اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مشکلات عشایر تمامی ندارد / آمار عشایر استان یزد هر روز کمتر می‌شود

عشایر که تنها سه درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، 25 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده‌اند اما مشکلات این قشر سبب شده هر روز شاهد فروش احشام آنها و کاهش جمعیت عشایر کشور به ویژه استان یزد باشیم.

مشکلات عشایر تمامی ندارد / آمار عشایر استان یزد هر روز کمتر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حکایت زندگی عشایری، قصه مشکلات قشری است که تمام تلاش خود را برای افزایش تولیداتی سالم و برطرف کردن نیازهای داخلی به محصولات دامی به کار گرفته‌اند.

*دردهای مشترک عشایر کشور

عشایر کشور دردهای مشترک بسیاری همچون مشکلات تأمین نهاده‌های دامی، فروش دام‌ها در وزن‌های کم به دلیل نداشتن هزینه نگهداری و تخریب مراتع دارند که در همه دیدارهای خود با مسئولان به آنها اشاره می‌کنند.

با فاکتور گرفتن از این مشکلات که حدیثی تکراری است، بسیاری از دردهای عشایر در دیدار ابوالقاسم زارع، رئیس گروه آمایش برنامه ریزی استانداری یزد به همراه مسئولان عشایری استان یزد و ابرکوه از مناطق ییلاقی عشایر ابرکوه در منطقه علم آباد بوانات فارس بازگو شد.

عشایر که قدرشناسی خود را به نظام اسلامی بارها به اثبات رسانده‌اند با بیان خدماتی که در ظرف چند سال گذشته و بعد از ایجاد دفتر امور عشایری استان از طرف آنان در منطقه انجام شده است، خواستار توجه بیشتر به این قشر شدند.

آن چه در پی می‌آید گزارش خبرنگار فارس از حضور در این منطقه است.

* مراتع عشایری ابرکوه ضعیف هستند

یکی از نمایندگان عشایر ابرکوه اظهار داشت: 170 خانوار عشایر در ابرکوه وجود دارند که 100 خانوار از آنان از روستای هارونی و 70 خانوار از دهستان فراغه هستند.

رستمی افزود: ابرکوه 180 هزار هکتار مراتع دارد که بیشتر این مراتع قشلاقی است و بیش از 90 درصد این مراتع از نوع درجه ضعیف هستند.

وی ادامه داد: در این مناطق، پدرپیشگی داریم و دارای سند مرتع و قنات و چاه هستیم اما به دلیل اینکه در منطقه فارس قرار دارد و به دلیل برخی از مشکلات اداری بین دو استان، با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم که این مسئله توجه و تعامل مسئولان دو استان برای حل این مسائل را می‌طلبد.

* خانواده‌ها به علت نبود برق عشایر را همراهی نمی کنند/ نبود حمام بهداشتی

نماینده عشایر بیان کرد: یکی از مشکلات منطقه عشایری ما نداشتن برق است و به همین دلیل بسیاری از خانواده‌های عشایری به همراه سرپرست خانواده در این منطقه حاضر نمی‌شوند.

وی ادامه داد: نبود حمام نیز یکی دیگر از مسائل است و امیدواریم با تأمین آبگرمکن خورشیدی برای این مناطق شاهد رفع این مشکل باشیم.

* نبود آغل بند مناسب باعث اتلاف 60 گوسفند شد

یکی دیگر از عشایر نیز اظهار داشت: آغل بندهای مناسبی در مراتع زمستانه نداریم و سال پیش 60 گوسفند از یک خانواده عشایری تلف شد و دام‌ها از خطراتی مانند گرگ و سیل در امان نیستند.

وی افزود: نیازمند یاری دولت برای مرمت این آغل بندها برای حفاظت دام‌های خود از این خطرات همچنین جلوگیری از بیماری دام‌ها هستیم.

* سهم عشایر از معادن هیچ است

یکی دیگر از عشایر نیز اظهار داشت: سهم ما از معدن سنگ آهن هارونی که توافق نامه نیز در این زمینه وجود دارد، پرداخت نشده و به طور کلی عشایر هیچ سودی از معادنی که در زمین‌های آنان بهره‌برداری می‌شود، ندارند.

محمدعلی کریمی افزود: باید برنامه‌ای برای بهره بردن عشایر از این معادن که روز به روز باعث تخریب مراتع و کاهش درآمدی آنان می‌شود، دیده شود.

* جوانان عشایر کار پیشینیان را ادامه نمی‌دهند

یکی از زنان عشایر نیز اظهار داشت: به دلیل کاهش درآمد عشایر، دیگر فرزندان ما حاضر به حضور در کنار خانواده نیستند و زندگی خود را با کارگری برای دیگران ادامه می‌دهند.

وی افزود: وقتی امکان مناسبی برای زندگی مناسب وجود نداشته باشد ما نیز مانند بسیاری دیگر از عشایر به مرور ناگزیر از فروش احشام خود و کنار گذاشتن شغل آبا و اجدادی خود هستیم.

* ایجاد دفتر امور عشایری روند خدمت رسانی به عشایر یزد را تسهیل کرد

مسئول امور عشایری جهاد کشاورزی ابرکوه نیز در این زمینه اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی به عشایر توجه شده اما خدمات رسانی به آنها به کندی انجام می‌شود.

مهدی غیب الهی افزود: در چند سال اخیر در استان یزد و با حضور دفتر عشایری در یزد، خدمات زیربنایی بسیاری به این قشر انجام گرفت و شهرستان ابرکوه نیز در زمینه‌های مختلف به ارائه خدمات به آنان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه خدمات این عزیزان به کشور شایسته بهترین تقدیرها است و هنوز نتوانسته‌ایم دین خود را به آنان ادا کنیم، گفت: برق‌رسانی به برخی از مناطق که برای نخستین بار در استان یزد انجام شد، در اختیار قرار دادن 25 دستگاه پمپ برق و کف‌کش، مرمت اتاق‌های محل سکونت، ساخت تعدادی حمام بهداشتی و ...، برخی از خدمات جهاد کشاورزی ابرکوه برای تأمین زیرساخت‌ها در مناطق عشایری بوده است.

غیب الهی ادامه داد: برنامه‌هایی چون آبرسانی سیار و تیغ زنی جاده‌های عشایری نیز از برنامه‌های هر ساله در این مناطق است.

* تأمین سوخت فسیلی یکی از اصلی‌ترین مشکلات عشایر است

وی در مورد مشکلات پیش روی دفتر امور عشایر ابرکوه گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، تأمین سوخت فسیلی است و همت مسئولان برای ایجاد ایستگاه گاز و سوله‌ای برای تأمین کپسول گاز در این مناطق می‌تواند از استفاده از بوته‌های مراتع برای تأمین سوخت جلوگیری کند و گام مهمی در حراست از مراتع است.

این مسئول ادامه داد: در مجتمع دام هارونی نیز با توجه به اینکه بیشتر زیرساخت‌ها فراهم شده است، نیازمند تأمین اعتبار برای اتمام کار هستیم تا بتوان نسبت به واگذار کردن زمین به عشایر اقدام کرد.

وی افزود: در بحث تیغ زنی راه‌ها نیز امسال هیچ اعتباری اختصاص نیافته است و چندین بار نیز عشایر با یاری گرفتن از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اقدام به این کار کرده‌اند.

غیب الهی ادامه داد: آبرسانی سیار به عشایر هنوز به ویژه در زمستان ادامه دارد که باید برای تأمین اعتبارات مورد نیاز اقدام شود ضمن اینکه تأمین علوفه یارانه دار نیز با توجه به خشکسالی‌های اخیر باید جدی گرفته شود.

* تلاش برای گرفتن مجوز چاه مالداری نتیجه نداشته است

وی افزود: درخواست شش حلقه چاه مالداری برای آبرسانی به دام‌های عشایر را نیز به آب منطقه‌ای ارائه کرده‌ایم که هنوز با آن موافقت نشده و در صورت موافقت نیز نیاز به بودجه‌ای حدود 200 میلیون برای حفر این چاه‌ها داریم.

وی افزود: استدلال مسئولان این است که از این چاه‌ها برای کشاورزی استفاده می‌شود در حالی که میزان آب برداشتی از این چاه‌ها تنها کفاف تأمین آب دام‌های عشایر را می‌دهد.

* حمایت از تولید با بی‌برنامگی ممکن نیست

همیشه بحث حمایت از تولید کنندگان در صحبت‌های مسئولان داغ است اما در عمل در بسیاری از حیطه‌ها از جمله مشکلات دامداری و عشایری تنها بوی شعار می‌دهد.

چگونه می‌توان انتظار داشت که تولید کنندگان با سختی و مرارت به کار ادامه دهند و یاریگر اقتصاد کشور باشند وقتی قشری مانند عشایر به واسطه کمبود امکانات و تأمین حداقل خواسته‌ها، فرزندان خود را در کنار خانواده نمی‌بینند و جوانان ناگزیر از ترک کار خانوادگی و کارگری برای دیگران هستند.

قطع به یقین، حمایت از تولید با بی‌توجهی و بی برنامگی به هیچ وجه ممکن نیست.

--------------------------

گزارش: رحیم میرعظیم

--------------------------

انتهای پیام/2464/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول