اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شکوفایی اقتصاد شمال‌غرب با راه‌اندازی صنایع مس و فولاد

زره‌ فولادین صنعت بر تن آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی با دارا بودن بیش از 8300 واحد صنعتی و 400 واحد معدنی یکی از قطب‌های صنعتی و معدنی کشور به خصوص در زمینه صنایع سنگین و فولاد است بطوری که 20 درصد فولاد و 40 درصد مس کشور در این استان تولید می‌شود.

زره‌ فولادین صنعت بر تن آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در سال‌های اخیر در بخش فولاد به خصوص نورد گرم ( تولید شمش و مقاطع ) در این استان، بالاترین سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده است.

صنعت فولاد به عنوان صنعتی پیشرو، نقش اساسی در اقتصاد ملی و رفاه جامعه دارد و توسعه این صنعت عامل مهم و اثربخش در توسعه سایر بخش‌های اقتصادی، صنعتی، علمی و اجتماعی کشور به شمار می‌آید.

در حال حاضر استان آذربایجان‌شرقی پس از استان‌های اصفهان و خوزستان به عنوان سومین تولید کننده محصولات فولادی کشور محسوب می‌شود.

فعال بودن بیش از 20 واحد فولادی در آذربایجان‌شرقی از مهم‌ترین ظرفیت‌های صنعتی در استان است از طرف دیگر نزدیکی به مبادی ورودی شمش فولادی و قراضه در امر صنعت فولاد دیگر ظرفیت مهم آذربایجان‌شرقی است و این هر دو صنعت فولاد این استان را رونقی دو چندان داده است.

ایجاد اشتغال پایدار با توسعه صنایع فولادی/ تولید 20 فولاد کشور در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: هم‌اکنون 20 درصد محصولات فولادی کشور در این استان تولید می‌شود.

محمدجعفر عظمایی افزود: در سال‌های اخیر استان آذربایجان‌شرقی به مهم‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بخش فولاد کشور تبدیل شده است بطوریکه در تولید فولاد نورد گرم و تولید شمش و مقاطع آن رتبه ممتاز کشوری را بدست آورده است.        

وی گفت: توسعه صنایع فولاد در استان آذربایجان شرقی به ویژه در شهرستان‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و کسب درآمدهای ارزی و ملی به ارتقای مهارت‌های نیروی کار نیز منجر شده است.         

سرمایه‌گذاری 70 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در صنایع فولاد

عظمایی ادامه داد: تاکنون بیش از 70 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی در صنایع فولاد استان را شاهد بوده‌ایم که منجر به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود 10 هزار نفر شده است و با راه‌اندازی صنایع جدید فولادی تا 5 سال آینده بیش از 5 هزار نفر نیز مشغول به‌ کار خواهند شد.           

وی افزود: از این پس آذربایجان‌شرقی را با صنایع سنگینی چون تراکتورسازی، ماشین‌سازی، ایدم و موتوژن نخواهند شناخت بلکه این استان از این پس با تولید کیفی و استاندارد محصولات فولادی و مس نیز مشهور خواهد شد.

عظمایی اضافه کرد: این استان به عنوان سومین تولیدکننده فولاد کشور در سال‌های اخیر بوده و تولید انواع پروفیل مدرن، تسمه، لوله‌های فولادی، آهن ناودانی و سازه‌های فلزی با طراحی‌های جدید و مطابق استانداردهای جهانی از مزیت‌های صنایع فولاد این استان است. مصرف‌کنندگان این محصولات را در داخل و خارج کشور به استفاده از تولیدات فولادی این استان مشتاق کرده است.

*وجود واحد بزرگ و کوچک فولادسازی

عظمایی همچنین اظهار کرد: آذربایجان شرقی جزو 3 استان کشور است که در حوزه فولاد سرمایه‌گذاری کلان در آن صورت گرفته است و علاوه بر مجتمع بزرگ فولاد آذربایجان در میانه که دولتی است، حدود 30 واحد بزرگ و کوچک فولادسازی در نقاط مختلف این استان احداث شده بطوریکه در سال‌های اخیر شهر صنعتی تبریز به یک شهر فولادی تبدیل شده است.

*رتبه نخست آذربایجان شرقی در جذب سرمایه‌گذاران صنایع فولادی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ایران یکی از ذخایر قابل توجه سنگ آهن را در جهان داراست که متأسفانه در گذشته بیشتر مواد اولیه محصولات فولادی و آهن از کشور به صورت خام صادر می‌شده است.

رضا رحمانی ادامه داد: در 10 سال اخیر با راه‌اندازی واحدهای بزرگ محصولات فولادی به ویژه در 2 استان هرمزگان و آذربایجان شرقی ایران نیز به گروه تولیدکنندگان عمده محصولات فولادی پیوسته است.

وی گفت: قبلا چند کارخانه انگشت شمار تولیدکننده محصولات فولادی دولتی بودند ولی با حمایت ملی از تولید بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران زیادی به جمع سازندگان صنایع فولادی پیوسته‌اند.

وی افزود: آذربایجان شرقی در جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی واحدهای کوچک و بزرگ فولادی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.         

80 درصد واحدهای تولیدی فولاد آذربایجان‌شرقی بخش خصوصی هستند

رحمانی گفت: هم‌اکنون 80 درصد واحدهای تولیدی فولاد آذربایجان شرقی را بخش خصوصی راه‌اندازی کرده است و 20 درصد واحدهای تولیدی فولاد استان دولتی هستند.         

وی گفت: مهمترین ویژگی صنایع فولادسازی آذربایجان شرقی این است که 80 درصد این واحدها و کارخانه‌های فولادسازی با سرمایه‌های بخش خصوصی و کارآفرینان ایجاد گردیده و بیشتر محصولات این استان با آخرین فناوری‌های اروپا و مطابق استانداردهای جهانی تولید می‌شود و اخیراً صدور بخشی از فرآورده‌های فولادی آذربایجان شرقی به کشورهای آسیای میانه و قفقاز و کشورهای عربی آغاز گردیده است.

شکوفایی اقتصاد شمال‌غرب با راه‌اندازی صنایع مس و فولاد

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی گفت: تعداد اعضای نظام مهندسی معدن استان به بیش از 2 هزار نفر رسیده است که بیشتر دانش‌آموختگان رشته‌های زمین‌شناسی، نقشه‌برداری، معدن و متالوژی را شامل می‌شود.    

ملک قاسمی گفت: وجود چند دانشگاه و دانشکده فنی و مهندسی و معدن در آذربایجان‌شرقی و فارغ التحصیلی سالانه صدها نفر از دانش‌آموختگان موجب شده است که صنایع فولادسازی، معدن و مس آذربایجان شرقی از نیروهای متخصص و جوان استفاده کنند.

وی گفت: راه‌اندازی صنایع مس و فولاد در استان بویژه با استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی موجب شکوفایی اقتصاد شمال‌غرب شده است.

ملک قاسمی افزود: گسترش، تنوع و فراوانی معادن و از طرفی ماهیت فزاینده محصولات و فرآورده‌های صنایع معدن این حوزه را به یکی از بخش‌های پایدار صنعت و کار و تلاش و کارآفرینی تبدیل کرده است و می‌توان با شناسایی، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن به شکل‌گیری صنایع پایین دستی، ایجاد اشتغال پایدار و رشد و شکوفایی منطقه کمک کرد.

وی گفت: با اینکه معادن سنگ آهن در استان بسیار نادر و کمیاب است ولی همین مسئله کارآفرینی و وجود نیروهای انسانی ماهر، آذربایجان‌شرقی را به قطب فولاد کشور تبدیل کرده است.

*فعالیت 20 واحد فولادی در آذربایجان‌شرقی

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: سالانه در ایران 13 میلیون تن محصولات فولادی تولید می‌شود که در این زمینه 128 واحد تولیدی فولاد فعال هستند و ایران در تولید محصولات فولادی در رده پانزدهم جهان قرار گرفته است.

محمدعلی عسگری افزود: راه‌اندازی صنایع فولاد توسط بخش خصوصی در استان آذربایجان شرقی شتاب بیشتری گرفته و ما درصدد راه‌اندازی یک شهرک بزرگ فولادی در آذربایجان شرقی هستیم.          

وی افزود: در زمان حاضر 20 واحد بزرگ و کوچک در تولید محصولات فولادی در آذربایجان شرقی فعال هستند و 3 شهر تبریز، بناب و آذرشهر قطب‌های تولید فولاد این استان هستند.    

عسگری گفت: هم‌اکنون متقاضیان زیادی برای احداث واحدهای تولید فولاد در شهرک‌های صنعتی استان داریم که عملیات احداث چند واحد کوچک محصولات فولادی در این شهرک‌ها به ویژه در بناب و ملکان آغاز شده است.

*ساخت قطعات فولادی با آخرین استانداردهای روز اروپا

معاون امور صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در زمان حاضر 30 واحد بزرگ و کوچک تولیدی محصولات فولادی در استان راه‌اندازی شده است که بیشتر این واحدهای تولیدی متعلق به بخش خصوصی است.

فرزین دربندی گفت: علاوه بر آن به‌دلیل انتقال تکنولوژی ساخت قطعات فولادی با آخرین استانداردهای روز اروپا به شهر صنعتی تبریز اشتیاق زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به وجود آمده است و علاوه بر آن وجود دانشگاه صنعتی سهند و چندین دانشکده فنی و مهندسی وسیل فارغ التحصیلان رشته های مربوطه توسعه صنایع مادر فلزی چون فولاد و مس را در آذربایجان‌شرقی پر رونق کرده است.

دربندی گفت: در زمان حاضر عملیات احداث بزرگ‌ترین طرح فولادی بخش خصوصی ایران در جاده آذرشهر - تبریز و در زمینی به مساحت یک میلیون و 200 هزار متر مربع آغاز شده و سرمایه‌گذاران سرمایه‌ای 400 میلیون یورویی را وارد چرخه راه‌اندازی این صنعت کرده‌اند که در خاورمیانه بی‌نظیر است.    

وی گفت: این مجموعه عظیم در حال احداث، علاوه بر ایجاد اشتغال به 2 هزار نفر جویای کار، صادرات قطعات فولادی به کشورهای مختلف را در برنامه دارد و با راه‌اندازی این طرح بزرگ تولیدی رتبه آذربایجان‌شرقی در حوزه تولید فولاد به رده‌های اول کشوری ارتقاء خواهد یافت.          

وی به طرح‌های توسعه مجتمع عظیم فولاد میانه نیز اشاره کرد و گفت: مجتمع دولتی فولاد میانه یکی از 6 طرح بزرگ دولت در زمینه توسعه صنایع فولادی کشور است که خوشبختانه بیشتر واحدهای این مجتمع به بهره‌برداری رسیده است و طرح توسعه مجتمع فولاد میانه نیز از روند خوبی برخوردار بوده و نیز پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای آن به 50 درصد رسیده است.          

وی همچنین اظهار داشت: هم‌اکنون مجوز تاسیس و احداث 82 طرح تولید محصولات فولادی صادر شده و عملیات احداث و تکمیل بیشتر این طرح‌های فولادی در نقاط مختلف آذربایجان شرقی همچنان ادامه دارد و در مجموع این طرح‌های توسعه فولاد  با حدود 50 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد که با راه‌اندازی این 82 طرح بیش از 5 هزار نفر بطور مستقیم و 5 هزار نفر نیز بطور غیر مستقیم جذب کار خواهند شد. 

وی گفت: مهمترین مزیت صنایع فولاد به بهره‌برداری رسیده و یا در حال اجرای استان این است که تجهیزات و تکنولوژی آن طبق استانداردهای موجود جهان بوده و انتقال تکنولوژی از کشورهای صاحب نام تولید فولاد به استان بوسیله نخبگان و سرمایه‌گذاران و دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی صورت گرفته و این توانمندی خوبی برای واحدهای فولادی استان است.

*صنعت فولاد از شاخصه‌های توسعه یافتگی است

احمد امن‌زاده؛ یکی از فعالان حوزه فولاد در آذربایجان‌شرقی گفت: امروزه صنعت فولاد دارای نقش بسیار اساسی در توسعه یافتگی است به طوری که می‌توان گفت پیشرفت و توسعه در بخش فولاد و آهن یکی از معیارها و شاخص‌های صنعتی شدن و توسعه یافتگی است.

وی گفت: طبق آمارهای جهانی در زمان حاضر حدود 70 کشور به تولید انبوه محصولات فولادی مبادرت کرده‌اند که ایران جایگاه پانزدهم تولید فولاد صنعتی را در جهان داراست ولی در تولید فولاد خام، چین، ایران و هند در صدر کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.

امن‌زاده افزود: در دهه 40 اولین کارخانه‌های فولادی در اهواز و اصفهان راه‌اندازی شدند و این دو شهر سال‌ها یکه‌تاز تولید محصولات تولیدی بودند ولی امروز شهرهای صنعتی چون تبریز، بندرعباس، قزوین، زنجان و ... نیز به جمع تولیدکنندگان فولاد کشور پیوسته‌اند.

.....................................

نگارنده: علی آقایاری

...................................

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول