اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه فصل برداشت انار

انار بهشهر؛ ریشه در خاک و سر در افلاک

همراه با لبخند مهر، میوه‌‌ای از سرای بهشت، لب می‌گشاید و دانه‌های سرخ و سپید و گاه سیاه و صورتی ‌رنگش رخ می‌نماید، میوه‌ای که ریشه در خاک و سر در افلاک دارد.

انار بهشهر؛ ریشه در خاک و سر در افلاک

به گزارش خبرگزاری فارس از بهشهر، این روز‌ها در کوچه و باغ‌های برخی از مناطق کشور مانند خراسان، یزد، اصفهان، سمنان و مازندران که قدم بگذاری، شاخه‌های متواضع انار را می‌بینی که از سنگینی بار‌های بهشتی به تمنای دست‌های سخاوتمندانه باغداران نشسته‌اند.

برخی لبخند بر لب دارند و برخی خنده‌ بر چهره، و برخی خنده و لبخندشان را در دل پنهان دارند اما همه منتظر جدا شدن از شاخه و دل‌سپردن به تقدیرند.

در شرقی‌ترین قسمت سرزمین سبز طبرستان، اندکی پایین‌تر از انبوه درختان سرسبزِ سر به زیر و گاه برافراشته که چند صباحی دیگر ترکیبی از رنگ‌های زیبا در فصل رویاها خواهند داشت، درختچه‌هایی می‌بینی خودرو که تاریخی چند هزار ساله دارند و روی آن‌ها انار روییده است.

اکنون فصل برداشت است، دیگر، صبر دانه‌ها لبریز شده و سعی در خودنمایی دارند، برخی‌ها ترک برداشته‌اند از فرط انتظار.

در قسمت جنوبی شهرستان بهشهر و گلوگاه انارهای خودرویی می‌بینی که برخی‌ ارقام آن، ترش و برخی دیگر ملس هستند.

این‌جا دیگر در قرق کسی نیست، باغ خداست و بنده خدا از آن ارتزاق می‌کند، هر اندازه که کیسه احتیاجش جا داشته باشد.

اندکی پایین‌تر، در حاشیه مزارع و گاه باغات انار، انارهای شیرین و خوش‌طمع می‌رویند که کشاورز و باغدار از آن روزی می‌خورند، به قدر احتیاج بر‌می‌دارند، باقی را به همسایه و دوست و آشنا و بخش اعظمی را هم به فروش می‌رسانند.

اکنون اگر از شرق جاده مازندران به مشهد و دامغان در تردد باشید، جعبه‌های انار و بعضاً انبوهی از انار را در حاشیه این مسیر می‌بینی که حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران همین منطقه است و به قیمت مناسبی به‌فروش می‌رسد. از یک‌‌هزار و 500 تا 2 هزار و 500 تومان.

از «آسیاب‌سر» و «کوهستان» و «شهید‌آباد» و «کشیرخیل» در بهشهر تا «مهدی‌رجه» و «کلباد» در گلوگاه، انارهای ترش، شیرین، شکر، ملس، ساوه نار و کلباد نار و لمسری نار و انار زینتی و کابدار ترش و شیرین و ترشِ گلی و شیرین گلی‌نار آن‌هم به صورت ارگانیک را خواهی یافت.

انارهای پناهگاه حیات وحش میانکاله هم با آن درختچه‌های زیبا و میوه‌های خوش‌خوراک و خوش‌عطر و رنگ در وسعت 12 هزار هکتار و با عملکرد پنج تن در نوع خود بی‌نظیرند.

البته به گفته زمان رضا‌احمدی رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهشهر، برداشت انار در میانکاله با رعایت اصول زیست‌محیطی در کنار بهره‌برداری بهینه و فقط در محدوده مشخص‌، انجام می‌شود تا این ذخیره‌گاه زیست‌کره، دستخوش آسیب نشود.

880 هکتار باغ متمرکز انار با متوسط عملکرد 10 تن در هکتار و 150 هکتار انارهای وحشیِ ترشِ پراکنده، نشان از سابقه کهن انار در بهشهر دارد.

به گفته غلامرضا قنبری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر نیز 90 درصد انارهای تولیدی در این شهرستان ارگانیک هستند یعنی؛ بدون هیچ‌گونه سم و کود شیمیایی به بار می‌نشینند.

انار بهشهر به نام «انار اشرف» معروف است و طرفداران خاص خود را در شهرستان‌های همجوار و استان‌های همسایه دارد.

این میوه بهشتی که نامش سه بار در قرآن آمده، دارای خواص درمانی بسیاری است که در علم طب به اثبات رسیده و جایگاه ارزشمندی دارد.

ریشه درخت انار، ضد انگل است، پوست خشک‌شده و پودر‌شده آن برای زخم‌های کهنه و چرکین خوب است، گل انار برای درمان خونریزی لثه و سوختگی مفید است، دم‌کرده برگ انار برای رفع میگرن، کم‌خونی و خستگی، داروی خوبی است، آب انار برای زخم‌های دهان و تصفیه خون و قلب مفید است، دانه‌های انار اشتها ‌آورند و برای دفع سموم بدن و دیابت موثرند.

خلاصه این‌که اگر می‌خواهید شاداب و جوان و باطراوت باشید و بدنتان را از بیماری‌ها و میکروب‌ها در امان نگه دارید و آهن و آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها و اسید‌ها و مواد معدنی بی‌نظیری را به بدن بزنید، خوردن انار آن‌ هم در صبح زود و ناشتا را فراموش نکنید.

خوشبختانه با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و وجود سورتینگ‌ها در اقصی نقاط کشور در هر فصل سال می‌توانیم به انار دسترسی داشته باشیم.

============

گزارش از آزاده بابانژاد

============

انتهای پیام/86001/م40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول