اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی کردستان خبر داد

‌‌علت افزایش تب مالت در کردستان/افزایش 60 درصدی پوشش مایه‌کوبی

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی کردستان از افزایش بیماری تب مالت به علت فقر اقتصادی و فقر آموزشی در این استان خبر داد.

‌‌علت افزایش تب مالت در کردستان/افزایش 60 درصدی پوشش مایه‌کوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از سنندج، فرزاد رحمانی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های استان در سنندج، اظهار کرد: به دلائل مشکلات اقتصادی و گران شدن لبنیات استقبال خانواده‌ها از خرید لبنیات کمتر شده، که تعداد تلفات این بیماری بنا به آمار وزارت بهداشت و درمان در سال 91 به 750 نفر رسید.

وی افزود: در ارتباط با بیماری‌های مشترک میان دام و انسان عامل انسانی و ضرر اقتصادی دو مؤلفه مهم وجود دارد که از نظر بعد اقتصادی مشکل حل شده و سقط جنین برای مقابله با بیماری بروسلا کمتر شده که این مسئله موجب ضرر کمتر روستائیان و دامداران می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه از نظر بعد انسانی قبلاً تلفات بیش از یک‌هزار نفر بود، ادامه داد:با کاهش آلودگی این روند کمتر شده و تلفات به 350 نفر در استان رسیده است.

به گفته وی، این آمار در سال گذشته افزایش  و به 750 نفر رسیده است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی کردستان اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی راهکار اصلی مقابله با بیماری‌های مشترک میان دام و انسان دانست و تصریح کرد: در سال‌جاری باوجود مشکلات اعتباری افزایش 60 درصدی پوشش مایه‌کوبی نسبت به سال 91 انجام شد و نتیجه مثبت این مایه‌کوبی در 2 سال آینده مشخص شده که تلفات موارد انسانی را کاهش می‌دهد.

وی مشکل افزایش تلفات بیماری تب مالت را در منطقه شمال غرب کشور بیشتر از سایر نقاط کشور برشمرد و گفت: در سال 91 مناطق پرخطر به تعداد 150 نقطه شناسایی شد.

رحمانی اظهار داشت: این نقاط که عمدتاً در مناطق روستایی بودند در 50 نقطه حاد به شکل مستمر آموزش همگانی انجام شد که این نقاط در اولویت طرح مایه‌کوبی قرار گرفتند.

وی دومین بیماری مشترک میان دام و انسان را بیماری هاری ذکر کرد و گفت: این بیماری دارای 2 چرخه شهری و چرخه حیوانات وحشی بوده که مهم‌ترین چرخه بیماری هاری یعنی چرخه شهری باید کنترل شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی کردستان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از ناقلین بیماری هاری گوشتخواران اصلی و سگ‌ها هستند افزود: یک‌هزار مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده است اما در مورد هاری گزارشی نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان ساخت: طرح عقیم‌سازی سگ‌ها به دلیل بار مالی سنگین اجرای نشده ولی سیستم اتلاف سگ‌ها فعال است.

رحمانی بیماری سیاه‌زخم یا شاربون را بیماری سوم مطرح در استان عنوان کرد و گفت: با انجام پوشش مایه‌کوبی فراگیر تعداد کانون‌های بیماری سیاه زخم سالانه یکی دو مورد بیشتر نیست.

به گفته وی، اگر سیاست واکسیناسیون  از فراگیر به سمت هوشمند و کانونی سوق داده شود بخش قابل توجهی از کار  هدفمند می‌‌شود.

رحمانی در پایان گفت: در زمینه موارد انسانی به استناد آمار وزارت بهداشت و درمان در کردستان سالانه 2 یا 3 کانون مبتلا وجود دارد و چون بیماری سیاه زخم پوستی و یا جلدی است در سطح استان کمتر از 20 نفر در سال گذشته مبتلا شدند.

انتهای پیام/79014/ش‌40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول