اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مشکل قطعی آب یاسوج چیست؛ مصرف مردم، جنس پمپ‌های آب یا تدبیر مسئولان

وضعیت آب شهر یاسوج به عنوان پرآب‌ترین شهر کشور این ‌روزها زیاد خوب نیست که هر کس از ظن خود دلیل آن را در چیزی می داند یکی در مصرف بی‌رویه آب توسط مردم، دیگری در خرابی پمپ‌ها و جنس لوله‌های آب و البته بسیاری در بی‌تدبیری مدیران.

مشکل قطعی آب یاسوج چیست؛ مصرف مردم، جنس پمپ‌های آب یا تدبیر مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، در دنیای امروز، زندگی شهرنشینی با آب، برق، گاز و بسیاری دیگر از خدمات عمومی گره خورده است و بی‌شک اگر هر کدام از آن‌ها مختل شوند زندگی در شهر مختل خواهد شد. در ایران نیز به تبع سایر نقاط جهان برای زندگی کردن در شهرها اداراتی برای مدیریت تولید و توزیع آب و برق شکل گرفته است.

اما به نظر یکی از مهم‌ترین سطح خدمات در شهرها نحوه توزیع آب آشامیدنی است چرا که به طور مستقیم با سلامت شهروندان ارتباط دارد.

کهگیلویه و بویراحمد نیز از قاعده مذکور مستثنی نیست اما در مرکز این استان وضعیت به گونه‌ای دیگر است به طوری که در یکی از پرآب‌ترین شهرهای ایران که این نعمت خدادادی از دل کوه‌های آن به جریان در می‌آید؛ هم‌چنان کام مردم این شهر برای آب آشامیدنی تشنه است.

مشکلات حوزه آب و فاضلاب شهر یاسوج از قطعی آب در ساعت‌های متمادی طول روز، تا فاضلاب نیمه کاره، آب لوله کشی گل‌آلود و بسیاری مشکلات را شامل می‌شود.

  به نظر می‌رسد عدم بهره‌مندی مردم این شهر از آب آشامیدنی نتیجه عدم مدیریت صحیح در سطح آب و فاضلاب شهری در این استان است.

قطعی آب از 12 شب تا صبح

تراژدی غمناکی که هر شب در یاسوج تکرار می‌شود قطع شدن آب از ساعت 12 شب به بعد است نمی‌دانیم چه طلسمی بر لوله‌های این شهر است که هر شب تکرار می‌شود و تمام مجموعه مسئول بی‌خیال از کنار آن می‌گذرند.

هر شب از ساعت 24 به بعد فشار آب در بسیاری نقاط این شهر چنان افت می‌کند که در مناطق مرتفع و آپارتمان‌های بلند آب قطع می‌شود و در بقیه نواحی نیز فشار چندانی ندارد.

اما در روزهای گذشته قطعی مکرر آب در طول روز نیز مردم را نگران کرد و آب به صورت متوالی در سطح شهر یاسوج قطع شد.

دلیل این قطعی را از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان جویا شدیم که ضمن تأیید این قطعی اظهار کرد: سوختن دو پمپ از سه پمپ شهر یاسوج به صورت همزمان علت این قطعی آب است.

علی‌جان صادقپور با بیان اینکه این پمپ‌ها خارجی هستند، افزود: کار تعمیرات آنها در حال انجام است و تقریبا حدود 8-9 روز به طول می‌انجامد.

وی تصریح کرد: البته با تمهیداتی از جمله سهمیه‌بندی آب سعی داریم که در این زمان فشار زیادی به مردم در زمینه قطعی آب وارد نشود.

 قطعی آب در یاسوج حرف امروز و دیروز نیست که بتوان راحت از کنار آن گذشت به نظر سوء مدیریت و عدم آینده نگری دلیل اصلی قطعی آب در شهر یاسوج است، صادقپور نیز سوختن پمپ‌ها را اتفاق تازه‌ای نمی‌داند و می‌گوید: قبلا نیز چندین بار این اتفاق رخ داده است.

مسئولان آینده‌نگر همان دفعه اول که با مشکل سوختن پمپ مواجه شدند باید برای عدم تکرار دوباره این حادثه چاره‌ای می‌اندیشیدند نه اینکه امروز برای توجیه و دلیل آوردن فقط بگویند در گذشته نیز چنین مسائلی رخ داده است.

البته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بخشی از مشکلات آب شهر یاسوج را گردن شهروندان نیز انداخت. وی با انتقاد از این‌که در یاسوج استفاده از مخزن آب در خانه‌ها رایج نشده است، گفت: هر خانه‌ای باید یک مخزن آب داشته باشد.

سلامت مردم کیلویی چند

به ستوه آمدن مردم یاسوج از وضعیت خدمات‌دهی در زمینه آب در این شهر به همین جا ختم نمی‌شود. کافی است شیر آب را باز کنید تا متوجه شوید در برخی نقاط وضعیت آب این شهر چه خبر است. در منطقه گردشگری آبشار یاسوج آب آشامیدنی همراه با رسوباتی از لوله خارج می‌شود که شاید بتوان گفت زیبنده نیست.

هنگامی که از یکی از گردشگران در زمینه آب آشامیدنی در آبشار یاسوج سؤال کردیم در حالی که خبرنگار فارس را به سمت شیرهای آب آشامیدنی هدایت می‌کرد، گفت: این آب به گونه‌ای است که انگار گچ به همراه خود دارد.

علی بهور با اشاره به این‌که این آب قابل آشامیدن نیست و پسوند آشامیدنی برازنده آن نیست افزود: آن‌چه که مرسوم است آب باید تصفیه شود و رسوبات آن گرفته شود و سپس در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مسئولان آب و فاضلاب باید به فکر سلامت مردم نیز باشند.

از این مکان گردشگری که بگذریم کیفیت آب لوله کشی در سطح شهر نیز تعریفی ندارد. آب گل‌آلود یا حاوی رسوبات، بخشی از مشکلات آب سطح شهر یاسوج است که سلامت شهروندان این شهر را مورد تهدید قرار می‌دهد.

یکی از وظایف اصلی شرکت آب و فاضلاب شهری تأمین آب سالم و بهداشتی برای شهروندان است حال چرا این شرکت در استان کهگیلویه و بویراحمد از اصلی‌ترین وظیفه خود چشم‌پوشی کرده سؤالی است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تنها به تکذیب برخی و تایید پاره‌ای دیگر اکتفا کرد.

علی جان صادق‌پور بسیاری مشکلات آب را به دلیل فرسودگی شبکه دانست.

وی در زمینه رسوبات آب اظهار داشت: این رسوبات ممکن است در زمان طولانی در داخل لوله‌ها شکل گرفته باشند و به علت تغییرات فشار آب جابجا شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان افزود: برخی گل آلودی آب در تعمیرات شبکه ممکن است وارد آب شوند.

 در این‌جا نیازی نیست که درباره آثار آب ناسالم و حاوی رسوبات بر روی کلیه، گوارش، خون و... صحبت کنیم اما بی‌شک رسوبات لوله، وضعیت بد شبکه و یا غیره دلیل موجهی برای تهدید سلامت مردم نیست.

هنگامی که از یک شهروند یاسوجی درباره رضایت وی از کیفیت آب شهر پرسیدیم گفت: آب یاسوج را در منزل دوباره باید تصفیه کرد و نمی‌توان آن را بلافاصله از شیر آب مصرف کرد.

کاظمی ضمن انتقاد از شیوه مدیریت افزود: در کوچه ما قریب به 3 ماه لوله اصلی شکسته بود و آب آشامیدنی آلوده می‌شد علی‌رغم اعلام‌های مکرر به اتفاقات آب حدود 7-8 خانوار به مدت سه ماه آب گل‌آلود مصرف کردند.

شهروند دیگری که حرف‌های کاظمی را گوش می‌داد وارد این بحث شد و گفت: ما آب لوله‌کشی یاسوج را برای آشامیدن زیاد خوب نمی‌دانیم.

حال سؤال اینجاست که مگر این آب قبل از اینکه وارد شبکه توزیع شود تصفیه نمی‌شود؟ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با بیان این که بخشی از آب‌هایی که وارد شبکه می‌شوند نیازی به تصفیه ندارند، گفت: این بخش از آب پس از آزمایش کلرزنی می‌شوند و وارد شبکه توزیع آب می‌شوند.

اما یکی از مسائلی که در زمینه ورود آب تصفیه نشده به شبکه آب آشامیدنی در شهر یاسوج وجود دارد هدایت آب جاری بدون تصفیه و رعایت نکات بهداشتی به داخل منبع است که نمونه آن در آبشار یاسوج وجود دارد که صادق‌پور در این زمینه می‌گوید: ممکن است بخش کمی از تأمین آب شرب یاسوج به صورت جاری باشد که آن هم آزمایش و سپس کلرزنی می‌شود.

امروز دیگر نام آب شرب با آب تصفیه شده هم‌ردیف است و تصفیه آب نیز مراحلی دارد که عبور از لایه‌های شن تا کلرزنی را شامل می‌شود و کلرزنی تقریبا در مراحل پایانی تصفیه قرار می‌گیرد. حال مسئولان برای راحت‌‌تر شدن کار خود، آب آشامیدنی یک شهر را فارغ از گرفتن رسوبات آن با یک کلرزنی ساده به کام مردم می‌ریزد.

علی‌جان صادق‌پور به روز نبودن شبکه را دلیل اصلی مشکلات آب در سطح یاسوج می‌داند و معتقد است که این شبکه باید اصلاح شود.

وی نبود اعتبارات را دلیل عدم اصلاح شبکه می‌داند. مدیرعامل شرکت آبفای شهری استان در این زمینه می‌گوید: نه تنها شبکه قدیمی است بلکه نقشه این شبکه را نیز در اختیار نداریم و باید این نقشه تهیه شود.

خوب حال باید گفت که در اختیار نداشتن نقشه خود مشکلاتی را به این حوزه می‌افزاید. تهیه نقشه شبکه آبرسانی که نیازمند اعتبارات فراوان نیست که تاکنون تهیه نشده است.

حال با وجود این مسائل و مشکلات به چالش افتادن سلامت و آب شرب شهروندان استان مسئله‌ای نیست که به راحتی از کنار آن گذشت.

حداقل در سطح شهر یاسوج به دلیل فراوانی آب قابل تصفیه و آشامیدنی بسیاری از مسائلی که شهرهای کم آب و خشک کشور با آن مواجه هستند را ندارد.

اما باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این شرکت که وظیفه تامین آب شهروندان را دارد آب سالمی را به دست آن‌ها برساند.

منصفانه نیست اگر بگوییم که اقدامات خوبی در طول مدیریت یکی دو سال گذشته انجام نشده است و کاری صورت نگرفته اما باید برای رفع نقایص و کمبودها و کاستی‌ها مدیران برای آینده بهتر از خود تحرک بیشتری نشان دهند. 

=============

گزارش از: پیمان فرامرزی

=============

انتهای پیام/82010/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول