اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

غارهای همدان نفس کشیدند

جمع‌آوری 1100 کیلو زباله از 2 دهنه غار در همدان

سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان گفت: به همت غارنوردان و اعضای این هیئت و به مناسبت روز جهانی غار پاک، دو دهنه غار در همدان پاکسازی شد.

جمع‌آوری 1100 کیلو زباله از 2 دهنه غار در همدان

عباس چشمه‌قصابانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس همدان اظهار داشت: به مناسبت روز جهانی غار پاک و به همت هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی و گروه‌های غارنوردی استان همگام با غارنوردان کل کشور دو دهنه از غارهای استان به طور کامل پاکسازی و از وجود زباله عاری شد.

وی با تأکید بر لزوم حفاظت از مکان‌های طبیعی گفت: در این برنامه اعضای حاضر در ترکیبی 19 نفره و با رعایت موازین ایمنی و فنی موفق شدند طی یک روز فعالیت سخت، غارهای بگلیجه و سراب را به طور کامل پاکسازی کرده و زباله‌های جمع‌آوری شده را به بیرون از غارها منتقل کنند.

سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان گفت: امیر پاینده از کوهنوردان استان و سرپرست این برنامه بود که با مدیریت و با تقسیم اعضا به پنج گروه در قالب تیم غواصی، تیم پاکسازی، تیم بسته‌بندی و انتقال، تیم  پشتیبان و تیم ایمنی و امداد نجات، کارها را مدیریت کرد و در پایان از داخل این دو غار حدود یک هزار و 100 کیلوگرم زباله جمع‌آوری و منتقل شد.

وی با اشاره اینکه فضای غارها بسته و تاریک و همچنین وجود آب در غار خود مشکلات زیادی را در پاکسازی ایجاد می‌کند ابراز داشت: محیط آبی و هم خشکی این دو غار به گونه‌ای بود که زباله‌هایی از سالیان قبل در غار مانده بود و این کار را برای پاکسازی دشوار می‌کرد.

چشمه‌قصابانی با اشاره به اینکه این اقدام بدون هیچ حادثه انجام شد و حجم بالای زباله که بالغ بر 1.1 تن بوده اتفاق خوبی است خاطرنشان کرد: عمده زباله نخ‌های پلاستیکی، بطری و کیسه‌های پلاستیکی، تیوپ‌های لاستیکی و تیرهای چوبی بود که با شرایط بسیار سخت به بیرون منتقل و برای دفن به مکان مخصوص برده شدند.

وی با بیان اینکه که ویژگی زمین‌شناسی همدان با دارا بودن تعداد زیادی غار همواره مهد پرورش غارنوردان بزرگی بوده است، گفت: از بزرگترین وقایع غارنوردی کشور و جهان می‌توان به نخستین پیمایش‌های صورت گرفته غارنوردان استان در غار شگفت‌انگیز علیصدر اشاره کرد که منجر به گشایش مسیر‌های بیشمار و دیدنی در این غار شد.

سخنگوی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان افزود: موفقیت بزرگ و دستاورد‌های مهم دیگر می‌توان به کشف، پیمایش و نقشه‌برداری از غار دودزا در مرز جغرافیایی همدان و زنجان برای نخستین بار در اسفند ماه سال 1384 اشاره کرد که برای نخستین بار همواره نام همدان را در عرصه غارنوردی کشور طنین‌انداز کرده است.

وی یادآور شد: از این رو، هیئت کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان همدان همواره سالم‌سازی و پاکسازی غار‌ها را با کمک غارنوردان در دستور کار خود دارد.

چشمه‌قصابانی در پایان تصریح کرد: امیر پاینده، اکو خدری، محمد عرب، مهدی انصاری، مهدی سلطانی، اکبر مرادی، شریف عباسی، حمید اشرفی، حمید دیداری، مهدی والامقام، مهدی ذوالفقاری، مسعود ملکی، امیر علیپور، اصغر بیات، محمد هادیان، حسین یلفانی، احسان ملکی، یونس صنایع  و فتح‌الله نعمتی اعضای حاضر در این برنامه پاکسازی بودند.

انتهای پیام/89020/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول