به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اردیبهشت سال 1390 بود که پروژه نخستین تقاطع غیرهمسطح گرگان و بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور در میدان شهید قندهاری با برآورد هزینه 90 میلیارد ریال کلنگزنی شد.
گرگان به دلیل سرعت توسعه شهری در سالهای اخیر با مشکل مضاعف ترافیک شهری مواجه شده است و همچنین به دلیل افزایش جمعیت شهر و دو برابر شدن آن طی 15 سال گذشته، رسیدگی جدی به موضوع ترافیک شهری ضروری به نظر میرسد.
تقاطع غیرهمسطح میدان شهید قندهاری، محل برخورد چهار محور خیابان امامزاده عبدالله گرگان در جنوب، بلوار استرآباد در شمال، بزرگراه شهید کلانتری در شرق و ادامه آن در غرب شکل گرفته است.
این پروژه بنا بود در خرداد سال 1392 به بهرهبرداری برسد اما به دلیل برخی تغییرات در نقشه و مشخصات پروژه و تغییرات ناگهانی قیمت و واردات از خارج با تاخیر مواجه شد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان در گفتوگو با خبرنگار فارس در گرگان در همین خصوص گفت: با توجه به وجود تاسیسات عمده شبکههای آب، گاز، برق و مخابرات و همچنین افزایش بیرویه قیمت مصالح و تاثیر بر همه پروژههای عمرانی روند پروژهها دچار توقف و یا کندی شده تا آنجا که بخشنامهای صادر شده و هر کدام از پیمانکاران تمایل به خاتمه قرارداد داشتند، کارفرمایان موظف هستند همکاری لازم را به عمل آورده و مراحل قانونی ختم پیمان را طی کنند.
محسن احمدی اظهار داشت: البته ما با توجه به اهمیت و جدی بودن در انجام این پروژه پیمانکار را برای ادامه کار متقاعد کرده و همزمان نسبت به جابهجایی تاسیسات در کنار روند پروژه استمرار بخشیدیم.
وی تصریح کرد: این طرح در قالب دو قرارداد شامل قرارداد اجرای میکروپایل برای تحکیم بستر زیر پیها، 20 هزار متر طول میکروپایل با عمق 10 تا 12 متر، یعنی حدود 2 هزار پایل، زیر فونداسیونهای 9 پایه پل، با هزینه حدود 15 میلیارد ریال که به اتمام رسیده و قرارداد اجرای سازه پل که در حال انجام است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان در خصوص زمان اجرای پروژه خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه بعد از عقد قرارداد اول بوده و در امتداد اجرای قرارداد میکروپایل و بعد از اتمام آن آغاز شد، به همین دلیل زمان پروژه طولانی به نظر میرسد.
احمدی تصریح کرد: با ضرورت توجه به مهندسی ارزش در این طرح عمرانی، به این نتیجه رسیدیم که اگر در تکنیک و تکنولوژی طرح تجدید نظر کنیم نه تنها موجب صرفهجویی در مصرف مصالح بلکه موجب بهبود منظر و سیمای شهری به دلیل کاهش تعداد ستونها و تغییر معماری پل خواهیم شد.
* در طرح جدید تکنولوژی برگرفته از جدیدترین روشهای اجرای پل در دنیا است
وی خاطرنشان کرد: با انتخاب روش جدید صرفا به جای هزینه اجرای یک پل، سرمایهگذاری تامین تجهیزات تولید چندین دستگاه پل برای آینده گرگان توسط شهرداری صورت پذیرفته است.
احمدی افزود: در طرح جدید تکنولوژی برگرفته از جدیدترین روشهای اجرای پل در دنیا است که بعد از پل صدر تهران دومین پل در به کارگیری و اجرای این فناوری و تکنولوژی با استفاده از دانش مهندسین ایرانی و تعدادی از جوانان پرتلاش عرصه مهندسی گرگان است که از افتخارات شهرداری گرگان خواهد بود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان تصریح کرد: در این روش اجرای پل با قطعات پیشساخته بتنی به صورت کنسولهای تعادلی و با استفاده از کابلهای کششی انجام میشود.
* امیدواریم این قسمت از دستاوردها، جبران طولانیتر شدن اتمام زمان پروژه را بکند
احمدی گفت: این پروژه از حیث روش اجرا و جلوگیری از ایجاد مشکلات عبور و مرور و ترافیک در زمان اجرا و همچنین از حیث زیبایی و منظر مورد توجه متخصصان و شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت و امیدواریم این قسمت از دستاوردها، جبران طولانیتر شدن اتمام زمان پروژه را بکند.
* مشخصات پروژه پل تقاطع شهید قندهاری
عرضه عرشه در هر لاین 85/12 متر، ارتفاع هر قطعه عرشه 2.5 متر، ارتفاع پایه پل (متغیر) حداقل 5.5 متر، طول پل 800 متر، دیواره خاک مسلح رمپهای شرقی و غربی 450 متر، تعداد پایهها 9 ردیف دو تایی، طول بزرگترین دهانه 51 متر و طول کمترین دهانه 25 متر است.
در این پروژه تاکنون حدود یک کیلومتر جابهجایی لوله گاز (250 پوند)، 200 متر لوله گاز (60 پوند)، 120 متر لوله 400 میلیمتر و 300 متر لوله 450 میلیمتر و همچنین جابهجایی 400 متر برق فشار متوسط صورت گرفته است.
* تجهیزات و دستگاههای کارخانه تولید قطعات بتنی عرشه شهرداری گرگان
سه دستگاه کامل و مجهز قالب هیدرولیک، جرثقیل 64 تنی دروازهای به ارتفاع 12 متر و عرض 20 متر و همچنین تاسیسات تولید بخار برای عملآوری بتن شامل دو دستگاه دیگ بخار با ظرفیت دو تن و به همراه متعلقات که شامل سختیگیر، دی اریتور و منبع آب کمپرسور هوا برای ویبره بدنه قالب و یک دستگاه دیزل ژنراتور برق اضطراری 400 کیلو وات است.
* پرداخت 60 میلیارد ریال در قالب صورت وضعیت به پیمانکار
معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان افزود: تاکنون حدود 60 میلیارد ریال در قالب صورت وضعیت به پیمانکار پرداخت شده است و تا این مرحله علاوه بر اجرای فونداسیون و ستونها و اجرای رمپ شرقی و تولید و نصب قطعات صفر و تولید قسمتی از قطعات عرشه، پروژه 65 درصد پیشرفت داشته و با توجه به اینکه عملیات نصب هم به موازات عملیات تولید قطعات انجام میپذیرد، سرعت فرایند نصب نیز طبق برنامهریزی و پیشبینی به عمل آمده انجام میشود.
* به دلیل افزایش قیمت مصالح هزینه اجرای این پروژه تا 150 میلیارد ریال افزایش مییابد
احمدی همچنین تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت مصالح و ضرورت افزایش ابلاغ 25 درصد سقف، هزینه اجرای این پروژه تا 150 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی پل تا پایان سال جاری تکمیل شده و به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان گفت: با توجه به ساخت کارخانه تولید قطعات بتنی پیشساخته عرشه به عنوان سرمایه ماندگار، شهرداری گرگان خواهد توانست در سال آینده و سالهای بعد پلهای مورد نیاز در محل تقاطعهایی که دارای گره ترافیکی و بر اساس اولویتبندی و مطابق با نتیجه مطالعات جامع هستند را در زمان کوتاهی اجرا کند چرا که از بدو شروع عملیات خاکبرداری و اجرای فونداسیون به طور همزمان تولید قطعات عرشه نیز میتواند به انجام برسد.
* تقاطعهای ضروری زیادی در شهر گرگان در حال مطالعه و بررسی است
احمدی از جمله تقاطعهای ضروری در حال مطالعه را میدان معلم، تقاطع گلشهر، تقاطع بلوار صیاد و ناهارخوران، تقاطع تابلو و میدان مدرس نام برد که در حال بررسی است.
وی گفت: اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح، علاوه بر کاهش ترافیک و تصادفات موجب تسهیل در عبور و مرور و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی خواهد شد.
وی افزود: پروژههای دیگری که به صورت جدی پیگیری شده و با پیشرفت بیش از 80 درصد در شرف تکمیل و بهرهبرداری است، پروژه پارکینگ طبقاتی عدالت 17 و مجموعه فرهنگی تجاری شهر واقع در میدان مفتح و ساختمان مجموعه حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان (تاکسیرانی) است همچنین پروژه پارک بانوان که دارای زمین اختصاصی چمن مصنوعی و کلوپ ویژه بانوان در عرصه پارک است از پروژههای فعال شهرداری گرگان است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان از پروژههای شاخص دیگر در حال پیگیری خبر داد و گفت: با وجود احداث تعداد بسیار زیاد پارکهای محلی در محلات مختلف شهر، پیگیر اجرای پارک بزرگ شهری به همراه شهر بازی، اجرای آبنمای بزرگ موزیکال و اجرای پارکینگهای طبقاتی جدید هستیم.
انتهای پیام/2307/صا40/چ3000