق خواهد شد.

فارس: استاد چگونه می‌تواند در موفقیت هنرجویان نقش داشته باشد؟

نخستین نکته در موفقیت هنرجویان ایجاد شوق و انگیزه و حفظ آن در هنرجو است. برخی از والدین به دلیل کیفیت بخشیدن به خط فرزندشان او را در کلاس‌های خوشنویسی ثبت‌نام می‌کنند و اصرار دارند که حتماً در خط او تحول زیادی ایجاد شود غافل از اینکه اگر مجموعه‌ای از شرایط محیطی در منزل و کلاس‌های آموزشی فراهم نباشد و امکان ایجاد انگیزه کمتر فراهم شود تغییر در روش نوشتن را نمی‌شود به هنرجو تحمیل کرد. نکته بعدی آموزش گام به گام به هنرجویان است. زیرا اگر دقت لازم در آموزش صورت نگیرد هنرجو از فضای آموزشی فاصله می‌گیرد.

نهادینه کردن هنر خوشنویسی

متاسفانه امروزه در بین دانش‌آموزان کمتر افراد خوش خط دیده می‌شوند و بدخطی یکی از معضلاتی است که در مدارس ما و در بین دانش‌آموزان وجود دارد. این در حالی است که در گذشته توجه به خط و خوانایی و زیبایی آن از موارد آموزشی مهم بوده است که امروزه در بین برنامه‌های مختلف مدارس به دست فراموشی سپرده شده است.

کاظمی‌پور با اشاره به آموزش هنر خوشنویسی در مدارس گفت: خط و خوشنویسی از ارکان هویت ملی ما است که متاسفانه امروزه در مدارس جایگاه ویژه خود را ندارد. وقتی معلمان که در مدارس برای تدریس هنر به کارگرفته می‌شوند هیچ شناختی از هنر خوشنویسی ندارند و هیچ دوره‌ای در این زمینه ندیده‌اند بدیهی است که دانش‌آموزان نیز این هنر را به درستی فرانگرفته و با لزوم کاربرد آن آشنا نمی‌شوند و در نتیجه اهمیتی برای آن قائل نمی‌شوند. تا زمانی که شناختی برای دانش‌آموزان ایجاد نشود و آن‌ها به درستی با شیوه صحیح خط و خوشنویسی در زندگی روزمره‌شان و در جامعه آشنا نشوند نباید انتظار داشت که نسل خوش خطی پرورش یابد و این وظیفه‌ای است که بر عهده آموزش و پرورش قرار دارد.

هنرمند خوشنویسی شهرری تصریح کرد: دانش‌آموزان ما امروزه در خط تحریری که با خودکار نوشته می‌شود دچار مشکل هستند حال خط درشت که با قلم نوشته می‌شود که جای خود را دارد.

کاظمی‌پور با اشاره به اهمیت و نحوه مدیریت مسئولان در مراکز فرهنگی گفت: مدیران مراکز فرهنگی هرچه خلاق‌تر، دلسوزتر، کارآمدتر انتخاب شوند می‌توانند سبب رشد فرهنگی آن منطقه شوند و جذب مردم به مراکز فرهنگی ازایش پیدا کند. در این مسیر تبلیغات نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.

 

درخواست هنرمند از مسئولان

یکی از مواردی که می‌تواند سبب به‌وجود آمدن خلاقیت در هنرمندان شود توجه بیشتر مسئولان به هنر و حمایت از آثار هنری است.

کاظمی‌پور گفت: فراهم‌شدن فضایی برای تبادل نظر هنرمندان در منطقه یک ضرورت است. در هر عرصه‌ای این امکان باید وجود داشته باشد که هنرمندان بتوانند تجربیات و روش‌های خود را با دیگر هنرمندان و مسئولان در میان بگذارند. این امر سبب می‌شود که آثار بهتری خلق شود. در حال حاضر شهرداری با راه‌اندازی سراهای محله تا حدودی این فضا را برای هنرمندان به‌وجود آورده است. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که مسئولان این مراکز نشست‌های مختلفی در رشته‌های هنری مختلف در مراکز فرهنگی برگزار می‌کنند تا هم کیفیت کار بهتر شود و هم هنرمندان با کار یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام/2462/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول