اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گام بلند استاندار کرمان برای نجات پنجمین قله مرتفع ایران

گزارشی که تیشه بر ریشه معدن‌کاوان در کوه‌شاه زد

تیشه معدن‌کاوان که از حدود یک سال قبل به جان قله زیبا و منحربه‌فرد کوه‌شاه در شهرستان بافت افتاده بودند با تشکیل یک گروه ویژه کارشناسی برای بررسی مجوزها و تخریب‌ها بر زمین گذاشته شد.

گزارشی که تیشه بر ریشه معدن‌کاوان در کوه‌شاه زد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، تیشه معدن‌کاوان که از حدود یک سال قبل به جان قله زیبا و منحربه‌فرد کوه‌شاه شهرستان بافت در استان کرمان افتاده بود بعد از انعکاس گزارشی با عنوان خنجر مدرن انسان بر گُرده بکر طبیعت در 10 شهریور‌ماه در خبرگزاری فارس با تشکیل یک گروه ویژه کارشناسی برای بررسی مجوزها و تخریب‌ها به دستور استاندار کرمان بر زمین گذاشته شد.

کوه‌شاه یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم گیاهی و جانوری است

کوه‌شاه با 4 هزار و 350 متر ارتفاع دومین قله مرتفع استان کرمان و پنجمین قله مرتفع ایران و دارای گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی است و یکی از حوزه‌های آبریز اصلی کرمان به شمار می‌رود، اما انجام یکسری اکتشافات معدنی در این منطقه سبب بروز مشکلاتی در این قله شده است.

جاری بودن آب تا ارتفاع 4 هزار متری و پوشش گیاهی در کوه‌شاه از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این رشته کوه است و کوه‌شاه یک منطقه بکر گردشگری به شمار می‌رود و بیش از 600 گونه گیاهی مانند آلاله، لاله، کتیرا، زیره و آویشن یکی از ذخیره‌گاه‌های گیاهان دارویی در دل این کوه می‌روید.

کوه‌شاه همچنین یکی از ذخیره‌گاه‌های جانوری است و حیواناتی مانند پلنگ، عقاب، کبک، تیهو در کوه‌شاه زندگی می‌کنند، اما آبراه‌هایی در کوه‌شاه وجود داشته که به علت انجام فعالیت‌های اکتشاف معدن تخریب شده‌اند و قلوه سنگ‌های بزرگی بر اثر فعالیت معدن‌کاوان از کوه جدا شده و بخشی از این سنگ‌ها به درون جویبار ریخته و همچنین این سنگ‌ها مسیر اصلی کوهنوردان را مسدود کرده است.

رشته کوه کوه‌شاه یکی از زیباترین و پرآب‌ترین کوه‌های استان کرمان و ایران است و این رشته کوه از روستای کیسکان شهرستان بافت آغاز می‌شود و تا بُندر هنزا ادامه دارد و تخت معروف سرتشتک که از زیباترین کوه‌های ایران است در این رشته کوه است.

تخریب کوه‌شاه موجب آلودگی آب آشامیدنی کرمان می‌شود

از رشته کوه کوه‌شاه به عنوان حوزه آبریز بیش از 80 درصد مناطق استان کرمان از جمله کهنوج، جیرفت، بم، بافت، کرمان، بردسیر و رفسنجان نام می‌برند و هرگونه دستکاری در کوه‌شاه موجب ایجاد آلودگی آب آشامیدنی کرمان می‌شود.

از دیگر نکات مهم در زمینه ضررهای احداث معدن در کوه‌شاه این است که انجام عملیات معدن‌کاوی و در نهایت استخراج معدن زیست‌بوم منطقه کوهشاه را تغییر می‌دهد و حتی ممکن است در مسیر ابرهای باران‌زا که از خلیج فارس به کوه‌شاه می‌آید، تغییراتی ایجاد شود.

وقوع انفجار در کوه‌شاه موجب ترس جانوران و فرار آنها می‌شود و گونه‌های گیاهی منطقه هم بر اثر اکتشافات معدنی از بین می‌رود.

تلاش‌های گسترده برای نجاب کوه‌شاه

با گسترده‌تر شدن عملیات معدن‌کاوی در کوه‌شاه و همچنین تخریب این رشته کوه زیبا تلاش‌های بسیاری از سوی دوستداران طبیعت برای نجات کوه‌شاه صورت گرفت، برگزاری نشست با مسئولان از جمله استاندار کرمان، برپایی همایش و همچنین صعودهای متعدد توسط کوهنوردان و پیگیری‌های رسانه‌ای از جمله این تلاش‌ها بود.

یک گروه کارشناسی به کوه‌شاه می‌رود

در حالی که نگرانی‌ها برای نجات کوه‌شاه روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شد، اما سخنان استاندار کرمان در مورد تشکیل گروه ویژه کارشناسی برای بررسی مجوزها و تخریب‌های صورت گرفته در کوه‌شاه بافت امید تازه‌ای را به دل‌ها برگرداند.

اسماعیل نجار بیان داشت: گروه ویژه متشکل از کارشناسان خبره و بی‌طرف در زمینه منابع طبیعی، محیط زیست و آب منطقه‌ای از تهران و کرمان مراحل صدور مجوز، میزان تخریب‌های صورت گرفته و دغدغه‌های مردم و فعالان محیط زیست و کوهنوردان در کوه‌شاه بافت را بررسی می‌کنند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های استان کرمان در راستای توسعه و کاهش وابستگی به نفت از اولویت‌های برنامه‌های استان کرمان بوده و از آن حمایت می‌کنیم.

مقام عالی دولت در استان کرمان تصریح کرد:مسئله اشتغال استان کرمان باید با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برطرف شود و استان کرمان استان غنی و پرنعمتی است، همچنین حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب منابع و کاهش خسارات همواره مورد تاکید جدی ما است.

نجار عنوان کرد: کوه‌شاه یا الفتح‌کوه از مناطق بکر کوهستانی کشور و استان کرمان با تنوع گونه‌های گیاهی، جانوری و زیست محیطی است و صدور هرگونه مجوز باید با در نظر گرفتن تمام جوانب و حساسیت‌های ویژه انجام می‌شد.

وی افزود: با توجه به درخواست‌های مردمی، فعالان محیط زیست، رسانه‌ها و کوهنوردان و احترام ویژه‌ای که برای افکارعمومی و نظرات راهگشا و سازنده قائل بوده‌ایم و بنا به شبهات به وجود آمده این گروه کارشناسی با هدایت حوزه معاونت برنامه‌ریزی استانداری همه مراحل صدور مجوز، مسائل زیست محیطی، انسانی، آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق را بررسی و در رابطه با ادامه مرحله اکتشاف معدن اعلام نظر قطعی منوط به ارائه نظر این گروه کارشناسی است.

==============

گزارش از مهسا حقانیت

==============

انتهای پیام/80019/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول