اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

بایدها و نبایدهای غذایی در سالمندان

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هفته سلامت سالمندان به تشریح بایدها و نبایدهای غذایی در سالمندان پرداخت.

بایدها و نبایدهای غذایی در سالمندان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سید رشید غفاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران به هفته سلامت سالمندان از روز ششم تا 12 مهر ماه اشاره و اظهار کرد: سلامت سالمندان در ابعاد مختلف موضوعی است که نباید از آن غافل شد.

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سؤال که چه رژیم غذایی برای سالمندان مناسب است، اظهار کرد: رژیم غذایی سالمندان باید حاوی مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها، املاح و به ویژه کلسیم و آهن باشد.

وی افزود: مصرف شیر، انواع لبنیات، سبزی‌ها، میوه‌ها و گوشت برای تأمین مواد مورد نیاز بدن از جمله املاح مفید، کلسیم و آهن بسیار توصیه می‌شود.

وی گفت: تعداد وعده‌های غذایی سالمندان باید حداقل پنج وعده در طول روز باشد و مقدار غذای مصرف شده نیز در این وعده‌ها بسیار کم باشد.

غفاری با اشاره به هفته سالمندان ادامه داد: تنظیم یک رژیم غذایی مناسب برای سالمندان تا حد زیادی این دوره از زندگی افراد را همراه با آسایش و امنیت ‌کند.

* غذاهای سرخ شده، تخم‌مرغ زیاد و مصرف زیاد روغن ممنوع

وی تصریح کرد: مصرف غذاهای نرم مانند پوره، گوشت‌های نرم، سوپ و آش برای سالمندانی که قدرت جویدن سایر غذاها را ندارند بسیار مناسب است و همچنین برای این افراد سبزی‌های خردشده، آب‌میوه‌ها، آش‌هایی با حبوبات کم و میوه‌های رنده‌شده توصیه می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ممنوعات غذایی برای سالمندان اشاره کرد و گفت:‌ غذاهای سرخ‌شده، غذاهای چرب، سس مایونز و کلم از جمله غذاهایی هستند که بهتر است سالمندان مصرف نکنند و یا به صورت حداقلی استفاده کنند.

غفاری تأکید کرد: سالمندان نباید در طول هفته بیش از سه عدد تخم‌مرغ بخورند.

وی با بیان اینکه مصرف روغن برای سالمندان باید بسیار کم باشد، ابراز داشت:‌ همین مقدار کم مصرف روغن نیز بیاد از روغن‌هایی مانند روغن زیتون باشد نه سایر روغن‌های رایج بازار.

این متولی سلامت اضافه کرد: مصرف آب نیز در طول روز بسیار مهم است به طوری که سالمندان باید حداقل هشت لیوان آب ساده تا قبل از ساعت هشت شب بنوشند.

غفاری خاطرنشان کرد: برای سالمندانی که به یبوست و بی‌خوابی دچار هستند، مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب توصیه می‌شود. 

انتهای پیام/82005/س40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول