اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

راز سلامتی و تغذیه صحیح

غذای سالم، غذای گران نیست/ میوه و سبزیجات رنگین‎کمانی بخورید

تغذیه مناسب به سلامت انسان کمک می‎کند و این نیاز در مراحل مختلف زندگی از جمله نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری متفاوت است.

غذای سالم، غذای گران نیست/ میوه و سبزیجات رنگین‎کمانی بخورید

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کارشناسان تغذیه معتقدند که رعایت رژیم غذایی صحیح می‎تواند به وضعیت سلامت افراد کمک کند و افرادی که اصول تغذیه را رعایت می‎کنند معمولا از عمر بیشتری برخوردارند.

برنامه غذایی در سبد خانوار باید از تنوع لازم برخوردار باشد

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت گرگان نیز معتقد است که برنامه غذایی در سبد خانوار باید از تنوع لازم برخوردار باشد.

خدیجه چاه‎کبوتری در این زمینه اظهار داشت: باید توجه شود غذاهایی که در یک گروه قرار می‎گیرند دارای ارزش یکسانی هستند. به عنوان مثال نان، برنج، ماکارونی و سوپ جو به دلیل اینکه در یک گروه غذایی قرار دارند از لحاظ ارزش در یک جایگاه قرار می‎گیرند.

وی با بیان اینکه غلات، سبزیجات و لبنیات سه گروه غذایی هستند که باید در وعده‎های مختلف غذایی گنجانده شوند، افزود: پنیر، شیر، ماست و خامه در گروه لبنیات قرار می‎گیرند و استفاده یکی از آنها نیز مانند استفاده سایر لبنیات است لذا باید تنوع غذایی در وعده‎های غذایی رعایت شود.

افراد سالمند باید به مقدار کم و به دفعات غذا بخورند

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت گرگان ادامه داد: برخی فکر می‌کنند غذای سالم، یعنی غذای گران اما اصلا اینطور نیست این تفکر که افراد پولدار می‎توانند از غذای سالم برخوردار باشند درست نیست بلکه آگاهی از تغذیه مناسب به افراد کمک می‎کند تا از سلامت کافی برخوردار باشند.

چاه‎کبوتری با بیان اینکه در استفاده از غذای سالم باید تعادل حفظ شود، بیان داشت: سنین افراد نیز در میزان تغذیه بسیار مهم است افرادی که در 30 سالگی قرار دارند سوخت و ساز بدن‎شان فعال است و با افزایش سن، متابولیسم و نیاز غذایی بدن آنها کاهش می‎یابد اما این قضیه در ایران برعکس است و فرهنگ کشور اینطور باب شده که به احترام بزرگترها باید بشقاب آنها را پرتر کرد که این مسئله از لحاظ تغذیه کاملا اشتباه است.

وی بیان داشت: تغذیه نامناسب افراد را به بیماری‎هایی نظیر فشار خون، کبد چرب، دیابت و ... مبتلا می‎کند لذا باید توجه شود که افراد سالمند مانند کودکان باید به مقدار کم و به دفعات غذا بخورند.

فعالیت مهمترین فاکتور در تامین سلامت است

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت گرگان با بیان اینکه آقایان نسبت به بانوان سوخت و ساز بالاتری دارند، افزود: دلیل این موضوع به خاطر این است که بافت عضلانی آقایان بیشتر از بانوان است لذا هر چه عضله بیشتر باشد نیاز به انرژی بیشتری وجود دارد.

چاه‎کبوتری افزود: فعالیت مهمترین فاکتور در تامین سلامت است، به خاطر اینکه شیوه زندگی تغییر کرده و به سمت ماشینی شدن متمایل شده است باید متناسب با آن شیوه زندگی نیز تغییر کند، فرهنگ ورزش و پیاده‎روی به سلامت انسان‎ها کمک می‎کند اما کسانی که وجهه اجتماعی دارند به تناسب شغل‎شان عدم استفاده از ماشین را نوعی بی‎کلاسی قلمداد می‎کنند درحالیکه به سلامت جسم خود آسیب می‎زنند.

وی بسیاری از دغدغه‎های جامعه امروز را در بی‎تحرکی دانست و بیان داشت: سلامت افراد با تغذیه مناسب و تحرک لازم تضمین می‎شود.

میوه‎ها و سبزیجات رنگی از بروز سرطان جلوگیری می‎کنند

مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت گرگان با بیان اینکه میوه و سبزیجات دارای آنتی‎اکسیدان است، گفت: استفاده از میوه‎ها و سبزیجات رنگی از بروز سرطان جلوگیری می‎کنند، قسمت گوشتی میوه و سبزیجات دارای فیبر است که خودش هضم نمی‌شود اما به هضم غذا کمک می‎کند و مانع جذب چربی و مواد زائد به بدن می‎شود.

چاه‎کبوتری بیان داشت: استفاده از فیبرها سرعت دستگاه گوارش را زیاد می‎کند و مانع یبوست می‎شود لذا اگر مصرف فیبر از سبد غذایی حذف شود میزان ابتلاء افراد را به سرطان افزایش می‎دهد.

================

گزارش: زهره رجبی

================

انتهای پیام/83001/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول