اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

عید قربان نماد بندگی در برابر اراده خداوند است

یکی از اسرارها و حکمت‌های قربانی کردن، فدا کردن مال و انفاق آن در راه خداوند است و همزمان با قربانی کردن نفس اماره کشته می‌شود.

عید قربان نماد بندگی در برابر اراده خداوند است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عید سعید قربان، عید دوستی و همگرایی و از بین بردن کینه و کدورت‌ها و همسویی برای تمام مسلمانان جهان است و حج گردهمایی بزرگی که وحدت مسلمانان را به نمایش می‌گذارد و همچنین فرصتی است تا دست نیازمندان را در این روز با سعادت گرفت و خود بزرگ‌بینی، کبر و غرور را برای همیشه از بین برد و انفاق را پیشه کرد.

یکی از اسرارها و حکمت‌های قربانی کردن فدا کردن مال و انفاق آن در راه خداوند است. قرآن در این باره می‌فرماید: از گوشت‌هایی که قربانی می‌کنید هم خودتان میل نمایید و هم به قانع و معتر بدهید، قانع، فقیری است که به آنچه می‌گیرد قانع است و معتر، فقیری است که علاوه بر تقاضای کمک اعتراض هم می‌کند این نشان‌دهنده بینش وسیع اسلام است که در تقسیم گوشت و اطعام پایبند تملق یا دعا و تواضع فقیر نباشید او را سیر کنید حتی اگر با شنیدن زخم زبان هم باشد.

کشتن حیوان در مراسم قربانی به منظور کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده ایمان و عقل حیوان، نفسی که دائم وی را به کارهای زشت وا می‌دارد مقتول سازد و خانه دل را از نفس لئیم پاک گرداند و آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی و حج اکبر نماید.

اگر نفس اماره و خواهش‌های او کشته نشوند و آرام نگیرند هرگاه تمام نعمت‌ها و ثروت‌های دنیوی در اختیارش باشد زمین و آسمان را هم ببلعد باز هم سیر نمی‌شود و ندای هل من مزید دارد.

در روایات می‌خوانیم اولین قطره خون قربانی که ریخت، خداوند گناهان صاحبش را می‌بخشد و اوقاتی که به خاطر تولد نوزاد یا ورود مسافر یا دفع بلا گوسفند ذبح می‌شود در روح و روان و حرکت اهل خانه شور و نشاطی پدید می‌آید.

هدف اصلی در قربانی کردن، رسیدن به مقام عالی تقوا است که قرآن در این باره می‌فرماید: این قربانیان که زائران خانه خدا به هنگام توقف در منا ذبح می‌کنند گوشت یا خون آنها به خدا نمی‌رسد بلکه هدف از قربانی، شکوفا شدن روح ایثار و نشان دادن میزان عشق و قرب به خدا و تقواست.

ما در حالی به استقبال عید سعید قربان می‌‌رویم که متأسفانه خانواده‌‌های زیادی با مشکلات گسترده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند اما باز با وجود این همه مشکلات باید وظیفه‌‏ای انسانی خود و یک مسئولیت دینی و ایمانی در زمینه دستگیری از بینوایان جامعه کوشا باشیم و خوشی‌های این عید سعید را با آنان تقسیم کنیم.

انتهای پیام/ 79016/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول