اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل استاندارد استان مرکزی:

سازمان استاندارد گلوگاه توسعه کشور است / استاندارد زبان مشترک تجارت جهان

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد گلوگاه توسعه کشور است، گفت: یکی از وظایف اداره‌کل استاندارد صادراتی کردن کالاها و حضور کالا در بازارهای بین‌المللی است.

سازمان استاندارد گلوگاه توسعه کشور است / استاندارد زبان مشترک تجارت جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سید ‌سعید ‌میرنظامی مدنی ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان مرکزی، اظهار داشت: صادرات در توسعه یافتگی کشور موثر بوده و کالاهای داخلی باید امکان عرضه در بازارهای بین‌المللی را نیز داشته باشند که در این مهم بحث کیفی کردن کالاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه اهمیت استاندارد بر کسی پوشیده نیست و سازمان استاندارد گلوگاه توسعه کشور است، تصریح کرد: برای میل به توسعه یافتگی باید بحث کیفی سازی خدمات و کالاها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی بیان داشت: استاندارد زبان مشترک تجارت جهانی و مبنای تصمیمات قانونگذاران در حوزه های مختلف اعم از ایمنی و بهداشت است.

میرنظامی مدنی خاطرنشان کرد: سازمان استاندارد در سال‌های اخیر به ویژه در سال 89 دچار تغییراتی شد و با تصویب قانون استاندارد ارتقاء خودرو موجب افزایش وظایف استاندارد شد که تعداد استانداردها در بحث صادرات خودرو  از 500 قلم به دو هزار و 400 قلم افزایش یافت و از سال 89 به بعد تاکنون بیش از 400 قلم به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: در سال 91 نیز تعداد اقلام مشمول استاندارد در ارتباط با تولید داخلی از 500 قلم به 650 قلم افزایش یافت.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با بیان اینکه از ابتدای تیرماه سال جاری تاکنون تعداد اقلام مشمول قانون استاندارد اجباری از 650 قلم به 950 قلم افزایش یافته است، ابراز داشت: این افزایش موجب افزوده شدن حجم وظایف سازمان استاندارد شده است.

میرنظامی مدنی با تأکید بر لزوم تناسب بین صادرات و واردات در کشور‌، گفت: در این سال‌ها به این مهم توجه نشده و بدون افزایش در نیروی انسانی و اعتبارات، تعداد استانداردها افزوده شده است.

وی همچنین یادآور شد: سازمان استاندارد از سال 90 از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شده و به مجموعه ریاست جمهوری ملحق شده است و رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی استاندارد است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با بیان اینکه تصویب قانون ارتقاء کیفی خودرو و سایر تولیدات صنعتی با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی موجب افزایش حجم کاری اداره کل استاندارد شده است، گفت: از مجموع دو هزار و 850 واحد تولیدی استان 685 واحد تولیدی مشمول استاندارد هستند.

میرنظامی مدنی همچنین از صدور 785 پروانه استاندارد برای واحدهای تولیدی در استان خبر داد و افزود: اداره کل استاندارد پس از صدور پروانه برای واحدهای تولیدی وظیفه پایش و کنترل مرتب (سالیانه 3 الی 4 بار) کالاهای تولیدی را بر عهده دارد.

وی متذکر شد: در این راستا گشت‌های بازرسی نسبت به کنترل خطوط تولید و مراکز عرضه و نمونه‌برداری از تولیدات اقدام می‌کنند و تمامی واحدهای تولیدی دارای پروانه به طور دائم از طریق نمونه‌برداری و انجام آزمون زیر نظر هستند و در صورت مشاهده تخلف و عرضه محصولات بی‌کیفیت بر اساس آیین‌نامه‌های اجرایی و مطابق قانون از اخطار، تذکر و یا ابطال پروانه با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی، نظارت بر نصب و استاندارد آسانسورها، وسایل سنجش، بازرسی از شیر مخازن و نازل سوخت، کنترل و نظارت بر طلا فروشی‌ها، نظارت بر مصالح ساختمانی را از مهم‌ترین اقدامات اداره‌کل استاندارد استان مرکزی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به بحث کاهش بلایای طبیعی بحث استاندارد در ساختمان‌ها در دستور کار این اداره کل است.

میرنظامی مدنی، عمر مفید ساختمان در کشور را 30 سال عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته عمر مفید ساختمان‌ها 100 سال است و نظارت و استاندارد سازی مصالح در بالا بردن عمر مفید ساختمان‌ها و کاهش بلایای طبیعی می‌تواند موثر باشد.

وی، یکی از مهم‌ترین اقدامات این اداره‌کل را ارتباط با نظام مهندسی و تعامل برای نظارت بر مصالح ساختمانی و استاندارد سازی عنوان کرد که در این راستا ناظران نظام مهندسی موظفند بر این امر نظارت کرده و از به کار رفتن مواد و مصالح غیر استاندارد در ساختمان سازی جلوگیری کنند.

انتهای پیام/87002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول