اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی شهرضا خبر داد

برداشت 4هزار تن یاقوت سرخ از مزارع شهرضا در سال‌جاری

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: براساس ارزیابی‌های انجام گرفته، در سال‌جاری 4 هزار تن انار مرغوب از سطح مزارع شهرضا برداشت می‌شود.

برداشت 4هزار تن یاقوت سرخ از مزارع شهرضا در سال‌جاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، عبدالرضا تاکی ظهر امروز با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: تولید محصولات ارگانیک و مطابق با استانداردهای بین‌المللی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان شهرستان در راستای افزایش سهم صادراتی تولیدات کشاورزی شهرضا در بازارهای خارجی است.

وی ادامه داد: بر همین اساس از چند سال گذشته نسبت به کشت انواع صادراتی محصول انار در سطح مزارع شهرضا اقدام شده و همچنین با ارائه آموزش‌های لازم نسبت به تولید این محصول با لحاظ کاهش استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی با رویکرد حضور جدی در بازارهای بین‌المللی سیاست‌گذاری شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به اینکه در حال حاضر 350 هکتار از مزارع شهرستان تحت کشت انواع انار با کیفیت قرار گرفته است، افزود: براساس آمار و اطلاعات موجود از این میزان سطح کشت حدود 270 هکتار در مرحله تولید نهایی قرار گرفته است که انتظار داریم در سال جاری شاهد برداشت بیش از 4 هزار تن انواع انار از سطح این مزارع باشیم.

وی مقابله با پدیده مخرب دلالی در حوزه فروش و صادرات انار را از مهم‌ترین نیازهای کنونی صنعت کشاورزی شهرضا برشمرد و بیان کرد: در وضعیتی که برداشت محصول انار شهرضا آغاز نشده است، برخی افراد سودجو با توزیع انارهای بی‌کیفیت دیگر شهرهای کشور تحت عنوان برند انار شهرضا درصدد کسب درآمد هستند که از مسئولان شهرستان درخواست می‌کنیم به شکل جدی با تداوم این موضوع مقابله کنند.

تاکی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اجرای طرح الگوی کشت در شهرضا با محوریت جمعی از نخبگان و متخصصان برجسته صنعت کشاورزی استان اصفهان از سال گذشته اجرایی شده است، اذعان کرد: این طرح مطالعاتی عظیم با رویکرد کشت محصولات سازگار با وضعیت اقلیمی، آبی و خاکی شهرستان در سطح دو دشت مهیار و پرزان اجرایی شده و برهمین اساس تا یک ماه آینده نتایج نهایی این طرح بزرگ اطلاع رسانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح الگوی کشت در شهرضا رویه علم‌محوری در کشت محصولات کشاورزی جایگزین سبک قدیمی آزمون و خطا می‌شود، اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی از کشاورزان به دلیل عدم آگاهی از وضعیت اقلیمی شهرضا نسبت به کشت محصولات مختلف اقدام می‌کردند که در نهایت منجر به خسارات گسترده مالی برای این قشر تلاش گر جامعه می‌شد و بر این اساس از سال آینده زمینه حل این مشکلات و نارسایی‌های میسر می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرضا با تشریح اهمیت تشکیل صنف تخصصی کشاورزان و نقش سازنده آن در حل مشکلات زیرساختی این صنعت گفت: براساس مصوبه سال 87 مجلس شورای اسلامی تشکیل اصناف تخصصی کشاورزان به عنوان یک قانون مهم در این حوزه به تصویب رسیده و بر این اساس انتظار داریم در آینده نزدیک شاهد تحقق این اصل مهم در سطح شهرستان شهرضا باشیم.

وی کمبود محسوس منابع آبی را از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان شهرضا ذکر کرد و افزود: در وضعیتی که حجم منابع آبی شهرضا در سال‌های پرآبی حدود 305 میلیون متر مکعب بوده و این میزان در سال‌های اخیر به حدود 210 میلیون مترمکعب کاهش یافته است که تلاش شده است با اعمال سیاست‌های از قبیل اصلاح و بازسازی قنوات و آبیاری تحت فشار زمینه حل این معضل بزرگ تا حدودی میسر شود.

تاکی با اشاره به اینکه اختصاص تسهیلات مناسب برای اصلاح شیوه آبیاری در صنعت کشاورزی از سال گذشته به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کشاورزان شهرضا متقاضی دریافت تسهیلات در این زمینه هستند که انتظار داریم با حمایت‌های لازم زمینه تحقق این موضوع مهیا شود.

وی  بیان کرد: تولید محصولات گلخانه‌ای  از مهم‌ترین موفقیت‌های صنعت کشاورزی شهرستان در طول سال‌های اخیر است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرضا عنوان کرد: کاهش محسوس مصرف آب در فرآیند تولید محصول، افزایش چند برابری بازده نهاده‌ها در مدت معین و ایجاد اشتغال پایدار از مهم‌ترین ویژگی‌های صنعت گلخانه‌ای به شمار می‌رود و بر همین اساس در سال گذشته بیش از 70 میلیارد ریال تسهیلات مناسب با رویکرد تقویت این صنعت در شهرضا اختصاص یافته است.

تاکی اضافه کرد: در حال حاضر 38 هکتار کشت گلخانه‌ای در سطح شهرستان فعال است که از این میزان 33.5 هکتار در زمینه تولید صیفی و سبزیجات و 4.5 هکتار در حوزه تولید انواع گل با اشتغالزایی حدود 570 نفر فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرضا در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تشریح سیاست‌های اتخاذ شده در جهت مقابله با پدیده دلالی درحوزه صنعت کشاورزی گفت: مقابله اصولی با این پدیده مخرب نیازمند حمایت مجموعه مسئولان شهرستان است و انتظار داریم با اتخاذ سیاست‌های لازم از تداوم این موضوع مخرب در شهرستان جلوگیری شود.

انتهای پیام/63011/ل40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول