اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی بندرانزلی خبر داد

نظارت بر ذبح شرعی دام‌های قربانی در انزلی

رئیس شبکه دامپزشکی بندرانزلی از بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی این شهرستان در روز عید سعید قربان خبر داد.

نظارت بر ذبح شرعی دام‌های قربانی در انزلی

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، نوید صفرزاده عصر امروز در جلسه دامپزشکی این شهرستان با تبریک فرا رسیدن روز عید قربان اظهار کرد: در روز عید قربان دو گروه بازرسی بهداشتی سیار در محل عرضه دام زنده که قبلاً توسط شهرداری مشخص شده و نیز در اماکنی که گوشت دام‌های قربانی برای نذورات به آن ارائه می‌شود مانند کمیته امداد، آسایشگاه‌ها و خانه ایتام و در صورت نیاز شهروندان در مکان‌های قربانی دام مستقر می‌شوند.

وی، افزود: یک گروه ثابت نیز در ستاد که محل شبکه دامپزشکی بندرانزلی است برای پاسخگویی به مراجعان و تماس‌های تلفنی شهروندان مستقر می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی انزلی، توجه به سلامت دام قربانی و لاشه حاصل از آن را مورد تاکید قرار داد و با آرزوی قبولی تمام نذورات مردم در نزد خداوند، گفت: در کنار اصول و ضوابط بهداشتی و توجه به سلامت دام باید به برخی نکات شرعی از جمله جنس دام و یا سن دام که بالغ باشد و دیگر موارد باید مد نظر قرار گیرد.

به گفته وی، بیماری‌هایی که در بازرسی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد شامل انواع آلودگی‌های انگلی، پنومونی‌ها، تب‌دار بودن دام، تب‌های خونریزی دهنده کریمه کنگو، انواع کاش‌کسی «ضعف و لاغری مرضی»، بیماری‌های انگلی خونی مانند انواع یرقان‌ها، ناهنجاری‌ها و بیماری‌های عصبی و حرکتی است.

صفرزاده، با اشاره به اهمیت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام، بر لزوم معاینه بالینی دام زنده قبل از ذبح و به هنگام خرید گوسفند قربانی تأکید کرد.

وی با تصریح بر اینکه شهروندان از خرید دام‌هایی که مورد تأئید دامپزشکی نیست خودداری کنند، خاطرنشان کرد: پس از ذبح لازم است لاشه گوسفند قربانی شده مورد بازرسی بازرسان بهداشتی قرار گیرد که در صورت وجود مشکل توسط بازرسان اصلاح شود در غیر این صورت برخی از اعضا مانند دل و جگر و یا در صورت لزوم کل لاشه ضبط و معدوم شود.

این مسئول اضافه کرد: در برخی موارد نیاز است که لاشه مدت 24 ساعت در سردخانه قرار گیرد تا با کاهش دمای گوشت و افزایش اسیدیته آن، عامل بیماری‌زا غیرفعال شود و تمام این اقدام‌ها پس از معاینه و بازرسی دام امکانپذیر می‌شود.

وی گروه‌های نظارتی را متشکل از دامپزشک و بازرس بهداشتی گوشت عنوان کرد و گفت: در راستای سطح آگاهی عمومی و اعتماد سازی به شهروندان و اهمیت ذبح و نظارت شرعی، ناظر شرعی از روحانیون انزلی گروه نظارتی را همراهی می‌کند.

صفرزاده، استفاده از مشاوره‌ها و خدمات نظارتی و بهداشتی شبکه دامپزشکی را کاملاً رایگان و در قالب گشت‌های ثابت و سیار با شماره تلفن گویای 1512 ذکر کرد.

انتهای پیام/84001/ک30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول