اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پست قدیمی‌ترین پیام‌آور محبت و صلح / جابه‌جایی 800 هزار مرسوله پستی در قروه

17 مهرماه هر سال مردم دنیا با یادآوری خاطرات خود از قدیمی‌ترین پیام‌آوران عشق و محبت و صلح و دوستی قدردانی می‌کنند.

پست قدیمی‌ترین پیام‌آور محبت و صلح / جابه‌جایی 800 هزار مرسوله پستی در قروه

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، روزگاری زنگ دوچرخه‌هایشان در عبور از کوچه پس کوچه‌های شهر، منتظران خبر را با عجله به دم در می‌کشاند تا ببیند که پستچی نامه‌ای برایشان دارد یا نه؟ و چه هول و لای شیرینی بود چشم انتظار ماندن تا خبری برسد و دلی شاد شود.

پستچی‌ها پیام‌آوران مهربانی و شادی بودند و با کوله‌باری از خاطرات تلخ و شیرین پیام‌های ما را جابه‌جا می‌کردند و لبخند تحویل می‌گرفتند.

ارتباط پستى در ایران قدمتى سه هزار ساله دارد. برخی از مورخین ایرانیان را مبتکر این ارتباط می‌دانند.

قدمت پست در ایران به دوران هخامنشی بر می‌گردد و در تاریخ کهن، ایرانیان یکی از مهم‌ترین بنیانگذاران نظام پستی که دارای سازماندهی رسمی به نام دیوان برید یا چاپار بود، محسوب می‌شدند.

در لغت‌نامه دهخدا آن جا که از چاپار نام برده است، چنین آمده: چاپار یک کلمه ترکی است که مترادف تازنده از مصدر چاپماخ به معنی تازیدن بوده و در فارسی به معنای پیک، برید، پست و قاصد مصطلح شده است.

واژه پست برگرفته از کلمه پوستاس از زبان سانسکریت به معنای ثابت است که این کلمه در زبان لاتین به صورت کلمه پستا به معنی به امانت گذاردن تغییر شکل یافته است.

سابقه فعالیت‌هاى مربوط به ارائه خدمات پست و تلگراف و تلفن در ایران به شیوه جدید، تقریباً بـه یک قرن پیش بر مى‌گردد.

تا پیش از سال 1297 هجری قمری، پست در ایران به صورت اداره فعالیت داشت و در این سال بـه واسطه موفقیت‌هایى که به دست آمده بود، ناصرالدین شاه دستور داد تا موسسه پست آن روز به وزارت تبدیل شود و اداره آن را به امین‌الملک وزیر وظایف و رئیس دارالشورا سپرد.

در سال 1303 ه.ق، کتابچه کوچکى در 52 صفحه به نام «تعرفه اداره جلیله پست خانه ایران» با چاپ سنگى منتشر شد. در این رساله نقشه‌هایى از تمام تلگراف خانه‌ها، پست‌خانه‌ها و چاپارخانه‌ها و خطوط پـستى آمده بود و به موجب محتویات آن رساله، کشور در سال 1303 داراى هفت خط اصلى و پنج خط فرعى پست بوده است.

پـس از صدارت امیرکبیر، تحولات تازه‌اى در پست کشور ایجاد شد، به نحوى که فعالیت پستى کشورهاى استعمارگر تعطیل شد و پیک‌هاى پست ایران با نظم و نظامى که امیرکبیر در ترکیب وزارت پست ایجاد کرده بود، با سرعت و دقت بسیار امور مراسلاتى را انجام مى‌دادند.

در سال 1327 هجری قمری اداره تلگراف به پست اضافه شد و نام وزارت پست و تلگراف به خود گرفت.

در 1350 هجری قمری، این وزارت طرح خرید سهام شرکت تلفن را به مجلس داد و پس از تصویب مجلس و خرید سهام شرکت تلفن این وزارتخانه به وزارت پست و تلگراف و تلفن تبدیل شد و از این سال به بعد توسعه همه‌جانبه‌اى یافت.

روز جهانى پست

روز 17 مهر 1253 برابر با 9 اکتبر 1874 میلادى براى نخستین بار به پیشنهاد "هنریخ ون استفان" مدیرکل پست کنفدراسیون آلمان شرقى، قراردادى با عنوان "قرارداد برن" در زمینه تاسیس «اتحادیه کل پست» در «برن» سوئیس توسط 22 کشور جهان به امضا رسید. کشورهاى امضاکننده بر اساس توافق به عمل آمده یـک قلمرو پـستى را تشکیل دادند.

این قرارداد، آزادى ترانزیت براى مبادله متقابل مراسلات را در سراسر قلمرو اتحادیه تامین و تضمین مى‌کرد. نام این اتحادیه پس از چهار سال با پیوستن کشورهاى دیگر به "اتحادیه جهانى پست" تغییر کرد.

در سال 1969 کنگره توکیو در قطعنامه 211 خود به کشورهاى عضو توصیه کرد، روز 9 اکتبر (17 مهر) هر سال را به عنوان "روز جهانى پست" تعیین کنند.

به این ترتیب از سال 1970 و در روز جهانى پست، بسیارى از اداره‌هاى پست در سراسر جهان به اقدامات گسترده اطلاعاتى و تبلیغاتى و تشریح نقش پست در زندگى بشر مى‌پردازند.

اکنون بیش از 170 کشور، عضویت این اتحادیه را دارند و ایران نیز در 22 مهر 1256 شمسى (13 سپتامبر 1877 میلادى) به عنوان بیست و نهمین عضو، به این اتحادیه پیوست.

دفتر بین‌المللى اتحادیه از سال 1875، مجله ماهانه به نام "اتحادیه پستى" که به هفت زبان زنده دنیا منتشر و یکى از قدیمى‌ترین مجلات جهان است.

نه برف و باران، نه گرما و نه تاریکی شب نمی‌تواند پیک‌های تندرو را از حرکت بازدارد

این جمله از سخنان داریوش، پادشاه هخامنشی است که در مورد چاپارهای خود بیان کرده و هم‌اکنون زینت‌بخش سر در ساختمان اداره پست شهر نیویورک است.

ایران و ایرانیان به شهادت تاریخ‌‌نگارانی همچون گزنفون و هرودت از پیشگامان خدمات پستی در جهان بوده‌اند.

پست کهن‌ترین و گسترده ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین‌ها و مناطق جهان است و جوامع توسعه‌یافته برای تحقق توسعه خود به شبکه ارتباطی توجه داشت و روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

هر پستچی از 3 هزار سفر جلوگیری می‌کند

هر پستچی از 3 هزار سفر جلوگیری می‌کند، که هر سفر علاوه بر هزینه، پیامدهای دیگری چون اتلاف وقت، فشارهای عصبی و روحی، مشکلات حمل و نقل، اتلاف سوخت، آلودگی هوا، صرف نیروی انسانی و انواع خسارت‌های احتمالی مالی و جانی را به همراه دارد.

نقش پستچی در ارتباطات و زندگی مردم همواره از جایگاه و منزلت ویژه‌ای برخوردار بوده و امروزه این نقش در تامین و توسعه عدالت اجتماعی، افزایش بهره‌وری ملی و حفظ محیط زیست جدی و حیاتی‌تر شده است.

یکی از تلاش‌های شرکت پست این است تا با ارائه خدمات نوین و متنوع از ترددهای غیرضروری بکاهد و فرهنگ مکتوب را جایگزین مراجعه نماید که این اقدامات، برقراری ارتباطات در جامعه را سهل‌تر کرده و از میزان آلودگی هوا نیز خواهد کاست.

خدمات پست در نظام‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی

پست در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، تاثیرات چشمگیری دارد که در بخش فرهنگی سال گذشته با جابه‌جایی 70 میلیون مرسوله پستی، شامل مجلات، روزنامه، کتاب و دیگر محصولات فرهنگی، در راستای ارتقای فرهنگی جامعه نقش بسزایی داشته است.

در عرصه سیاسی و اقتصادی نیز با کمک به بهره‌وری ملی و صرفه‌جویی، از دیوان‌سالاری جلوگیری می‌کند.

در عرصه سیاسی هم می‌تواند ارتباط دو سویه بین مردم و حکومت برقرار کند.

نقش پست در تبادل اطلاعات و کالا

خدمات پستی را می‌توان از خدمات با کیفیت برشمرد چراکه همه مراحل در پست مکانیزه شده است و در لحظه سرنوشت مرسوله پستی مشخص می‌شود و همه مرسولات پستی قابل رهگیری است.

ادارات پست در سراسر جهان برای پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتریان خود در زمینه ارائه خدمات قابل اطمینان، سریع و ایمن در حال تنوع بخشیدن به تولیدات و خدمات خود هستند.

با رشد تجارت الکترونیکی، آنها به ارائه سرویس توزیع متناسب با خواست مشتری برای کالاهای خریداری شده به صورت لحظه‌ای می‌پردازند و بدون شک این ادارات در دنیای در حال تحول امروز به عنوان تسهیل‌کنندگان تجارت ملی و بین‌المللی باقی خواهند ماند.

جابه‌جایی 800 هزار مرسوله پستی در قروه

به گفته رئیس اداره پست قروه، این اداره در حال حاضر 12 نفر نیرو دارد که در 121 نقطه تماس و 19 مسیر مبادله پستی، روزانه بیش از 2 هزار و 700 مرسوله پستی را جابه‌جا می‌کند.

حسینی از رشد شاخص‌های پستی و دستیابی به افزایش سرانه مرسوله پستی در این شهرستان خبر داد و افزود: با بهبود پوشش مساحتی و ارائه خدمات پستی در دفاتر خدمات ارتباطی، بیش از 800 هزار مرسوله پستی را در سال‌جاری جابه‌جا کرده است.

وی با اشاره به فراهم کردن تسهیلات برای استفاده عمومی از خدمات پستی به منظور ارتباط داخلی و خارجی با بهره‌گیری از تکنولوژی فناوری اطلاعات، مانند خرید و فروش اینترنتی گفت: در این راستا تلاش شده است با افزایش خدمات، از بار هزینه‌های ارتباطی شهروندان کاسته و با کاهش مراجعات روزانه مردم به ادارات و سازمان‌ها، و به نیابت از سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در قالب طرح پیشخوان دولت، خدماتی ارائه شود.

به گفته این مسئول، مهم‌ترین این خدمات شامل مشارکت در طرح‌های کلان ملی، مشتمل بر توزیع کارت سوخت، ثبت‌نام و توزیع کارت ملی، ثبت‌نام متقاضیان مسکن مهر و جویندگان کار، قبول درخواست دریافت و توزیع تاییدیه تحصیلی، توزیع مدارک ثبت‌نام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، توزیع قبوض تلفن ثابت و همراه، ثبت‌نام و توزیع دفترچه مشمولان آماده خدمت وظیفه، توزیع گواهی عدم سوء پیشینه، سرویس حکمت کارت، توزیع گذرنامه و کارت خودرو است که در سطح شهرها و روستاها علاوه بر خدمات متعارف، در دامنه فعالیت‌ها و خدمات پستی قرار گرفته است.

حسینی ابراز داشت: در سال‌جاری دو سرویس جدید وب آگهی و پست الکتورنیک نیز به سرویس‌های موجود افزوده شده است.

وی سرانه مرسوله پستی در سال‌جاری در قروه را هشت مرسوله عنوان کرد و ادامه داد: پوشش مساحتی هر واحد پستی در قروه 98 کیلومتر مربع است و هزار نفر جمعیت را پوشش می‌دهد.

رئیس اداره پست شهرستان قروه تعداد مرسوله به ازای هر واحد پستی را 27 هزار و 272 مرسوله عنوان و بیان داشت: به ازای هر کارمند اداره پست 75 هزار مرسوله پستی در این شهرستان وجود دارد.

حسینی افزود: تعداد مرسولات وارده به شهرستان در سال‌جاری 15 درصد و تعداد مرسولات صادره از شهرستان هشت درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تجارت الکترونیک نیز شاهد رشد 101 درصدی در مقایسه با سال گذشته هستیم.

این مسئول متذکر شد: وزن مرسولات پستی در شهرستان 42 هزار کیلوگرم بوده است که مرسولات وارده 25 هزار و صادره 17 هزار کیلوگرم بوده است.

حسینی در پایان اذعان داشت: در حال حاضر 10 دفتر عرضه خدمات پستی در دفاتر خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات شهری و 23 دفتر روستایی در این شهرستان فعالیت می‌کند.

==============

گزارش از: کلثوم مومنی

==============

انتهای پیام/79009/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول