اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌مناسبت روز جهانی عصای سفید/

ناگفته‌های شنیدنی یک روشندل

یک ‌روشندل گفت: زیبایی‌های ظاهری را نمی‌بینم و همین موضوع موجب می‌شود به حقیقت درونی هر چیز فکر کنم.

ناگفته‌های شنیدنی یک روشندل

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ژیلا قلندری روشندلی است که از سن 14 سالگی به‌طور کامل نابینا شده است. خبرنگار فارس در کرمانشاه صبح امروز به‌مناسبت روز جهانی عصای سفید به گفت‌وگو با وی نشسته است.

قلندری اظهار داشت: شب‌ و ‌روز را تشخیص می‌دهم، یک نابینای مطلق، روشنایی روز در جلوی چشمش روشنایی ایجاد می‌کند و در شب یک نور درون چشمش قرار می‌گیرد و تفاوت شب و روز را حس می‌کند.

وی ادامه داد: نابینایی عالم دیگری دارد و از نابینایی خود ناراحت نیستم و با آرامش خاطر به دنیا وابستگی ندارم، به‌همین دلیل نسبت به دیگران مشکلات کمتری دارم.

این روشندل افزود: از صحبت کردن با افراد یک تصویر فرضی از آن‌ها در ذهنم ایجاد می‌‌‌شود، اما بیشتر از طریق صداها و احساس، پدیده‌های محیط اطراف را درک می‌کنم و تنها افرادی با ما ارتباط برقرار می‌کنند که دوست دارند دنیای ما را بفهمند.

قلندری ابراز داشت: پیامک‌های تلفن همراهم را از طریق سیستم گویا گوش می‌دهم و از طریق همین سیستم به آن‌ها پاسخ می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه در ورزش دو‌ و میدانی نابینایان فعالیت می‌کنم، اعلام کرد: در این رشته یک روش جدید ابداع کرده‌ام، در این روش یک نفر همراه در کنار من حرکت می‌کند و با سایش دست‌هایش مسیر را ادامه می‌دهم در حالی که در دو و میدانی نابینایان فرد نابینا دست فرد همراه را می‌گیرد.

این روشندل تاکید کرد: زیبایی‌های ظاهری را نمی‌بینم و همین موضوع موجب می‌شود به حقیقت درونی هر چیز فکر کنم و مشکل اساسی یک روشندل نوع نگاه دیگران نسبت به اوست.

قلندری متذکر شد: یک نابینا حس لامسه و بویایی قوی دارد، به عنوان مثال وقتی پدرم میوه خربزه به منزل می‌آورد از طریق حس بویایی متوجه می‌شوم.

به گفته وی، نابینایی به‌ معنای ندیدن، تاریکی و ناامیدی نیست و بسیاری از افراد روشندل در زمینه‌های مختلفی موفق و باانگیزه هستند.

انتهای پیام/2700/ن30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول