اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

فعال سیاسی عربستانی در گفت‌وگوی مشروح با فارس:

رژیم آل‌سعود در آستانه فروپاشی و سقوط است

فعال سیاسی عربستانی با تاکید بر اینکه رژیم آل‌سعود به خاطر ساختار حکومتی‌اش و اعتراضات مردمی که با آن مواجه است، در معرض سقوط و فروپاشی قرار گرفته، گفت: خاندان حاکم در حل و فصل اختلافات داخلی ناکام مانده است.

رژیم آل‌سعود در آستانه فروپاشی و سقوط است

«حمزه الشاخوری»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در عربستان، اظهار داشت، رژیم آل سعود به خاطر رسوایی‌ها و فساد امیران و تشدید سرکوب و مصادره حقوق مردم و تجاوز سرویس امنیتی به بخش وسیعی از مردم، مشروعیت خود را از دست داده است.

این فعال سعودی در پاسخ به سوالی درباره تاسیس «الجیش الاسلامی» یا «ارتش اسلامی» در سوریه گفت: هدف ریاض از تاسیس «ارتش اسلامی» در سوریه و تجهیز آن گسترش دامنه هرج و مرج و ویرانی در این کشور است، در واقع هر وقت سوریه به حل و فصل سیاسی و خروج از بحران نزدیک می‌شود، آل سعود نیروهای خود را بسیج کرده و به حالت آماده باش در می‌آید.

وی درباره انگیزه‌های ریاض برای وارد کردن 1300 بمب خوشه‌ای برای سرکوب اعتراض‌های مردمی در این کشور گفت: هیچکدام از معاملات تسلیحاتی عربستان در معادلات و موازنه نظامی در منطقه تاثیرگذار نیست، ارتش سعودی ضعیف‌تر از آن است که وارد جنگ شود و خاندان آل سعود بر این مسئله اشراف دارند؛ از این رو برای حمایت و حافظت از خودشان همیشه از ارتش‌های غربی طلب کمک می‌کنند.

  آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است:

فارس:‌ هدف عربستان از تاسیس «ارتش اسلامی» در سوریه چیست، آیا می‌توان احمد الجرباء را عبدالفتاح سیسی دیگر دانست؟

الشاخوری: در سایه رخ‌دادهای جاری و بازنگری دشمنان سوریه در مواضع خود و هم پیمانی‌های جاری، نباید تاریخ سیاسی عربستان و نقش این کشور در منطقه را فراموش کنیم. اهداف و منافع عربستان از گذشته‌های دور تاکنون با اهداف و مقاصد غربی پیوند خورده و این کشور همواره در اجرای سیاست‌ها و توطئه‌های صهیونیستی – آمریکایی علیه امت اسلامی و عربی گام برداشته است. به همین دلیل به راحتی می‌توان نقش عربستان در سوریه، مصر، بحرین، لبنان و دیگر کشورها را درک کرد. هیچ طرفی برای حفظ منافع غرب و اسرئیل در منطقه حریص‌تر از آل سعود نیست، آنها به تحرکات خود ادامه می‌دهند و به خوبی می‌دانند که وجود آنها در گرو تداوم همکاریشان با غرب است. به همین دلیل هدف عربستان از تاسیس «ارتش به اصطلاح اسلامی» در سوریه، گسترش هرج و مرج و ویرانی در این کشور است، به همین خاطر هر وقت سوریه به حل و فصل سیاسی و خروج از بحران نزدیک می‌شود، آل سعود به حالت آماده باش در می‌آید.

فارس: دلیل مخالفت سوریه با سیاست آمریکا مبنی بر انهدام تاسیسات شیمیایی سوریه چیست؟

الشاخوری: واقعیت ماجرا این است که عربستان مخالف انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه نیست؛‌ عربستان با هرگونه اقدام علیه کشورها و گروه‌های مقاومت مخالف نیست، به دور از میزان تاثیر انهدام تاسیسات شیمیایی سوریه در توازن قدرت آنچه که برای عربستان اهمیت دارد، بی‌ثباتی و ناامنی و عدم توقف کشتار و هرج و مرج در سوریه است. یک اتفاق نظر کامل میان خواسته‌های اسرائیل و ریاض ودیدگاه آنها درباره حل و فصل بحران وجود دارد، هر دو طرف علاوه بر انهدام تاسیسات شیمیایی سوریه خواستار ویرانی این کشور هستند. ریاض از تمایل واشنگتن بعد از توافق بین المللی درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه، به حل و فصل سیاسی بحران سوریه خشمگین است.

فارس: اوضاع داخلی و اعتراضات مردمی عربستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الشاخوری: چالش‌های داخلی که رژیم آل سعود با آن مواجه است، تنها در اعتراضات مردمی خلاصه نمی‌شود. می‌توان گفت که رژیم در معرض فروپاشی و سقوط قرار گرفته، شاید برخی این سخن را آرزو و غیبگویی به شمار آورند، ولی واقعیت‌های موجود و بحران‌هایی که ساختار رژیم و کشور با آن مواجه است، این گفته را تایید می‌کند. علیرغم ثروت‌های هنگفت حاصل از نفت و گاز،‌ ریاض در تامین و توسعه زیر ساخت‌های بخشی اعظمی از کشور شکست‌خورده است. امروز مردم از فقدان زیر ساخت‌های مناسب و نبود خدمات در بخش مسکن، بهداشت، آموزش ارتباطات رنج می‌برند، نرخ بیکاری میان زنان و مردان به طور مساوی افزایش یافته، فاسد تمام بدنه رژیم از رأس هرم قدرت گرفته تا وزراء، قضات و دیگران مسئولان در بر گرفته است. علاوه بر این خاندان حاکم و مالک کشور! نتوانسته، اختلافات خود را درباره رسیدن به مناصب و پست‌های عالی حل و فصل کند. هیئت بیعت که ملک عبدالله آن را تاسیس کرده، بود و نبودش فرقی ندارد؛‌ چراکه خود پادشاه بعد از مرگ دو ولی‌عهد این کشور یعنی «شاهزاده سلطان» و «شاهزاده نایف» به نظام و مقررات آن پایبند نیست. امروز جنگی آشکار در خاندان سعودی برای رسیدن به قدرت وجود دارد که از شاخص‌ترین این چهره‌ها می‌توان به «شاهزاده متعب» و «خالد التجویری» اشاره کرد که سرانجام یک توافق و صیغه جدید میان «شاهزاده محمد بن نایف»، وزیر کشور و «شاهزاده بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و سایر فرزندان شاهزاده سلطان و «ملک فهد» منتهی شد. درباره اعترضات مردمی که برآمده از چالش‌های موجود در کشور است،‌ نیز باید گفت این اعتراضات مشروعیت نظام را از زیر سوال می‌برد. آنطور که آل سعود و رسانه‌های فرقه‌گرای این رژیم وانمود می‌کنند، اعتراضات مردمی جزئی و مربوط به اقلیت شیعی نیست، همه اقشار مردم خشمگین هستند، حتی شاید در برخی مناطق سنی‌نشین این اعتراضات گسترده‌تر و عمیق‌تر باشد و این برای ثبات رژیم خطرناکتر از اعتراضات شیعیان است،‌ اعتراضاتی که آل سعود در محاصره آن با ایراد اتهاماتی همچون فرقه‌ای بودن و ارتباط آن با اهداف و ایادی خارجی، ناکام مانده است.

فارس: انگیزه ریاض از امضای توافقنامه با شرکت «تکسترون» برای خرید 1300 بمب خوشه‌ای به ارزش 640 میلیون دلار چیست؟ گفته می‌شود که از آنها برای سرکوب اعتراضات استفاده خواهد شد؟

الشاخوری: هیچکدام از معاملات تسلیحاتی عربستان در معادلات و موازنه نظامی در منطقه تاثیرگذار نیست، ارتش سعودی ضعیف‌تر از آن است که وارد جنگ شود و خاندان آل سعود بر این مسئله اشراف دارند؛ از این رو برای حمایت و حافظت از خود همیشه از ارتش‌های غربی یاری می‌طلبد، همانطور که در جنگ دوم خلیج دیدیم. هدف از این معاملات تحکیم روابط عربستان با کشورهای غربی و ضمانت برخی منافع عربستان است، ما در اینجا به مثال بندر بن سلطان و تلاش مذبوحانه وی برای خرید موضع روسیه از طریق وسوسه آن به معاملات این چنینی اشاره می‌کنیم که با مخالفت مقامات روس مواجه شد. بله برخی سلاح‌ها هستند که آل سعود در به کارگیری آنها علیه ملت عربستان مهارت دارد، تمام جهانیان در دو سال گذشته شاهد ظلم و ستم سرویس‌های امنیتی عربستان به ملت خود به ویژه در مناطق شرقی بودند. آنها برای سرکوب تظاهرات مردمی به منازل فعالان یورش برده و از سلاح‌های سبک و نیمه سنگین استفاده می‌کنند. روزنامه دیلی میرور به موضوع عقد قرارداد میان انگلیس و رژیم‌های استبدادی اشاره می‌کند که منظور آن عربستان، ترکیه و مصر است.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول