اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زخم بی‌آبی بر پیکر ساکنان رودخانه سادات/ پرآب‌ترین روستایی که آب آشامیدنی ندارد

اهالی روستای رودخانه سادات به رغم قرار گرفتن در منطقه‌ای پر آب سال‌هاست در اثر بی‌توجهی مسئولان با کمبود آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می‌کنند.

زخم بی‌آبی بر پیکر ساکنان رودخانه سادات/ پرآب‌ترین روستایی که آب آشامیدنی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، روستای رودخانه سادات از توابع شهرستان چرام که در 60 کیلومتری مرکز این شهرستان و 75 کیلومتری مرکز استان قرار دارد به جهت قرار گرفتن در اقلیم سردسیری استان و قرار گرفتن در حاشیه رودخانه سادات یکی از روستاهای زیبای استان به حساب می‌آید.

نمایی از روستای رودخانه سادات

این روستا گر چه به دلیل قرار گرفتن در پایین دست کوه ساورز و رودخانه سادات یکی از پرآب‌ترین روستاهای استان محسوب می‌شود ولی اهالی آن سال‌هاست که با مشکل کمبود آب شرب سالم مواجه هستند و فرسودگی منبع ذخیره آب و شبکه لوله روستا حدود 40 سال از عمر آن می‌گذرد به صورت جدی با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تصویر زنان سالخورده و بچه‌هایی که قمقمه به دست و سوار بر الاغ به دنبال تهیه آب شرب از روستاهای اطراف و رودخانه هستند تصویر تکراری و دردآور این روزهای اهالی این روستاست.

مشکل آب آشامیدنی این روستا تنها به همین مورد ختم نمی‌شود و به تسخیر درآمدن مخزن ذخیره آب و عدم حفاظت جدی و اصولی از این منبع باعث شده بهداشت اندک آبی که به این مخزن آب فرسوده وارد می‌شود شبهات زیادی را در مورد سلامت آن به وجود آورد.

 برخی از اهالی با ایجاد طویله و نگهداری احشام و  کشت و زرع در اطراف آن خطرات جدی را برای سلامت و بهداشت مخزن ذخیره آب به وجود آورده‌اند.

 

 

مخزن ذخیره آب روستای رودخانه سادات

  گفتنی است درپوش مخزن ذخیره و تنها با یک پارچه بسته شده و به راحتی قابل دسترسی و شیر اصلی انتقال آب آن از فضولات حیوانی و لجن پر و بوی تعفن کاملا اطراف مخزن آب را فرا گرفته است.

 

نگهداری دام در حریم مخزن ذخیره آب روستا

 جانباز چیدان پیرمرد 80 ساله و از اهالی رودخانه سادات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از وضعیت آب آشامیدنی روستا می‌گوید: مخزن ذخیره آب و شبکه لوله‌کشی سطح روستا سال‌هاست که فرسوده شده و به همین دلیل سال‌هاست که ما مجبوریم از بالا دست و با قمقمه و الاغ آب آشامیدنی خود را تامین کنیم.

این پیرمرد که به زحمت راه می‌رفت اضافه کرد: سالهاست که فرمانداران و مسئولان وعده می‌دهند که مشکل آب روستا را برطرف کنند ولی تاکنون چیزی عاید این روستا نشده و ما مجبوریم در سرما و گرما به هزاران مشقت آب شرب خود را تامین کنیم و برای شست‌وشو نیز از رودخانه و آب‌های فصلی استفاده کنیم.

امرالله نرگسی یکی دیگر از اهالی روستای رودخانه سادات می‌گوید: ما حاضریم هیچ امکاناتی نداشته باشیم ولی آب شرب در دسترسمان باشد چرا که این معضل طاقت ما را طاق کرده و سالهاست شیر‌های آب ما رنگ آب را به خود ندیده است.

این مرد میان سال می‌گوید: تانکرهای ذخیره آب هم کفاف مصرف آب روستائیان را نمی‌دهد و برای مصرف روزانه خود با مشکلات متعددی روبرو هستیم و اگر رودخانه نزدیک روستا نبود تاکنون این روستا متروکه شده بود.

زن جوان دیگری که قمقمه به دست با فرزندان خود به سمت رودخانه در حرکت بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: صدای ما و محرومیت ما را به گوش مسئولان برسانید.

این زن جوان که خود را معصومه دانشی معرفی کرد، ادامه داد: کم‌آبی و مشکلاتی که در پی آن به وجود می‌آید، خانواده ما را مجبور به کوچیدن در فصل تابستان به حاشیه رودخانه کرده تا بتوانیم برای نیازهای روزانه خود و آب مورد نیاز دام‌هایمان از رودخانه استفاده کنیم.

در همین ارتباط با مسئولان شهرستان و مدیران ذی‌ربط هم کلام شدیم تا نظر آنان را در این خصوص جویا شویم گر چه برخی مسئولان با سخنان خود آب پاکی را روی دستمان ریختند و به گونه‌ای حرف زدند که گویا اهالی این روستا پناهنده هستند.

بخشدار سرفاریاب با بیان این که این روستا سال‌هاست با مشکل کم آبی مواجه است، اضافه کرد: چندی پیش با نماینده مردم شهرستان چرام و مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان از این روستا بازدید داشتیم و این مشکل را به آن‌ها منعکس کردیم ولی مدیرعامل در این زمینه همکاری لازم را ندارد.

مرتضی دانایی‌نیکو ابراز داشت: امیدواریم که بتوانیم با اختصاص اعتبارات لازم در سال جاری در زمینه تعمیر و نگهداری بخشی از مشکل آب این روستا برطرف شود تا در آینده و با اختصاص اعتبارات بیشتر مشکل آب آشامیدنی این روستا رفع شود.

فرماندار چرام نیز با بیان این که در جریان مشکل آب آشامیدنی این روستا قرار دارد، بیان داشت: یکی از مشکلات اصلی که گریبانگیر بوده کمبود اعتبارات است ولی نباید به بهانه‌های مختلف بر روی مسائل سرپوش بگذاریم و برای رفع این مشکل در آینده نزدیک بار دیگر از این روستا به همراه مسئولان و مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بازدید خواهیم داشت تا تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ شود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی چرام اما نصب کنتور بر روی انشعابات قبل مخزن را عامل کمبود آب در این روستا دانست و افزود: چون این افراد برای نصب کنتور اقدامی نکرده‌اند روستا تحت پوشش ما قرار ندارد.

وی در مورد عدم نظارت بر وضعیت بهداشتی منبع آب این روستا نیز گفت: با توجه به تعداد خانوار این روستا نظارت بر وضعیت بهداشتی آب روستا بر عهده خانه‌های بهداشت است.

محمدعلی خدادوست اعتبار مورد نیاز برای بازسازی شبکه آب‌رسانی این روستا را حدود 300 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: با وضعیت اعتبارات موجود نمی‌توان کاری برای این روستا و آب آن انجام داد.

خدادوست در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که خانوارهایی که قبل از منع ذخیره آب قرار دارند عامل کم آبی مخزن ذخیره آب هستند، ابراز داشت: این اهالی از آب لوله‌کشی برای مصرف کشاورزی استفاده می‌کنند.

سیدموسی آذرنیا رئیس شورای اسلامی روستای رودخانه سادات با رد ادعای مدیر آب و فاضلاب روستایی چرام گفت: اهالی این روستا به هیچ وجه از آب آشامیدنی برای کشاورزی استفاده نمی‌کنند چرا که آبی که برای کشاورزی استفاده می‌شود نه تنها کفایت کشاورزی را می‌کند بلکه مازاد نیز هست.

این عضو شورای اسلامی روستای رودخانه سادات اضافه کرد: رسوب سراسر مخزن ذخیره آب و لوله‌های انتقال آب را فرا گرفته و شبکه آب‌رسانی روستا نیز کاملا فرسوده است و ما این موضوع را چندین بار به گوش مسئولان رسانده‌ایم ولی تاکنون کارساز نشده است.

وی اضافه کرد: اهالی روستای رودخانه سادات آمادگی هر گونه همکاری با آب و فاضلاب روستایی برای بازسازی مخزن و شبکه آبرسانی هستند و یکایک آن‌ها حاضرند که در صورت تامین آب اقدام به نصب کنتور کنند چرا که سال‌هاست از کمبود آب آشامیدنی رنج می‌برند.

به هر حال چیزی که در این زمینه به وضوح به چشم می‌خورد کم‌کاری مسئولان در زمینه رفع مشکلات مربوط به آب آشامیدنی این روستا بوده مشکلی که سال‌های سال است پشت آمار و ارقام و گزارش عملکردهای رنگارنگ پنهان شده و در این میان تنها اهالی پرآب‌ترین روستای شهرستان چرام متضرر شده‌اند و تاوان این سوء مدیریت را پس می‌دهند.

البته تلاش‌های شبانه‌روزی و جهادی آب و فاضلاب در آبرسانی به روستاهای بزرگ و کوچک بر کسی پوشیده نیست ولی امیدواریم برخی از مسائل باعث نشود که نقاط ضعف و مشکلات روستاهایی مانند رودخانه سادات که روزانه هزاران متر مکعب آب از کنار آن‌ها می‌گذرد و اهالی آن در حسرت یک لیوان آب سالم هستند دیده نشود و به باد فراموشی سپرده شوند.

خبرگزاری فارس در نظر دارد با توجه به وضعیت بدی که برای اهالی این روستا به وجود آمده در آینده نزدیک گزارش تصویری از مشکلات اهالی رودخانه سادات که در در اثر کمبود آب برای آنها به وجود آورده منتشر کند تا موضوع برای همگان شفاف شود.

=====================

گزارش و عکس از قاسم خشت‌زر

=====================

انتهای پیام/82008/ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول