اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تخریب وجهه جهانی آمریکا در سایه اختلافات سیاسی و بن‌بست بودجه

دولت واشنگتن در حالی نهمین روز از تعطیلی خود را پشت سر می گذارد که یکی از اعضای ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است بن بست سیاسی و اختلال امروزه در عملکرد دولت واشنگتن در حال تضعیف وجهه جهانی آمریکا است.

تخریب وجهه جهانی آمریکا در سایه اختلافات سیاسی و بن‌بست بودجه

به گزارش خبرگزاری فارس، «صدای آمریکا» در گزارشی نوشت که همزمان که بحران سیاسی در آمریکا و تعطیلی دولت واشنگتن به دلیل بن بست بودجه در کنگره این کشور وارد دومین هفته خود شده است، نگرانی رو به رشدی درباره تاثیر مخرب این بن بست روی وجه جهانی آمریکا ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش، «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اینطور می گوید که :«زمان آن فرا رسیده است که ما بنشینیم و اختلاف هایمان را حل کنیم». این درحالیست که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا می گوید: «ما نمی توانیم کاری کنیم که اخاذی و زورگیری در دموکراسی ما امری عادی و همیشگی شود».

به این ترتیب، نشانه ای از فروکش مجادله سر تعطیلی دولت واشنگتن دیده نمی شود.

در حال حاضر، یک ضرب الاجل خطرناک دیگر نیز به زودی نمایان می شود و آن تاریخ 17 اکتبر و زمانی است که کنگره آمریکا باید سقف قرض گیری دولت آمریکا را افزایش دهد و در غیر این صورت، آمریکا در مسیر ورشکستگی مالی قرار خواهد گرفت.

در این گزارش به اظهارات «بورلی توماس» از تحلیلگران مالی اشاره شده که بن بست بودجه در آمریکا را نشانه دیوانگی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه این کشور توصیف و اعلام کرده است که: من فکر می کنم که این (بن بست بودجه) حقیقتا به سیاست های دو حزب مربوط می شود؛ آنها (دموکرات ها و جمهوریخواهان) به فکر پیامدهای گسترده (این بن بست) نیستند.

بر اساس این گزارش، «جیمز لیندسی» از اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نیز می گوید که اگرچه همواره حد معینی از اختلاف در واشنگتن دیده شده است اما سطح اختلالی که امروزه در واشنگتن دیده می شود، به قدری نامطلوب است که در حال تضعیف آمریکا در عرصه جهانی است.

لیندسی گفته است: من فکر می کنم که این (بن بست بودجه) سؤالات حقیقی را در ذهن بسیاری از ملت ها و سران خارجی ایجاد کرده است مبنی بر اینکه آیا آمریکا کشوری است که بتوان روی آن حساب کرد؟

صدای آمریکا در ادامه به لغو سفر آسیایی اوباما به دلیل تعطیلی دولت واشنگتن اشاره کرده و به نقل از لیندسی می نویسد که ماندن اوباما در آمریکا و نرفتن وی به سفر آسیایی اش، منجر به ناامیدی رهبران آسیا شده است.

لیدنسی می گوید که رهبران آسیایی می بینند که آمریکا بیشتر از آنکه نقشی مهم در منطقه ایفا کند، روی مشکلات خاص خود متمرکز شده است.

این عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است که آمریکا در حال تلو تلو خوردن از یک بحران مالی به سوی یک بحران مالی دیگر است و این امر منجر می شود آمریکا تبدیل به کشوری شود که نمی تواند روی آینده خود سرمایه گذاری کند و دیگر به سختی می تواند الگویی برای الهام بخشیدن به دیگر کشورها باشد.

از طرف دیگر، «جان فورتیر» از مرکز سیاست دو حزبی آمریکا با اشاره به اینکه اختلال امروزه در عملکرد دولت واشنگتن به این زودی ها رفع نمی شود، گفته است که دولت آمریکا یک دولت مجزا و گرفتار اختلاف است که احزاب آن با یکدیگر بسیار اختلاف دارند.

صدای آمریکا در انتهای گزارش خود نوشته است که جنگ سیاسی در واشنگتن در جریان است اما تا زمانیکه حل نشود، تمام جهان تاثیرات این جنگ را حس خواهند کرد.

این گزارش در شرایطی منتشر می شود که تعطیلی دولت واشنگتن وارد نهمین روز خود شده است و هنوز قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه کنگره آمریکا نتوانسته اند بر سر تصویب قانون بودجه جامعه برای سال مالی جدید دولت واشنگتن که از اول اکتبر جاری آغاز شده است، به توافق برسند.

علاوه براین، خبرگزاری «رویترز» نیز در خبری نوشته است که یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه داری آمریکا روز گذشته (سه شنبه) از قانونگذاران کنگره این کشور خواست تا دولت واشنگتن را مجدد باز کنند و سقف بدهی را نیز افزایش دهند زیرا در این صورت، به شهرت بین المللی آمریکا به عنوان مرکز پایدار مالی آسیب وارد می شود.

بر اساس این خبر، این مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در آستانه نشست مقامات مالی مربوط به 20 اقتصاد برتر جهان که قرار است اواخر هفته جاری در واشنگتن برگزار شود، اعلام کرد که تهدید مکرر ورشکستگی در آمریکا، منجر به وارد شدن یک خسارت دائمی به شهرت آمریکا می شود.

این مقام آگاه در وزارت خزانه داری آمریکا که تمایلی به افشای نامش نداشت، همچنین اعلام کرد که با وجود تعطیلی دولت واشنگتن و تهدید ورشکستگی آمریکا، پیشبرد منافع آمریکا در خارج از این کشور دشوارتر خواهد بود؛ بر اساس اعلام این مقام آمریکایی، تاخیر در تصویب قانون جدید بودجه در کنگره آمریکا منجر به تاخیر در تصویب تغییرات تاریخی در صندوق بین المللی پول توسط آمریکا می شود؛ تغییراتی که به بازارهای نوظهور قدرت بیشتری می دهد و این امر به شهرت آمریکا و استقبال این کشور از اصلاحات در صندوق بین المللی پول آسیب می رساند.

بر اساس آنچه در این خبر آمده است، نشست گروه بیست که همزمان با نشست های پائیزی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برگزار خواهد شد، می تواند فرصتی را برای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا فراهم کند تا کنگره را برای افزایش محدودیت قدرت استقراض دولت واشنگتن تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول