اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جدال یار مهربان با اینترنت / سایه فضای مجازی بر ترویج کتابخوانی

امروز کتابخوانی با وجود گستره فعالیت‌ها در حوزه اینترنت باز سرپا به مسیر خود ادامه می‌دهد.

جدال یار مهربان با اینترنت / سایه فضای مجازی بر ترویج کتابخوانی

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین، مطالعه و ترویج کتابخوانی در بین شهروندان جزو ضرورت‌ها در جامعه کنونی شمرده شده و به همین منظور نیز ساز و کارهای دولتی طی سال‌های اخیر بر اصل مطالعه شهروندی و گسترش این امر تدوین یافته است.

توسعه مطالعه کتاب در جامعه پیشرفته کنونی که با ابزارهای مدرنیته در‌ هم آمیخته است، گاه شاید سخت و طاقت‌فرسا به نظر رسد، اما در لوای پنهان این مسئله به خوبی مشخص و مبرهن است که سنت حسنه و ممتاز کتاب‌خوانی به عنوان یکی از دیرینه‌ترین ابزارهای عالمان برای گسترش فیوضات خود صاحب اهمیت بوده و برخلاف گفته‌های برخی از افراد امروزی با روی کار آمدن رشته‌های مدرن و تکثر گسترده ابزارهای ارتباطی سریع مانند اینترنت و دیجیتال یار دیرینه کتاب در ورطه فراموشی و سر سپردن بر خاک قرار می‌گیرد.

امام جمعه شهر بویین زهرا نیز در این خصوص به خبرنگار فارس در بویین زهرا گفت: آنچه که امروز در سطح جامعه با عنوان فرهنگ‌های بیگانه و غیردینی برآورد شده است باید برنامه‌‌ریزی و راه‌اندازی ایستگاه‌های فرهنگی از بین رفته و نابود شود.

حجت‌الاسلام محمدهمایون زرینه با بیان اینکه ترویج گفتمان‌های فرهنگی نیازمند عزم جدی و تلاش یکپارچه است، ابراز داشت: نهاد‌های فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش و متولیان دانشگاه‌ها لازم است ضمن ارج نهادن به مسایل فرهنگی در راستای گسترش تربیت اسلامی با هویت دینی و اسلامی در جامعه سعی و تلاش کرده و از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها و کارهای قابل توجه و ارزشمندی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب به ویژه در بخش‌های دینی در سطح استان قزوین به انجام رسیده است، ابراز داشت: البته باید در نظر داشت که کار فرهنگی هیچ‌گاه به پایان نرسیده و در این عرصه همه گروه‌ها و نهاد‌ها باید دغدغه امور فرهنگی را در خود افزایش دهند.

امام جمعه شهر بویین زهرا ادامه داد: لزوم حمایت‌های مالی و اعتباری و تدوین طرح‌های راهبردی‌تر برای همگانی‌تر کردن فعالیت‌های فرهنگی و امر کتابخوانی بین شهروندان هم نیازی است که اولویت‌دار بوده و لازم است تا سازوکارهای مناسب با آن مهیا شود.

زرینه به وجود روایات و احادیث فراوان پیرامون ضرورت مطالعه و پاسداشت قلم برای ترقی و هویت جامعه اسلامی تصریح کرد: عرصه فرهنگ بنا بر فرموده بزرگان دینی سهم بسزایی را در کشف هویت اسلامی داشته و همه افراد عضو در یک جامعه به نوعی با این مقوله ارتباط تنگاتنگ و نزدیک ندارند که باید برای نشر احکام و آموزه‌های دینی تلاش و کوشش کنند.

‌توسعه کتابخانه‌های قزوین در اولویت قرار دارد

محمدرضا مولایی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا به فعالیت‌های متنوع اداره‌کل کتابخانه‌ها برای توسعه و ترویج کتابخوانی بین شهروندان قزوینی اشاره کرد و افزود: بسترسازی مناسب از نظر اعتباری و حمایتی در امر رونق نهاد‌های فرهنگی به ویژه کتابخانه‌ها اثرگذار بوده و گامی ارزشمند محسوب می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با بیان اینکه روند مطالعه در استان قزوین تاکنون قابل توجه بوده است، ابراز داشت: باید تلاش کرد تا با تعمیم امر مهم مطالعه بین اقشار مختلف مردمی زمینه بروز خلاقیت‌ها را در حوزه کتاب و کتابخوانی مهیا کرد.

وی بیان کرد: اداره‌کل کتابخانه‌ها عمومی همواره در راستای عمل به اهداف خویش با برگزاری منظم جلسات و پیگیری امور گستره حمایت از عرصه کتاب و کتابخوانی را در استان قزوین افزایش داده است.

مولایی افزود: در این راستا برگزاری نشست‌های تخصصی عفاف و حجاب به همراه گشایش نمایشگاه‌ها در داخل کتابخانه‌ها از مهم‌ترین اقداماتی بوده است که در راستای افزایش بینش و بصیرت بانوان جامعه نسبت به مقوله پوشش و حجاب تاکنون به انجام رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به دیگر فعالیت‌های انجام شده برای ترویج کتابخوانی در سطح استان قزوین اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره‌های مستمر حفظ و قرائت قرآن، احکام و اخلاق برای رده‌های سنی کودکان و بزرگسالان تاکنون با حضور مدرسان باتجربه برگزار شده است.

مولایی ادامه داد: همچنین برپایی نشست‌های حلقه‌های صالحین، برگزاری دوره‌های قصه‌گویی و قصه‌خوانی ویژه کودکان از دیگر برنامه‌های اجرا شده که با استقبال قابل توجه از جانب کودکان و خانواده‌های آنان نیز روبه‌رو شده است.

این مسوول با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مناسبت‌های مختلف در سطح استان قزوین به منظور آشناسازی هرچه بیشتر شهروندان با منابع کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد، ابراز داشت: این مهم تاکنون نقش مهمی در افزایش سرانه مطالعه و افزایش امانت کتاب داشته است.

مولایی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های نویسندگی خلاق برای کودکان از دیگر فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بوده است، ابراز داشت: با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در رابطه با مسابقات فرهنگی نهاد کتابخانه‌های کشور، مراجعان و اعضا انگیزه و علاقه بیشتری برای شرکت در مسابقات فرهنگی داشته و به عضویت شبکه کتابخوانان حرفه‌ای در‌می‌آیند.

رئیس اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: همچنین به منظور جلب و جذب هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی، تعدادی از اعضا فعال کتابخانه شهید فهمیده تاکستان استان قزوین در قالب یک طرح به صورت دوره‌ای به عنوان کمک کتابدار معرفی شده‌اند.

مولایی با بیان اینکه در این طرح جذاب اشتیاق مطالعه و حضور فعال در کتابخانه‌ها بین افراد افزایش می‌یابد، افزود: در این طرح هر ماه دو نفر از نوجوانان و کودکان فعال کتابخانه به عنوان کمک کتابدار انتخاب شده و در انجام فعالیت‌های کتابخانه به ویژه در بخش کودک کمک‌رسانی می‌کنند.

وی اظهار داشت: همچنین این کمک کتابداران منابع برتر کتابخانه را به اعضا معرفی کرده و از نزدیک آن‌ها را در جریان خدمات و برنامه‌های متنوع و مختلف کتابخانه قرار می‌دهند.

مولایی با بیان اینکه خوشبختانه استقبال چشمگیری از این طرح تاکنون نقش مهمی را در افزایش مراجعه به کتابخانه‌ شهید فهمیده تاکستان داشته است، ابراز داشت: همچنین طاهره رجبی و سیامک رحمانی دو خیر تاکستانی با اهدای پول برای خرید کتاب در غنی‌سازی منابع کتابخانه اثرگذار بوده‌اند.

مولایی در پایان یادآور شد: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برنامه‌های متنوع و مختلفی را تاکنون برای افزایش سرانه مطالعه در سطح استان اجرا کرده است.

گرچه باید همواره در جامعه بر اصل تکنولوژی، گسترش علوم جدید از زوایای پنهان و آشکار توجه داشت و با تبلیغات نسل‌های جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را با اهمیت ابزارهای مدرن تکنولوژی روز جهانی آشنا کرد اما یادمان نرود که همین دانش بشری که امروز در کمتر از آنی یک پیام را هزاران کیلومتر در آن‌ سوی کره خاکی در یک نقطه دور افتاده از پشت سیستم‌های نوین ارتباطی به مخاطب می‌رساند نیز از نهان مطالعه کتاب‌ها و مجلات به بار نشسته و شکوفا شده است.

بنابر این در رقابت‌های نوین ابزارهای روز جهانی مسئله مطالعه و ترویج کتاب نباید در حاشیه باشد و البته لازم است برای توسعه و ترویج آن برنامه‌ریزی‌های جدی انجام شود.

انتهای پیام/77005/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول