اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای گلستان:

80 درصد پرونده‎ها در پلیس فتا کشف شده است / انتخاب منوی انگلیسی شگرد مجرمان سایبری

رئیس پلیس فتای گلستان گفت: 80 درصد پرونده‎ها در پلیس فتای استان گلستان کشف شده است.

80 درصد پرونده‎ها در پلیس فتا کشف شده است / انتخاب منوی انگلیسی شگرد مجرمان سایبری

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حبیب‎الله رجبلی صبح امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگاران استان اظهار داشت: در سال جاری 80 درصد پرونده‎هایی که به پلیس فتای استان گلستان ارجاع شده کشف و باقی آنها نیز در انتظار استعلام‎های لازم است که پیگیر آنها هستیم.

وی با اشاره به عوامل موثر در وقوع جرائم سایبری افزود: سطح پایین آگاهی مردم و کاربران از محیط سایبر، مشکلات فرهنگی و اخلاقی کاربران، اشکالات در ساختار فنی، سهولت ارتکاب و پنهان ماندن مجرم، توسعه رسانه‎های دیجیتالی کاربر محور، افزایش تعداد کاربران و به تبع آن افزایش قربانیان و مجرمان عوامل عمده‎ی وقوع جرم سایبری است.

رجبلی بیان کرد: اکثر قربانیانی که فریب مجرمان سایبری را می‌خورند به نوعی قربانی سادگی و زودباوری خود هستند.

افزایش موجودی حساب و انتخاب منوی انگلیسی شگرد مجرمان سایبری

رئیس پلیس فتای گلستان با اشاره به کلاهبرداری‎های کارت به کارت و پیامک‎های فریبنده اخیر خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین و راحت‌ترین کاری که فرد باید انجام دهد این است که در ابتدا از صحت گفتار و درست بودن پیامک دریافتی اطمینان کامل را کسب کند و بلافاصله اقدامی را انجام ندهد.

رجبلی در تشریح نوع اقدام این مجرمان ادامه داد: این مجرمان در ابتدا پیامک برنده شدن و یا نوع مشابه را به صورت تیری در تاریکی برای هزاران نفر ارسال می‎کنند.

وی گفت: آنها می‎دانند که تمامی هزار نفر فریب آنها را نمی‎خورند و منتظر هستند فردی که بلافاصله موضوع را باور کرده به آنها پاسخ دهد و وی را شکار کنند.

رجبلی متذکر شد: پس از اینکه قربانی نسبت به پیامک واکنش نشان داد و اقدام مورد نظر مجرم از سوی قربانی انجام شد، آنها با روش‎های مختلف روانی فرد را ترغیب می‎کنند تا پای دستگاه عابر بانک حاضر شود.

رئیس پلیس فتای گلستان تصریح کرد: قبل از هر عمل دیگری می‌پرسند که موجودی حساب شما چقدر است و در صورتی که موجودی کم بود قربانی را ترغیب می‎کنند که سقف موجودی را به حساب ارزی و برای مثال بالای یک میلیون تومان برسانند.

رجبلی تاکید کرد: در این هنگام به دلیل اینکه قربانی متوجه عمل مجرمانه نشود به وی پیشنهاد می‎کنند گزینه انگلیسی را انتخاب کند، و به دلیل اینکه اکثر مردم ما با زبان لاتین آشنا نیستند وقتی زبان انگلیسی انتخاب می‎شود به نوعی فرد در حال حرکت در تاریکی است و نمی‎داند به کجا می‎رود.

وی افزود: در این هنگام اعدادی که مجرم به قربانی می‎گوید، در واقع شماره کارت مجرم و مبلغی است که قربانی با دستان خود به حساب مجرم انتقال می‎دهد.

برداشت غیرمجاز از طریق اینترنت در پلیس فتا پیگیری می‎شود

رئیس پلیس فتای گلستان گفت: اگر این اتفاق رخ دهد به دلیل اینکه در فضای واقعی رخ داده است پیگیری آن در پلیس آگاهی انجام می‎شود.

رجبلی تاکید کرد: اما مجرمان در مواردی دیگر با شگردهای مختلف شماره کارت، رمز دوم و CVV2 قربانی را دریافت می‎کنند و در صورت وقوع این مسئله همانند این است که قربانی کلید را به مجرم داده است.

وی افزود: اگر قربانی از طریق اینترنت و با استفاده از این کلید، عمل مجرمانه و برداشت غیرمجاز را انجام دهد این موضوع در پلیس فتا قابل پیگیری است.

رجبلی اظهار داشت: ما برای جلوگیری از بروز چنین جرائمی و بالا بردن سطح آگاهی مردم کارگاه‎های آموزشی را برگزار می‎کنیم و تقاضا داریم تا دستگاه‎ها و نهادهای مختلف برای بالا بردن سطح آگاهی جامعه هدف خود از این کارگاه‎ها استفاده کنند.

وی در پایان ابراز داشت: شماره تلفن 2182282 و 2182747 پلیس فتای گلستان آماده ارائه تمامی خدمات مشاوره‎ای و هماهنگی در امور مربوط به پلیس فتا به هم استانی‎های عزیز است.

انتهای پیام/83004/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول