اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر مجمع اسلام ناب طلاب حوزه علمیه قم:

جهاد علمی مهم‌ترین شیوه مبارزاتی امام جواد (ع) بود

دبیر مجمع اسلام ناب طلاب حوزه علمیه قم گفت: جهاد علمی مهم‌ترین شیوه مبارزاتی امام جواد (ع) بوده و حضرت از این طریق و با پاسخگویى به سئوالات و تثبیت امامت خود به بهترین وجه ممکن، امت و امامت را از آن گرداب سخت نجات داد.

جهاد علمی مهم‌ترین شیوه مبارزاتی امام جواد (ع) بود

محمد بهرامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمدتقی (ع) با بیان اینکه چالش‌های عمیق عقیدتی مهم‌ترین خصوصیت دوران امام جواد (ع) است، اظهار داشت: عباسیان و حاکمان در آن دوران تلاش وسیعی برای حمایت از اندیشه‌های باطل و نیز جلوگیری از گسترش اندیشه شیعی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: مامون مکارترین و منافق‌ترین خلیفه عباسی بود که برای کسب پیروزی نهایی و قطعی بر اندیشه شیعه بسیار کوشید و هدف نهایی وی سقوط مذهب تشیع بود.

دبیر مجمع اسلام ناب طلاب حوزه علمیه قم ادامه داد: امام محمدتقی (ع) در این دوران قاطعانه و با اقتدار تمام در برابر انحرافات، مسامحه‌ها، توهین‌ها و مکرهای دیگر خلفای باطل ایستاد و از حقانیت دین اسلام و شیعیان دفاع کرد.

وی گفت: برخی شیعیان و حتی علما و بزرگان در علم این امام بزرگوار مردد بودند به این دلیل اجتماعاتی تشکیل دادند و پرسش‌هایی مطرح کردند و وقتی پاسخ‌های قاطع و روشن این امام را شنیدند، آرامش و اطمینان پیدا کردند.

بهرامی خاطرنشان کرد: علم، حکمت، فضل، ادب و کمال عقل امام در حدی بود که دشمنان نیز شیفته این امام بزرگوار بودند.

وی عنوان کرد: ازدواج دختر مامون با امام جواد (ع) از یک سو به سبب نزدیک شدن به خاندان علم و فضیلت بود و از سوی دیگر به سبب توطئه‌ای بود که همواره در مرام جباران تاریخ وجود داشت تا بر اوضاع کنترل داشته باشند.

دبیر مجمع اسلام ناب طلاب حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام محمدتقی (ع) روش فکری و فرهنگی را برای مبارزه با فرقه‌های انحرافی اتخاذ کرد، گفت: مهم‌ترین شیوه مبارزاتی در دوران تمام ائمه شیوه علمی و فرهنگی و رشد و تعالی فکر و اندیشه مردم بوده و در دوران امام جواد (ع) نیز مهم‌ترین شیوه مبارزاتی جهاد علمی ایشان است.

وی ادامه داد: حضرت از این طریق و با پاسخگویى به سئوالات و تثبیت امامت خود به بهترین وجه ممکن، امت و امامت را از آن گرداب سخت نجات داد و اتحاد شیعیان را مستحکم کرد به گونه‌اى که پس از دوران امامت آن حضرت هیچ انشعابى در شیعه پدید نیامد.

بهرامی یادآور شد: تلاش‌هاى امام جواد (ع) در آن شرایط موجب ریشه‌دارتر شدن مکتب تشیع از نظر عقیدتى، فکرى، سیاسى و فقهى شد.

وی تربیت شاگردان را از اقدامات دیگر امام جواد (ع) ذکر کرد و افزود: این امام بزرگوار در عمر کوتاه و با برکت خود به تربیت شاگردانی پرداخت تا از اندیشه شیعه دفاع کرده و آن را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

بهرامی با اشاره به شیوه سیاسی مبارزه امام جواد (ع) گفت: هواداران این امام بزرگوار با اجازه وی به درون دستگاه حکومت نفوذ پیدا می‌کردند و مناصب حساس را در دست می‌گرفتند.

وی یادآور شد: امام جواد (ع) با وجود تمام محدودیت‌هاى موجود، از طریق نصب وکلا و نمایندگان، ارتباط خود را با شیعیان حفظ مى‏کرد.

دبیر مجمع اسلام ناب طلاب حوزه علمیه قم عنوان کرد: کارگزاران امام جواد (ع) در بسیارى از استان‌ها مانند اهواز، همدان، سیستان، رى، بصره، واسط، بغداد و مراکز سنتى شیعه یعنى کوفه و قم حضور داشتند.

انتهای پیام/78003/م30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول