اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد گردشگری:

خشکی زاینده‌رود حاصل کار مسئولانی است که حواسشان به آمایش سرزمین نبود

یک استاد گردشگری گفت: خشکی زاینده‌رود حاصل اقدامات مسئولانی است که به مسئله آمایش سرزمین و ضرورت توجه به حوضه‌های آبریز توجهی نداشتند.

خشکی زاینده‌رود حاصل کار مسئولانی است که حواسشان به آمایش سرزمین نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان امیر گندم‌کار  شامگاه پنج شنبه در همایش بررسی وضعیت گردشگری اصفهان که در پژوهشگاه شاخص پژوه برگزار شد، اظهار کرد: منشأ شکل‌گیری و ادامه حیات تمدن‌ها در ایران آب بوده و گردشگری اصفهان بدون آب قابل تصور نیست.

وی با مطرح کردن این سئوال که چرا برخی از تمدن‌ها از بین رفت افزود: در صورت ادامه خشکسالی زاینده‌رود نابودی اصفهان آغازشده و بدون شک ما در آینده اصفهان نخواهیم داشت.

وی با طرح سئوال دیگری در این مورد که چه کسی باید مسئول، مجری و مدیر آمایش سرزمین باشد، افزود: در میان مجموعه مقامات سیاسی، برنامه‌ریزان منطقه‌ای و ساکنان و بهره وران، تنها مقامات سیاسی مجری آمایش سرزمین هستند و استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام اجرای آن در اصفهان، هر 4 سال یک بار می‌آید و می‌رود و هر کدام برنامه‌ای برای این طرح به اجرا می‌گذارند.

این استاد گردشگری افزود: براساس آیین‌نامه‌های آمایش سرزمین، سد سازی ممنوع است، به این علت که سد، آب را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار می‌دهد تا بخار شود، درست است که دلایل فنی دیگری هم برای ذخیره آب پشت سد وجود دارد، اما در زمانه فعلی همه کشورها سدها را زیرزمین می‌سازند تا هم آب سالم بماند و هم بخار نشود و هم به صورت هدفمند در سفره‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار گیرد.

گندم کار ادامه داد: ما در همه کارها 50 سال عقب هستیم و در بهره‌گیری از آب و روش‌های بهینه ذخیره آن از علم روز استفاده نمی‌کنیم و این باعث می‌شود که دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و سایر رودهایی همچون مهارد و پریشان خشک شود.

وی با توضیح تصویری در باره بارش‌های 50 سال اخیر گفت: در 50 سال اخیر تنها در دو ایستگاه کاهش بارش داشته‌ایم، ولی دما در همه حوزه‌ها افزایش‌یافته، به گونه‌ای که این افزایش دما در شهرهای بزرگ به دو درجه افزایش رسیده است.

گندم‌کار کلان‌شهرها را جزایر گرمایی اطلاق کرد و ادامه داد: افزایش دما در شهر اصفهان حاصل اقدامات مسئولانی است که این شهر را ساخته‌اند..

این استاد گردشگری افزود: اگر اصفهان بخواهد  شهری گردشگر پذیر باشد، باید مدیری انتخاب کند که آمایش را بشناسد و مقام این مدیر از مقامات سیاسی استان بالاتر باشد و در نهایت نقشه شهر اصفهان از یک شهر صنعتی باید به یک شهر گردشگری تغییر یابد.

انتهای پیام/2301/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول