به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، میناکاری هنر آتش و رنگ و به نوعی مینیاتور بر روی آتش است که یکی از رشتههای هنر دستی ایرانیان به شمار میرود و با توجه به بسط و گسترش آن در شهر اصفهان از نظر قدمت، تنوع، توسعه ، ظرافت و زیبایی این شهر مهد هنر مینا نام گرفته و با گذر و نظر بر میدان امام به خوبی میتوان آثاری در این زمینه را دید که پشت ویترینهای مغازهها خودنمایی میکنند.
هنر ظریفی که دقت در آن انسان را به یاد گنبدهای فیروزهای مساجد شهر با آن طرحهای زیبا و دلنواز اما با مقیاسی کوچکتر میاندازد.
اما اکنون در بازار راکد صادرات غیرنفتی ایران این هنر در معرض خطر مصادره قرار گرفته و چینیها برای دستیابی به این هنر اصیل و تاریخی ایرانزمین دست به دامان هنرمندان اصفهان شده و درصدد هستند تا این افراد را برای آموزش هنر میناکاری به کشورشان دعوت کنند و پس از فراگیری این هنر، مانند بسیاری از هنرهای دیگر آن را به صورتی غیراصیل و در نوعی دیگر با رویکرد اقتصادی به کشورهای مختلف از جمله ایران وارد کنند.
* چینیها به دنبال فراگیری میناکاری
رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: چینیها درصدد فراگیری هنر میناکاری هستند.
غلامعلی فیضالهی، استاد میناکاری و رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان که یکی از هنرمندان دعوت شده به کشور چین است، در بیان جزئیات نحوه برخورد چین با هنرمندان ایرانی و هنر میناکاری گفت: مصادف با بازیهای المپیک پکن تعدادی از هنرمندان اصفهان اعم از یک کاشیکار، خاتمکار و منبتکار را به پکن دعوت کردند و من نیز به عنوان میناکار همراه این گروه شدم.
وی با بیان اینکه قرار بود در سالنی در نزدیکی محل برگزاری مسابقات نمایشگاه برپا کنیم و همزمان به ساخت آثاری در زمینههای مختلف هنری بپردازیم، ادامه داد: استقبال چینیها از این نمایشگاه خیلی خوب بود و آنها خواستار خرید آثار هنری ما بودند، اما مسئولان نمایشگاه اجازه فروش آثارمان را نداده و با توجه به قوانین کشور چین، صنایع دستی دیگر کشورها باید پس از پرداخت عوارض به فروش برسد.
رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با تاکید بر اینکه در زمان برپایی نمایشگاه دو نفر از فعالان میراث فرهنگی چین به سراغ ما آمدند و از ما درخواست کردند لوح فشرده آثار خود را به آنها تحویل بدهیم، تصریح کرد: این افراد حاضر بودند آن را به قیمت بسیار بالایی بخرند و زمانی که با پاسخ منفی ما روبهرو شدند، پیشنهاد حضور ما در کشور چین با امکانات بسیار خوب و دستمزد بالا به منظور آموزش این کار به چینیها را دادند.
وی با بیان اینکه چینیها به شدت به دنبال فراگیری این هنر هستند و براساس اطلاعات موجود میدانم که چینیها به دنبال من و هنرمندان دیگری بوده تا بتوانند این هنر را فرا بگیرند، اضافه کرد: اما تاکنون با پاسخ منفی هنرمندان اصفهانی مواجه شدهاند.
* صنایع دستی چینیها در بازارهای کشورهای دیگر یافت نمیشود
فیضالهی با اشاره به اینکه آنچه که در بازار ایران به عنوان صنایع دستی چینی موسوم است، به هیچ در بازار چین وجود ندارد و این نشان میدهد که آنها با شناخت تمایلات مردم ایران آثاری را ساخته و به اسم صنایع دستی چین وارد بازار ایران کرده اند، تاکید کرد: یکی از صنایع دستی اصیل خود چینیها که در آن کشور ارزش دارد، نیز در بازار ایران یافت نمیشود و این نشان میدهد که چینیها برای جلوگیری از مصادره شدن هنرشان اجازه ورود هنرهای اصیل چینی به دیگر کشورها را نمیدهند.
وی با بیان اینکه اما آثاری بیارزش را به این نام وارد بازار ایران و دیگر کشورها میکنند، افزود: در حال حاضر وضعیت هنرمندان اصفهان از نظر اقتصادی خوب نیست و صنایع دستی و توریست مانند ماهی و آب هستند که بدون هم زنده نمیمانند و این موضوع میتواند تهدید جدی برای بیرونقی این صنعت تاریخی به حساب بیاید.
* امکانات خوبی برای جذب توریست در اصفهان وجود ندارد
این هنرمند میناکار گفت: امکانات خوبی برای جذب توریست در اصفهان وجود ندارد و مردم کشور نیز به سبب وضعیت اقتصادی خود خرید صنایع دستی را در اولویت قرار نمیدهند.
وی همچنین سنتی بودن کاربری اشیایی که بر روی آنها هنر میناکاری انجام میگیرد را یکی از دیگر دلایل عدم استقبال از این هنر دانست و بر لزوم نیازسنجی مردم در این زمینه تاکید کرد و خواستار انجام کارهای پژوهشی برای شناخت نیاز های مردم شد.
فیضاللهی که افتخار هنر میناکاری دور ضریح امام حسین (ع)، ضریح حضرت زینب(س)، دور ضریح حضرت علی(ع) و در قتلگاه را در کارنامهاش دارد، بازار میناکاری را در اصفهان اشباع شده دانست و خواستار ایجاد تنوع در نوع آثار ارائه شده شد و اظهار کرد: در حال حاضر هنر میناکاری در ظروفی مانند کاسه،بشقاب،گلدان و گلابپاش زیاد به چشم میخورد در حالی که مگر یک شهروند به چند کاسه یا بشقاب نیاز دارد؟
* تمام هنرهای دستی در معرض خطر هستند
استاد دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: امروزه آنچه که تمام هنر میناکاری را تهدید میکند، گران بودن آن بوده و این گرانی نیز ناشی از گران بودن دستمزدها و هزینههای ناشی از ساخت یک اثر هنری است.
احمد امینپور با بیان اینکه این هنرها در گذشته بهروز بوده و با وجود هنری بودن نیاز مردم آن زمان را نیز برآورده میکردند، اضافه کرد: اما اگر امروز این آثار بهروز نشوند، کاربری خود را از دست میدهند و تنها جنبه تزئینی به خود میگیرند.
وی راهکار برونرفت از رکود خرید و فروش آثار میناکاری و در معرض مصادره قرار گرفتن این هنر را نوآوری در طرحها و فرمها دانست و تصریح کرد: البته این نوآوری به این معنا نیست که آثار مدرنیزه شوند و اصالت آنها از دست برود، اما به هر حال باید سلایق مشتری را هم در نظر گرفت که این کار، انجام کار تحقیقاتی و مطالعاتی را میطلبد.
امینپور یکی دیگر از راههای جلوگیری از مصادره هنر میناکاری را فرهنگسازی و اطلاعرسانی مناسب در زمینه این آثار به مردم دانست و افزود: در ایام نوروز و یا زمانی که مسافر بسیاری به اصفهان سفر میکند، مسافران در میدان نقش جهان که مهد این هنر اصیل است به راحتی از کنار آثار هنری فاخر عبور کرده، اما در کنار آثار چینی، پاکستانی و یا هندی توقف میکنند و بسیاری از افراد تفاوت ارزش میان این دو آثار را نمیدانند.
پژوهشگر عرصه بازار با بیان اینکه بازار یک کشور، ناموس آن کشور است، تاکید کرد: امروزه سرمایهگذاران ریسکپذیر نیستند و از ورود نمونههای خارجی تولیدات به کشور هراس دارند.
محمد نژاد نوری با تاکید بر اینکه برای تغییر فرهنگ و نگرشهایی که در بین مردم و سرمایهگذاران به وجود آمده است، تنها صحبت کافی نیست و باید در این زمینه گامهای عملی برداشته شود، ادامه داد: دنیا برای این تغییر فرهنگها از تمام ابزار های علمی و هنری خود استفاده میکنند.
* هنر میناکاری در دنیا دارای یک سابقه دیرینه است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هنر میناکاری در دنیا دارای یک سابقه دیرینه است که پیشینه آن به 1500 سال پیش از میلاد میرسد، قدیمیترین نمونههای یافت شده میناکاری در دنیا نشاندهنده این ادعا است که میناکاری نیز مانند بسیاری از هنرهای دیگر برای نخستین بار در ایران پیدا شده و از ایران به سایر کشورها راه یافته است، نمونه بارز بند طلا با تزئینات مینا از دوران هخامنشی به جای مانده که هماکنون در موزه ویکتوریا آلبرت لندن نگهداری میشود. مینا شفاف است و این شفافیت از اکسید قلع به وجود میآید و ترکیبات آن از زمانهای قدیم تا به امروز ثابت و بدون تغییر مانده است.
به صورت کلی میناکاری بر روی مس انجام میگیرد، هر چند میتوان روی طلا و نقره نیز میناکاری کرد. تولید مینا نیاز به طی مراحل خاصی دارد و آن این است که ابتدا ظرف موردنظر به دست مسگر یا دواتگر به شکل و اندازه لازم ساخته میشود، سپس استادکار مینا به آن لعاب سفید رنگ میزند و در کوره میگذارد، سپس به نقاشی روی این بوم سفید پرداخته و در انتها طلاکاری میکند و در نهایت با لعاب شفاف میپوشاند، در مراحل ساخت هر ظرف حدود هشت بار به کوره میرود و هر بار به صورت متوسط از200 تا 800 درجه سانتیگراد حرارت میبیند تا رنگها به صورت مطلوب درآیند.
انتهای پیام/2301/ل40/پ3003