اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

توجه به کیفیت زندگی مردم و محیط زیست اولویت دولت یازدهم است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توجه به کیفیت زندگی مردم و توجه به محیط زیست جزو اولویت‌ها و برنامه‌های دولت یازدهم است.

توجه به کیفیت زندگی مردم و محیط زیست اولویت دولت یازدهم است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک معصومه ابتکار امشب در نشست صمیمی با فعالان محیط زیست در اراک دلیل سفر خود را درخواست مردم اراک و بر اساس تجمع مردم این شهر که نسبت به سلامت و وضعیت زیست محیطی خود نگران بودند و مطالبه حل معضل آلودگی هوای استان را با برپایی تجمع به گوش رساندند، عنوان کرد.

معاون رئیس جمهور افزود: اخبار اعتراض‌های مردمی اراک و خواسته‌های مردم در جلسه دوم هیئت دولت مطرح شد و رئیس جمهور نیز به حل مشکل آلودگی در شهر اراک تاکید داشته‌اند.

وی ضمن تشکر از تجمع آرام مردم که مطالبات و خواسته‌های به حق خود را به گوش مسئولین رساندند، گفت: از مردم اراک تقاضا دارم با توجه به مدیریت جدید استان و رویکرد دولت تدبیر و امید برای حل این مشکل و تلاش و اراده ملی که توسط مسئولین انجام شده این تجمع‌ها را ادامه ندهند و جامع مدنی و مردم فعالیت‌ها را رصد کنند و اشکال‌های دولت تدبیر و امید را بیان کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت یازدهم از نقد و پیشنهادهای سازنده استقبال می‌کند، اظهار داشت: تلاش ما بر این است که فضای جامعه فضایی سالم، باز و معتدل باشد و همه بتوانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند تا برنامه‌ها و سیاست‌های دولت بتواند برای بهبود کیفیت زندگی مردم پیش برود.

ابتکار با بیان اینکه در سفر امروز تصمیمات خوبی برای کاهش آلودگی هوا گرفته شد تصریح کرد: در بازدید از مرکز پایش آلاینده‌های اراک مقرر شد تکمیل این مرکز هر چه سریعتر انجام و گاز رسانی به کوره‌های آجر پزی بر اساس برنامه با اولویت بالا انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: در جلسه کارگروه محیط زیست نیز پس از مرور برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اراک مقرر شد دستگاه‌ها برنامه‌ها و تکالیف موجود در طرح را با جدیت انجام دهند و جلسات کارگروه آلودگی هوای اراک به ریاست استاندار استمرار یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در بحث آلومینیوم‌سازی نیز برنامه‌های این شرکت برای حذف دیگ‌های آلاینده بخش آند و جابه جایی آند سازی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد بر اساس یک برنامه زمان بندی قابل قبول انجام شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سعی ما بر این است که از دادن وعده‌های غیر واقعی و غیر عملی پرهیز کنیم، بیان کرد: در پیشبرد برنامه‌های زیست محیطی با مواردی که سلامت مردم را تهدید کرده با جدیت برخورد می‌کنیم.

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کارگروه تالاب میقان و بررسی تهدیدات و استعدادهای این تالاب گفت: تالاب میقان یکی از سرمایه‌های بزرگ و ذی‌قیمت استان است که اگر به حفاظت آن توجه نشود، خشک شدن تالاب منشاء ریزگردهایی خواهد بود که آلودگی استان را تشدید خواهد کرد.

وی یکی از برنامه‌های جدی حفاظت محیط زیست را توسعه همکاری و مشارکت با سازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد و افزود: تلاش می‌کنیم برنامه‌هایی برای تقویت، تشویق و حمایت‌های حقوقی برای این سازمان‌ها را پیگیری کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سرمایه بزرگ اجتماعی ما سازمان‌های مردم نهاد هستند که امیدواریم در این دوره شاهد رشد و توسعه آنها در همه زمینه‌ها باشیم و امیدواریم مسئولین از نظرات و نقدهای این تشکل‌ها ناراحت نشوند.

وی خاطر نشان ساخت: اگر نقد و نظرات تشکل‌ها کارشناسی باشد می‌تواند به اصلاح برنامه‌ها و عملکرد و کارایی بیشتر برنامه بیانجامد.

ابتکار با تاکید بر اهمیت و نقش شوراهای شهر و روستا در پیشبرد برنامه‌های زیست محیطی گفت: شوراها از ارکان مهم مردم‌سالاری و جامعه مدنی هستند و نقش کلیدی در مسائل محیط زیست دارند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه  در راستای ساماندهی دکل‌ها و امواج مصوبه «ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی شهر» در شورای شهر تهران به تصویب رسیده است و می‌تواند در همه شوراهای شهرها عملیاتی شود، افزود: بر اساس این مصوبه هر دکل مخابراتی که امواج مغناطیسی ساطع کند یک سازه محسوب می‌شود و در کنار اخذ مجوزهای لازم برای مکان یابی نیز باید از شورای شهر و شهرداری پروانه اخذ کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز داشت: هیچ استثنایی از جهت رعایت استاندارد و مقررات کشور وجود ندارد و همه امواج باید در چارچوب ضوابط و استانداردها قرار گیرد تا نگرانی مردم مرتفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از رسانه‌ها، فعالان محیط زیست و تشکل‌های مردمی خواست حفاظت از تنوع زیستی و مقابله با شکار غیر قانونی را در دستور کار خود قرار دهند و در این مهم سازمان حفاظت از محیط زیست را یاری کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: جوامع محلی در ایجاد آگاهی و مقابله با شکار بی رویه و غیر قانونی می‌توانند موثر باشند، همچنین آموزش جوامع عمومی و حساس سازی این قشر و استفاده از همیاران محیط زیست از سیاست‌های سازمان در مقابله با شکار بی‌رویه و حفاظت از تنوع زیستی است.

ابتکار گفت: در حفاظت از عرصه‌های طبیعی نیاز به نیروهای رسمی است که باید این نیروها ضابط قوه قضاییه نیز باشند و علاوه بر آموزش‌های تخصصی که در حوزه کاری خود می‌بینند بتوانند به عنوان ضابط قوه قضاییه برخورد لازم را با متخلفان داشته باشند.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که به تناسب وسعت مناطق محیط‌بانان توانمند و آموزش دیده را به کار بگیریم و در حمایت از این قشر نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از پیگیری و درخواست تخصیص اعتبار جهت تامین دیه‌ها و اعتبارات لازم به منظور هزینه‌های حمایتی محیط‌بانان خبر داد.

معاون رئیس جمهور از تصویب قانون ایمنی زیستی خبر داد و اظهار داشت: به زودی آیین‌نامه این قانون اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

ابتکار بیان کرد: سازمان محیط زیست در کنوانسیون‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی زیست محیطی بسیار فعال و در کنوانسیون استکهلم فعال است و اخیراً ایران به عنوان یکی از پایه گذاران کنوانسیون جیوه در ژاپن کنوانسیون میناماتا را امضا کرده است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر پس از قلب و عروق و سوانح در کشور است، گفت: بر اساس اعلام متخصصین در سال 1402 سرطان اولین عامل مرگ و میر خواهد بود.

احمد قربانی افزود: انجمن سرطان استان مرکزی یک هزار و 470 عضو بیمار دارد که در سال‌های اخیر تعداد اعضای آن رو به افزایش بوده است.

وی از اعلام آمادگی این انجمن برای آموزش، پیشگیری و غربالگری برای کاهش سرطان خبر داد و خواستار پیگیری حل معضل آلودگی اراک به عنوان عامل اصلی افزایش سرطان‌ها شد.

انتهای پیام/87002/ت40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول