اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پرونده کوهشاه در کشوی میز استاندار کرمان

کرمانی‌ها چشم به راه تصمیم استاندار در برابر تخریب کوهشاه هستند

مسئول واحد ارتباطات و رسانه‌های کمیته نجات مردمی کوه‌شاه گفت: کرمانی‌ها چشم به راه تصمیم قاطع استاندار در برابر تخریب کوهشاه هستند.

کرمانی‌ها چشم به راه تصمیم استاندار در برابر تخریب کوهشاه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یکی از اتفاقات مثبت پیرامون تخریب کوه‌شاه در کرمان اتحاد و همدلی علاقمندان به محیط زیست و توجه رسانه‌های کرمانی در توقف عملیات استخراج سنگ‌آهن از این منطقه بکر در طبیعت کم نظیر این منطقه بود.

می‌توان این مهم را طی چند ماه گذشته بهترین و مهم‌ترین سوژه خبری رسانه‌های کرمان ارزیابی کرد و در این زمینه گفت‌وگویی با مسئول واحد ارتباطات و رسانه‌های کمیته نجات مردمی کوه‌شاه انجام دادیم.

فارس: آخرین وضعیت کوهشاه چه اطلاعاتی دارید

افشین اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تلاش‌های زیادی انجام گرفته تا محیط زیست و طبیعت زیبا و کم‌نظیر منطقه بیش از این تخریب نشود.

وی ابراز داشت: کوه‌شاه پنجمین قله مرتفع کشور است که از منظر استراتژیک و اکوسیستمی در منطقه جنوب شرق کشور یکی از منابع و ارکان اصلی تامین آب رودخانه هلیل‌رود به شمار می‌رود.

اسدی تصریح کرد: این منطقه دارای طبیعت زیبا و کم‌نظیری است که در کمال تاسف عده‌ای به قصد ثروت‌اندوزی با تخریب این منطقه به دنبال رسیدن به اهداف و مقاصد خود بودند.

وی گفت: برگزاری همایش 2 هزار نفری علاقمندان به کوه و طبیعت در شهریور ماه سال جاری در دامنه این کوه و اطلاع‌رسانی از وقوع یک فاجعه زیست محیطی از جمله اقداماتی بود که می‌توانست مانعی در برابر زیاده‌خواهی برخی افراد باشد.

اسدی ابراز داشت: در این مسیر اقدامات خوبی برای توقف استخراج سنگ‌آهن از درون این منطقه و جلوگیری از تخریب بیشتر منطقه صورت پذیرفت.

فارس: مقصر تخریب این منطقه‌ کم‌نظیر زیست محیطی کیست

اسدی بیان داشت: نمی‌توان شخص یا فردی را مقصر تخریب محیط زیست و طبیعت مطلوب این منطقه دانست، اما آن چه در این بین مشهود است، غفلت و کم‌توجهی مسئولان استان کرمان در برخورد با این مسئله مهم است.

وی افزود: شما وقتی با دقت به این مسئله مهم توجه می‌کنید، متوجه می‌شوید که در تمام دنیا همه سعی و تلاش زیادی می‌کنند تا منابع طبیعی و شاخص هر منطقه را به شدت حفاظت کنند، ممکن است در کوه فوجی ژاپن و یا کلیمانجارو در آفریقا فلزاتی گرانبهاتر از آهن نیز وجود داشته باشد.

اسدی بیان داشت: اما هیچ‌ زمان مردم و اهالی این مناطق به فکر اکتشاف از درون این مناطق کم‌نظیر نیستند، زیرا آن مناطق شاخصه‌ها و سرمایه ملی و منطقه‌ای محسوب می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: طی یک سال اخیر کوهشاه در نزدیکی شهرستان بافت با تخریب گسترده‌ای روبه‌رو شده است در حالی که محیط زیست کشور در سال 89 در پاسخ استعلام صورت گرفته به صراحت رأی منفی به استخراج و کتشاف در این منطقه داده است.

اسدی گفت: آنچه که محرز است با روش‌هایی که قانون در آن دور زده شده است، مجوز اکتشاف در کوه‌شاه برای افراد سودجو صادر می‌شود، حتی این اشخاص به اندازه‌ای از استمرار کار خود اطمینان داشته‌اند که در ادامه تخریب این منطقه اقدام به جاده‌سازی نیز کرده‌اند.

فارس: لطمات این اکتشاف برای این منطقه چیست‌

مسئول واحد ارتباطات و رسانه‌های کمیته نجات مردمی کوهشاه اذعان داشت: آسیب‌های وارده به منطقه و محیط زیست فراتر از تصور است، فعالیت معدن در این منطقه آسیب‌های ماندگاری به آب شرب منطقه وارد می‌کند برخی از این تخریب‌ها برگشت‌ناپذیر هستند و حتی در زندگی جانداران این منطقه نیز تاثیر منفی دارد.

وی تصریح کرد: وسعت این آسیب‌ها به حدی است که در گذر زمان تاثیرات منفی زیادی بر شرایط و اقلیم این منطقه بر جای می‌گذارد.

اسدی عنوان کرد: با تمام این تفاسیر با توجه به همت اهالی منطقه و همچنین تشکیل کمیته مردمی نجات کوه‌شاه توانستیم همایش 2 هزار نفری زنجیره انسانی  حمایت از کوه‌شاه را برگزار کنیم تا علاقمندان و مردم منطقه را متوجه حساسیت موضوع کنیم.

وی ابراز داشت: امیدوارم با توجه به تشکیل کمیته کارشناسی حفاظت از کوه‌شاه بتوانیم جلوی تخریب بیش از اندازه این منطقه را بگیریم.

فارس: در این بین مسئولان ارشد استان چه اقدامی در برابر جلوگیری از تخریب انجام داده‌اند‌

اسدی بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع و اعتراض‌های مردمی، استاندار کرمان دستور تشکیل کمیته کارشناسی و ارزیابی تخریب‌های صورت گرفته در این منطقه را دادند.

وی افزود: در این زمینه جلسات متعددی با استاندار کرمان داشته‌ایم و به عبارتی پرونده تخریب کوه‌شاه هم اکنون در کشوی میز استاندار کرمان است و ایشان باید تصمیم منطقی در مورد نجات کوه‌شاه بگیرند.

اسدی خاطر نشان کرد: استاندار کرمان می‌تواند با یک تصمیم شجاعانه از ادامه تخریب محیط زیست جلوگیری کند در این بین معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست نیز توجه ویژه‌ای به این مسئله مهم داشتند.

وی گفت: چشم امید همه کرمانی‌ها و علاقمندان محیط زیست به استاندار و تصمیم قاطع ایشان در برابر تخریب محیط زیست است.

اسدی اظهار داشت: برای ثروت‌اندوزی راه‌های بهتری نیز وجود دارد، اینکه طبیعت یک منطقه را به صورت مادام‌العمر تخریب کنیم تا به اهداف و مقاصد خود برسیم اقدامی غیرانسانی است.

وی تصریح کرد: امیدوارم تلاش همه کسانی که برای متوقف ساختن عملیات استخراج سنگ‌آهن از کوه‌شاه حرکت خودجوش و منطقی انجام داده‌اند به ثمر نشیند و مردم هم در این بین با دعای خیر خود و همت عالی خود را متوجه نجات کوه‌شاه کنند تا آیندگان به افرادی که در زمان کنونی می‌زیستند و مسئولیت داشتند خرده نگیرند.

....................................

گفت‌وگو از: عباس آقاملایی

....................................

انتهای پیام/80011/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول