اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری مازندران:

آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی در مازندران انجام می‌شود

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری مازندران گفت: آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی در مازندران انجام می‌شود.

آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی در مازندران انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از کمیته روابط عمومی و تبلیغات طرح آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی، غلامرضا رشیدی در جلسه بررسی چگونگی اجرای آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی گفت: آزمایش سرشماری عمومی کشاورزی 1392 از  27 مهر تا 29 آبان از سوی مرکز آمار ایران توسط معاونت برنامه‌ریزی استانداری مازندران در شهر بهشهر و دهستان بالا خیابان لیتکوه شهرستان آمل انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی به دلیل تأمین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود و از یک طرف سهم بالایی در ارزش افزوده اقتصادی کشور به خود اختصاص داده و از طرف دیگر سهم بالایی در حوزه اشتغال دارد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری مازندران ادامه داد: پس به منظور پاسخگویی به نیازهای روزافزون آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی برای تحلیل وضعیت گذشته، حال و برنامه‌ریزی و پیش‌بینی آینده انجام آمارگیری کشاورزی یک ضرورت است.

این مسئول افزود: آمارگیری کشاورزی در ایران در سطح ملی اولین بار در سال 1339 توسط اداره آمار عمومی وقت با روش نمونه‌گیری انجام شد و در سال 1352 اولین سرشماری کشاورزی روستایی توسط مرکز آمار ایران اجرا شد.

رشیدی یادآور شد: در این سرشماری از طریق مراجعه به تمام نقاط روستایی کشور اطلاعات مورد نظر در سطح آبادی جمع‌آوری شد و در سال 1367 اولین سرشماری عمومی از بهره‌برداری‌های کشاورزی در سطح نقاط شهری و روستایی کشور به مرحله اجرا درآمد و تمامی بهره‌برداری‌های کشاورزی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی تحت پوشش قرا گرفتند. 

وی ادامه داد: در سال 1372 دومین سرشماری عمومی کشاورزی با روش مشابه سال 1367 انجام شد و در سال 1382 با اعمال تغییراتی اساسی در پوشش بهره‌برداری‌های کشاورزی به مرحله اجرا در آمد و سومین سرشماری عمومی کشاورزی در سال 1393 انجام می‌شود.

رشیدی بیان کرد: با توجه به گذشت بیش از 10 سال از زمان آخرین سرشماری کشاورزی و قدیمی شدن چارچوب حاصل از سرشماری گذشته و نیاز به چارچوب بهنگام برای اجرای طرح‌های نمونه‌گیری، تغییر در فعالیت‌های مختلف بخش کشاورزی و تولید آمار در سطوح جغرافیایی کوچک انجام این سرشماری ضرورت دارد پس داشتن اطلاعات دقیق برای برنامه‌ریزی‌های کلان، اجرای سرشماری عمومی از واحدهای تولید کشاورزی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد.

وی گفت: بر این اساس برای پیش‌بینی مسائل و مشکلات احتمالی در سرشماری سال آینده آزمایش سرشماری کشاورزی از تاریخ 27 مهرماه 92 تا 29 آبان به مدت 33 روز در حوزه‌های کاری شهرستان آمل و بهشهر انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری مازندران با اشاره به درخواست همکاری سازمان جهاد کشاورزی و حمایت‌های فرمانداران این شهرستان‌ها در اجرای آزمایش سرشماری، گفت: دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق و صحیح در سطح ملی، استانی و شهرستانی در ابتدا نیاز به اعتمادسازی گسترده در بین پاسخگویان دارد و در این راه باید از امکانات و موقعیت‌های موجه برای ایجاد بسترهای مناسب به منظور اطلاع‌رسانی و تشویق به همکاری و مشارکت عموم پاسخگویان استفاده کرد و در نهایت گام‌های موثری را در جهت ارتقا و گسترش فرهنگ آماری جامعه برداشت.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: سرشماری عمومی کشاورزی برای نخستین بار در تاریخ انجام سرشماری در ایران بدون کاغذ و با استفاده از ابزار الکترونیکی تبلت انجام شود و استفاده از این ابزار باعث بالا رفتن دقت اطلاعات جمع‌آوری شده، کاهش زمان انتشار نتایج و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

انتهای پیام/2296/ذ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول