اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مهم‌ترین پروژه شهری گرگان

تقاطع غیرهمسطح میدان قندهاری گرگان، 65 درصد پیشرفت داشته است

معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان گفت: تقاطع غیرهمسطح میدان شهید قندهاری گرگان، 65 درصد پیشرفت داشته است.

تقاطع غیرهمسطح میدان قندهاری گرگان، 65 درصد پیشرفت داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اردیبهشت سال 1390 بود که پروژه نخستین تقاطع غیرهمسطح گرگان و بزرگ‎ترین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور در میدان شهید قندهاری با برآورد هزینه 90 میلیارد ریال کلنگ‎زنی شد.

گرگان به دلیل سرعت توسعه شهری در سال‌های اخیر با مشکل مضاعف ترافیک شهری مواجه شده است و همچنین به دلیل افزایش جمعیت شهر و دو برابر شدن آن طی 15 سال گذشته، رسیدگی جدی به موضوع ترافیک شهری ضروری به نظر می‌رسد.

تقاطع غیرهمسطح میدان شهید قندهاری، محل برخورد چهار محور خیابان امامزاده عبدالله گرگان در جنوب، بلوار استرآباد در شمال، بزرگراه شهید کلانتری در شرق و ادامه آن در غرب شکل گرفته است.

این پروژه بنا بود در خرداد سال 1392 به بهره‎برداری برسد اما به دلیل برخی تغییرات در نقشه و مشخصات پروژه و تغییرات ناگهانی قیمت و واردات از خارج با تاخیر مواجه شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان در همین خصوص گفت: با توجه به وجود تاسیسات عمده شبکه‎های آب، گاز، برق و مخابرات و همچنین افزایش بی‎رویه قیمت مصالح و تاثیر بر همه پروژه‎های عمرانی روند پروژه‌ها دچار توقف و یا کندی شده تا آنجا که بخشنامه‌ای صادر شده و هر کدام از پیمانکاران تمایل به خاتمه قرارداد داشتند، کارفرمایان موظف هستند همکاری لازم را به عمل آورده و مراحل قانونی ختم پیمان را طی کنند.

محسن احمدی اظهار داشت: البته ما با توجه به اهمیت و جدی بودن در انجام این پروژه پیمانکار را برای ادامه کار متقاعد کرده و همزمان نسبت به جابه‌جایی تاسیسات در کنار روند پروژه استمرار بخشیدیم.

وی تصریح کرد: این طرح در قالب دو قرارداد شامل قرارداد اجرای میکروپایل برای تحکیم بستر زیر پی‎ها، 20 هزار متر طول میکروپایل با عمق 10 تا 12 متر، یعنی حدود 2 هزار پایل، زیر فونداسیون‌های 9 پایه پل، با هزینه حدود 15 میلیارد ریال که به اتمام رسیده و قرارداد اجرای سازه پل که در حال انجام است.

معاون فنی ‌و عمرانی شهرداری گرگان در خصوص زمان اجرای پروژه خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه بعد از عقد قرارداد اول بوده و در امتداد اجرای قرارداد میکروپایل و بعد از اتمام آن آغاز شد، به همین دلیل زمان پروژه طولانی به نظر می‎رسد.

احمدی تصریح کرد: با ضرورت توجه به مهندسی ارزش در این طرح عمرانی، به این نتیجه رسیدیم که اگر در تکنیک و تکنولوژی طرح تجدید نظر کنیم نه تنها موجب صرفه‎جویی در مصرف مصالح بلکه موجب بهبود منظر و سیمای شهری به دلیل کاهش تعداد ستون‌ها و تغییر معماری پل خواهیم شد.

* در طرح جدید تکنولوژی برگرفته از جدیدترین روش‌های اجرای پل در دنیا است

وی خاطرنشان کرد: با انتخاب روش جدید صرفا به جای هزینه اجرای یک پل، سرمایه‎گذاری تامین تجهیزات تولید چندین دستگاه پل برای آینده گرگان توسط شهرداری صورت پذیرفته است.

احمدی افزود: در طرح جدید تکنولوژی برگرفته از جدیدترین روش‌های اجرای پل در دنیا است که بعد از پل صدر تهران دومین پل در به کارگیری و اجرای این فناوری و تکنولوژی با استفاده از دانش مهندسین ایرانی و تعدادی از جوانان پرتلاش عرصه مهندسی گرگان است که از افتخارات شهرداری گرگان خواهد بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان تصریح کرد: در این روش اجرای پل با قطعات پیش‌ساخته بتنی به صورت کنسول‎های تعادلی و با استفاده از کابل‎های کششی انجام می‎شود.

* امیدواریم این قسمت از دستاوردها، جبران طولانی‎تر شدن اتمام زمان پروژه را بکند

احمدی گفت: این پروژه از حیث روش اجرا و جلوگیری از ایجاد مشکلات عبور و مرور و ترافیک در زمان اجرا و همچنین از حیث زیبایی و منظر مورد توجه متخصصان و شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت و امیدواریم این قسمت از دستاوردها، جبران طولانی‎تر شدن اتمام زمان پروژه را بکند.

* مشخصات پروژه پل تقاطع شهید قندهاری

عرضه عرشه در هر لاین 85/12 متر، ارتفاع هر قطعه عرشه 2.5 متر، ارتفاع پایه پل (متغیر) حداقل 5.5 متر، طول پل 800 متر، دیواره خاک مسلح رمپ‌های شرقی و غربی 450 متر، تعداد پایه‌ها 9 ردیف دو تایی، طول بزرگ‌ترین دهانه 51 متر و طول کمترین دهانه 25 متر است.

در این پروژه تاکنون حدود یک کیلومتر جابه‎جایی لوله گاز (250 پوند)، 200 متر لوله گاز (60 پوند)، 120 متر لوله 400 میلی‎متر و 300 متر لوله 450 میلی‎متر و همچنین جابه‎جایی 400 متر برق فشار متوسط صورت گرفته است.

* تجهیزات و دستگاه‎های کارخانه تولید قطعات بتنی عرشه شهرداری گرگان

سه دستگاه کامل و مجهز قالب هیدرولیک، جرثقیل 64 تنی دروازه‌‌ای به ارتفاع 12 متر و عرض 20 متر و همچنین تاسیسات تولید بخار برای عمل‎آوری بتن شامل دو دستگاه دیگ بخار با ظرفیت دو تن و به همراه متعلقات که شامل سختی‎گیر، دی اریتور و منبع آب کمپرسور هوا برای ویبره بدنه قالب و یک دستگاه دیزل ژنراتور برق اضطراری 400 کیلو وات است.

* پرداخت 60 میلیارد ریال در قالب صورت وضعیت به پیمانکار

معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان افزود: تاکنون حدود 60 میلیارد ریال در قالب صورت وضعیت به پیمانکار پرداخت شده است و تا این مرحله علاوه بر اجرای فونداسیون و ستون‌ها و اجرای رمپ شرقی و تولید و نصب قطعات صفر و تولید قسمتی از قطعات عرشه، پروژه 65 درصد پیشرفت داشته و با توجه به اینکه عملیات نصب هم به موازات عملیات تولید قطعات انجام می‌پذیرد، سرعت فرایند نصب نیز طبق برنامه‎ریزی و پیش‎بینی به عمل آمده انجام می‎شود.

* به دلیل افزایش قیمت مصالح هزینه اجرای این پروژه تا 150 میلیارد ریال افزایش می‎یابد

احمدی همچنین تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت مصالح و ضرورت افزایش ابلاغ 25 درصد سقف، هزینه اجرای این پروژه تا 150 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی پل تا پایان سال جاری تکمیل شده و به بهره‎برداری خواهد رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری گرگان گفت: با توجه به ساخت کارخانه تولید قطعات بتنی پیش‎ساخته عرشه به عنوان سرمایه ماندگار، شهرداری گرگان خواهد توانست در سال آینده و سال‎های بعد پل‌های مورد نیاز در محل تقاطع‎هایی که دارای گره ترافیکی و بر اساس اولویت‎بندی و مطابق با نتیجه مطالعات جامع هستند را در زمان کوتاهی اجرا کند چرا که از بدو شروع عملیات خاکبرداری و اجرای فونداسیون به طور همزمان تولید قطعات عرشه نیز می‎تواند به انجام برسد.

* تقاطع‌های ضروری زیادی در شهر گرگان در حال مطالعه و بررسی است

احمدی از جمله تقاطع‌های ضروری در حال مطالعه را میدان معلم، تقاطع گلشهر، تقاطع بلوار صیاد و ناهارخوران، تقاطع تابلو و میدان مدرس نام برد که در حال بررسی است.

وی گفت: اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح، علاوه بر کاهش ترافیک و تصادفات موجب تسهیل در عبور و مرور و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی خواهد شد.

وی افزود: پروژه‎های دیگری که به صورت جدی پیگیری شده و با پیشرفت بیش از 80 درصد در شرف تکمیل و بهره‎برداری است، پروژه پارکینگ طبقاتی عدالت 17 و مجموعه فرهنگی تجاری شهر واقع در میدان مفتح و ساختمان مجموعه حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان (تاکسیرانی) است همچنین پروژه پارک بانوان که دارای زمین اختصاصی چمن مصنوعی و کلوپ ویژه بانوان در عرصه پارک است از پروژه‎های فعال شهرداری گرگان است.

معاون فنی ‌و عمرانی شهرداری گرگان از پروژه‎های شاخص دیگر در حال پیگیری خبر داد و گفت: با وجود احداث تعداد بسیار زیاد پارک‎های محلی در محلات مختلف شهر، پیگیر اجرای پارک بزرگ شهری به همراه شهر بازی، اجرای آب‎نمای بزرگ موزیکال و اجرای پارکینگ‎های طبقاتی جدید هستیم.

انتهای پیام/2307/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول