اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش معرفی آسیب‌های فضای مجازی مطرح شد

تأکید بر عدم استفاده از ویندوزXP / فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بیاموزید

عضو کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: اگر کاربر ویندوز هستید سراغ XP نروید و از نسخه 7 یا 8 استفاده کنید، چرا که ویندوز XP از لحاظ امنیتی و معماری مشکلات فراوانی دارد.

تأکید بر عدم استفاده از ویندوزXP / فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بیاموزید

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی‌اصغر هنرمند امشب در همایش معرفی آسیب‌های فضای مجازی که در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که یک سیستم هک می‌شود، به علت اینکه تغییراتی از نظر کاربران ملموس نیست از خود واکنشی نشان نمی‌دهند.

وی عنوان کرد: در افشاگری‌های یک عضو آژانس امنیت ملی آمریکا «NSA» از تمام دنیا اطلاعات کاربران را جمع می‌کند و طی یک ماه گذشته از ایران بیش از 14 میلیارد قطعه اطلاعاتی برداشته است که دارای گروه‌های هکر تخصصی است.

عضو کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی استان کرمان، یک قانون ساده برای حفظ اطلاعات را عدم دریافت نرم‌افزار از منابع غیررسمی عنوان کرد و گفت: امنیت شامل یک زنجیره است که ضعیف‌ترین حلقه آن ناآگاهی و کمبود اطلاعات کاربران است.

هنرمند در معرفی برخی از آسیب‌های فضای مجازی متداول‌ترین شیوه را سرقت از حساب‌های بانکی دانست و متذکر شد: بیشترین نفوذها و بزرگترین کلاهبرداری‌ها از طریق مهندسی انجام می‌شود که نوعی روش بازی با روان انسان است.

وی اظهار داشت: تمام مشکلات زمانی برطرف می‌شوند که با گذراندن آموزش‌های مداوم و ذهن امنیتی در مقابل هر نوع هجوم توانایی ایستادگی داشته باشیم.

این فعال فضای مجازی در مورد آنتی‌ویروس‌ها تأکید کرد که یک آنتی‌ویروس خوب باید مرتب به‌روز شود و بهترین به‌روزرسانی هر چند ساعت یک‌بار است، چرا که روزانه بین دو تا چند هزار بدافزارهای جدید وارد اینترنت می‌شوند.

هنرمند متذکر شد: از آنتی‌ویروس‌های کرک شده استفاده نکنید، آنها خودشان به تنهایی نوعی بدافزار هستند و تمام نرم‌افزارهای قفل شکسته که به قیمت ارزان عرضه می‌شوند در ازای آن اطلاعات شخصی کامپیوتر خود را در اختیار افراد سودجو می‌گذاریم.

وی با اشاره به سیستم‌های ویندوز، مک و لینوکس برای کامپیوترها تصریح کرد: اگر از سیستم ویندوز استفاده می‌کنید به هیچ‌وجه XP را بر روی کامپیوتر خود نصب نکنید و به سراغ نسخه هفت یا هشت بروید، زیرا XP از لحاظ معماری و امنیتی مشکلات فراوانی دارد.

هنرمند افزود: همیشه ویندوز آپدیت کامپیوتر خود را روشن بگذارید در غیر این صورت آنتی‌ویروس شما قادر به انجام تمام وظایف خود نیست.

وی در بیان باگ‌های برخی از مرورگرها اظهار داشت: هنوز در بسیاری از ارگان‌ها شاهد استفاده از اینترنت اکسپلورر شش هستیم در حالی که مایکروسافت اقرار کرده است، این نسخه مانند شیری است که چند سال مانده و فاسد شده است، پس جای تعجب دارد که هنوز عده‌ای به فکر تعویض و یا ارتقای نسخه مرورگر خود نیستند.

عضو کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی استان کرمان ابراز داشت: از انتخاب رمزعبورهای ساده بپرهیزید، زیرا انسان‌ها معمولا به‌دنبال انتخاب رمزهای ساده و یکسانی نظیر تاریخ تولد، ازدواج، اعداد تکراری و ... هستند که به راحتی توسط هکرها قابل حدس است.

هنرمند اذعان داشت: شبکه‌های اجتماعی در کنار مزیت‌هایی که دارد با آسیب‌های خود به‌دنبال تهدید کاربران است که از ابتدای وجود این شبکه‌ها افرادی عضو شدند که فرهنگ صحیح استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نیاموختند.

این فعال فضای مجازی با بیان اینکه هیچ عکس و متنی از فضای شبکه‌های اجتماعی به طور قطع زدوده نمی شود، گفت: پشیمانی پس از گذاشتن مطالب در اینترنت سودی ندارد، زیرا افرادی در کمین ذخیره اطلاعات نشستند.

هنرمند تصریح کرد: بسیاری از اخاذی‌ها با سرقت رفتن عکس‌ها و فیلم‌ها و ساختن صفحات به نام افراد در فضای مجازی صورت می‌گیرد که در بسیاری از موارد منجر به خودکشی افراد شده است.

وی ابراز داشت: در ایران بیش از 3 میلیون موبایل با سیستم عامل اندروید و یک میلیون IOS و تعداد کمتری از سایر سیستم‌ استفاده می‌کنند که همیشه بیشترین حملات متوجه کاربرانی است که از رایج‌ترین محصول استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی استان کرمان با تأکید بر اینکه از منابع و سایت‌های غیررسمی نرم‌افزار دریافت نکنید، عنوان کرد: نرم‌افزارهای امنیتی موبایل ضعیف عمل می‌کنند و آنتی‌ویروس‌های موبایل کار خاصی در حفاظت اطلاعات انجام نمی‌دهند.

هنرمند در پایان تأکید کرد: تهدیدهای امنیتی در فضای سایبر همیشه مخفی هستند و آموزش مداوم، شرکت در کارگاه‌های آموزشی، ارتقای اطلاعات می‌تواند در آماده‌سازی کاربران مفید باشد.

انتهای پیام/80028/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول