اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در فارس:

حافظ را باید ملک‌القرای قرون دانست

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: از زمان فوت خواجه شیراز تا قرن‌ها بعد ذکر نام وی با ملک‌القرایی مزین بوده است.

حافظ را باید ملک‌القرای قرون دانست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی پنج‌شنبه‌شب در همایش بین‌المللی بزرگداشت روز حافظ اظهار داشت: حافظ به دنبال تحصیل مقام یقین رضا و تسلیم گام نهاد و آنچنان به مرحله شهود رسید که خود در وصف آن گفت: «نیست در دایره یک نقطه خلاف از کم و بیش/ که من این مسئله بی‌چون و چرا می‌بینم، در خــــرابــات مـــغــان نــور خــدا مــی‌بــیـنم/ این عـجـب بـین که چه نوری زکجا می‌بینم».

امام جمعه شیراز ادامه داد: وی در شرایط نابسامان دوران زندگی‌ خود که شیراز ثبات سیاسی لازم را نداشت و فضای امنی بر جامعه حاکم نبود میراثی گران‌بها بر جای گذارد و در قالب غزل‌هایی نغز و ماندگار یافته‌ها و اندیشه‌های بلند و آسمانی خود را در معرض افکار جهانیان قرار داد.

ایمانی ادامه داد: حافظ توانست در حوزه معرفتی کلام خدا و احادیث نبوی و علوی ورود پیدا کرده و با دریافت‌های خود راه نجات را به انسان‌ها ارائه کند.

وی تصریح کرد: حافظ به نص اشعارش که راه هرگونه اجتهاد را می‌بندد حافظ قرآن با قرائات و روایات گوناگون است چنانکه می‌گوید: «عشقت رسد به فریاد، گر خود بسان حافظ قـــــرآن/ آن را ز بر بخــوانی، با چــــارده روایت».

ایمانی خاطرنشان کرد: حافظ در اشعار خود پند می‌دهد که «جمله می‌داند خدای حال گردان غم مخور/ حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار/ تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور».

وی اضافه کرد: حافظ آنچنان به این حوزه دل می‌بندد که محمد گل اندام در جامع دیوان خواجه در مقدمه مشهور خود دلایل عدم جمع‌آوری اشعار خواجه توسط خود حافظ را محافظت از جلسه تدریس قرآن می‌داند و این نشان از اهمیتی دارد که حافظ به تعلیم و تحصیل قرآن می‌داده است.

اندیشمندان آبشخورهای فکری حافظ را بررسی کنند

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: اندیشمندان ما باید آبشخورهای فکری حافظ را بررسی کنند و نشان دهند که باز هم می‌توان از این آموزه‌ها در جامعه امروز بهره‌گیری کرد.

وی ابراز داشت: در جای جای اشعار حافظ ردپای پررنگ قرآن به چشم می‌خورد چنانکه از اصطلاحات قرآنی استفاده فراوان برده و به عنوان مثال در جایی هشدار می‌دهد که بر سود و زیان دنیا نباید غصه خورد که اشاره به آیه «لا تاسو بمافاتکم» است.

به گفته وی، یا «دیو چو بیرون رود، فرشته درآید» به آیه مبارکه «و قل جاالحق و زهق‌الباطل ان‌الباطل کان زهوقا» اشاره دارد.

وی تصریح کرد: حافظ همچنین از نهج‌البلاغه بسیار بهره برده که نهج‌البلاغه خود پس از قرآن در زبان عرب بی‌نظیر است.

ایمانی در ادامه گفت: باید بررسی کنیم و ببینیم که چه رازی در سخن حافظ است که هرچه زمان می‌گذرد آن را دلپذیرتر می‌کند و کهنه نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: سخن حافظ با مرور زمان مقبول طبع صاحب‌نظران و اندیشمندان تمام قرون و اعصار شده است.

ایمانی با اشاره به اینکه در سخن حافظ هزار نکته باریک‌تر از مو نهفته است، گفت: صاحب‌نظران سال‌ها به این نکات اشاره داشته، دارند و خواهند داشت.

وی یادآور شد: شناخت حافظ می‌تواند راهگشای این موضوع باشد که ببینیم چگونه شعر او صدر دیوان غزل قرار گرفته و شعرش را مانند کاغذ زر می‌برند و غزل‌هایش نه در ایران، عراق و حجاز بلکه توسط فرشتگان از بر می‌شود.

امام جمعه شیراز افزود: باید دید که چگونه فرزند یتیم و تهی‌دست که برای مخارج زندگی شاگردی نانوایی می‌کرد در حوزه معارف به این جایگاه رفیع رسید.

به گزارش فارس، در این مراسم از نرم‌افزار چندرسانه‌ای حافظ رونمایی شد.

انتهای پیام/2448/ع40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول